Dag 20: Ile d’Elle en La Vendée (de rivier)

Frankrijk, L'Aiguillon-la-Presqu'île

Vandaag staan we op met zware bewolking, volgens de berichten blijft het droog, maar daar zijn we niet zo zeker van. En dat klopt. Nog voor we klaar zijn met ontbijt begint het te regenen. Maar goed, met alle vertrouwen gaan we op stap richting het oosten. Maar eerst hebben we een tussenstop gepland bij het uitzichtspunt op La Dive, Point d'observation La Dive.
La Dive was het laatste eiland in de Golf van Pictons (Marais Poitevin) dat aan het vasteland werd verbonden. Een historische plaats, gelegen op 15 meter boven een oceaan van granen die grenst aan de Atlantische Oceaan, is het een van de weinige observatoria in dit gebied en kan je genieten van een prachtig cirkelvormig uitzicht op de baai van Aiguillon, het eiland Ré, La Rochelle en het binnenland van de Marais Poitevin. Fantastisch, maar helaas. Vanaf de voet van het eiland lopen we de 15 meter hoge klif op en zien.......hoofdzakelijk regen. Hierdoor is het zicht te weinig om nog iets te zien. Snel terug naar de wagen en ondanks de paraplu's zijn we behoorlijk nat geregend.

Toch hopen we dat het weer snel beter wordt en gaan dan ook verder het binnenland van de Marais Poitevin in. Gelegen op een kalkstenen rotsachtig voorgebergte, domineert het dorp L'Isle D'Elle de Marais Poitevin. De stad wordt omringd door de rivier La Vendée die de grens met het departement Charente-Maritime vormt , evenals door de Sèvre Niortaise. L'Isle D'Elle kent slechts 1500 inwoners. Wij parkeren de wagen op het dorpsplein en nemen een bakkie meegenomen koffie. Door de regen zijn we genoodzaakt die maar in de wagen op te drinken. Een café is hier immers niet te bekennen. En zie, het wordt iets droger. We starten dan voor onze wandeling van 6,5 km door de omgeving, de route La Sablière.
De route gaat door de struiken van het kalkstenen gebergte langs de grote landbouwvelden en langs de rivier La Vendée. Het gebied bij de struiken lijkt wel een kraamkamer van slakken, ontelbare hoeveelheden. Daarnaast ook volop vlinders en de fraaie oranje/gele Italiaanse aronskelk. In het dorp zelf is de tuinhibiscus overal te vinden. Fraai met de regendruppels erop. Al hadden we ze liever gefotografeerd met een blauwe lucht en een zonnetje, maar we mogen niet klagen. Tijdens de wandeling is het nagenoeg droog gebleven.

Petanque stand: Door het weer en de conditie van het terrein is de wedstrijd enige tijd gestaakt geweest. Met de spanning hieromtrent is Mrs. T. Het beste omgegaan en ze is dus weer ingelopen. Het is weer spannend geworden met een stand van 8-7 in het voordeel van de BN'er.
Weer: Het weer is vandaag samen te vatten als een grijze dag met regelmatig regen. Gelukkig is het tijdens de wandeling grotendeels droog gebleven. Zon is er niet geweest en de temperatuur is op 17 graden blijven steken.