Dag 15: De Villacher Alpenstrasse

Oostenrijk, Steindorf am Ossiacher See

De Villacher Alpenstrasse is een 16,5 kilometer lange Alpenweg, gelegen op nog geen half uurtje rijden van het appartement. Het is een prachtige route, die behoort tot één van de mooiste Alpenwegen van Oostenrijk. De route start nabij Villach en brengt ons via een kronkelige weg met 116 bochten en 7 haarspeldbochten langs de 2166 m hoge Dobratsch en door het gelijknamige natuurpark met continu fraaie uitzichten. Helaas hangt er veel nevel en is het weer niet helder. De Villacher Alpenstrasse is een tolweg, maar voor ons als houders van de Karnten Card gratis.

In Natuurpark Dobratsch zijn meer dan 800 verschillende plantensoorten en heel veel vogelsoorten te ontdekken. We stoppen daarom ook bij de Alpengarten waar een vele Alpenbloemen te bewonderen zijn......als je in juni komt. Nu is het bijna nog uitsluitend groen zonder de bloeiende bloemen. Verder naar uitzichtplatform 'Rote Wand’ waar we een broodje eten en uitzicht op de bergen van de Julische Alpen tot aan de Karawanken hebben, alsook het drielandenpunt waar we eerder waren. Iets verder zitten ervaren vogelspotters die met dure Swarowski verrekijkers de rotsen afstropen naar de roofvogels die hier zijn.

Aan het einde van de Villacher Alpenstrasse ligt het geologisch natuurpad Geolehrpfad Rosstratte. We worden hier allereerst weer overvallen door de enorme hoeveelheden koeien die hier rondlopen. Nu is er echter ook een grote kudde paarden bij. Prachtig op de bergen. Het begin van onze wandeltocht omhoog. Langs het begin van de wandeling zijn gefossiliseerde koralen, schelpen en zeeslakken, maar ook oud vulkanisch gesteente te zien. We vervolgen verder onze wandeling (als een gems omhoog) naar het Gems uitzichtplatform. Met een beetje mazzel kunnen we gemzen zien zitten op de rotsen van de bergtoppen. Helaas hebben we die mazzel niet. Maar het is wel een mooie wandeling waarbij we weer een kleine 100 meter omhoog zijn gegaan.

We gaan terug - en dus 100 meter omlaag - en na nog even van de omgeving genoten te hebben zoeken we een gasthaus op voor koffie met - uitsluitend om te proberen - een echte schmarrn. Een soort van pannekoek-krummels op een heerlijke manier gemaakt. Voor herhaling vatbaar. We zakken af en na nog even bij de Rote Wand gestopt te hebben zakken we met een benzineverbruik van 1:95 af naar Villach en doen nog wat boodschappen bij de Lidl. Hier in Oostenrijk bij verre de beste supermarktketen.

Na de boodschappen even naar het appartement gebracht te hebben is het tijd voor een licht diner bij de Oostenrijks/Hollandse Imbiss. Een kroket, frikandel en patat. Lekkerrrrr. De Imbiss wordt gerund door een geëmigreerde Nederlandse die hier woont.
Na een kort ommetje weer terug in het appartement voor een rustige avond.