Dag 15: Leksand, bakermat van knäckebröd

Zweden, Dalarna County

Vandaag rijden we langs de oostkant van het meer van Siljan naar Leksand. De wagen gaat langs en over de heuvels met het fraaiste uitzicht over het meer. In Leksand maken we een prachtige wandeling van ruim 6 km. Via het natuurreservaat Lugnet-Barknals lopen we een paar km langs de rand van het Siljan meer met een prachtige weerspiegeling door het windstille weer. Vanaf het meer lopen we bij het openluchtmuseum de stad in.

Het gebied bestaat uit een verschillende oude houten gebouwen die samen een openluchtmuseum vormen dat dateert van rond de eeuwwisseling in 1900. Het is onderdeel van de stad en 24 uur per dag gratis toegankelijk. Leuk om even te zien. Dan tijd voor een bakkie koffie en vervolgen de wandeling door het dorp en het bos.
Inmiddels is het lunchtijd en kiezen we voor een warme hap bij de plaatselijke Thai. Heerlijke garnalen maaltijd voor een prikkie. In verhouding met NL is eten toch best wel goedkoop.

Na de lunch besluiten we even langs de Leksand knäckebröd fabriek te rijden en in de shop te kijken. Mensen gaan er met grote dozen knäckebröd naar huis. Leuk om hoer even rond te neuzen.

Het is weer tijd om de benen te strekken en we rijden naar Tällberg voor een korte wandeling naar de Digerberget met uitzicht op het meer.

Inmiddels is het na 5 uur en tijd om richting onze stuga te rijden. Het was een mooie en actieve dag, dus tijd om met de beentjes omhoog te gaan.

Weer: licht bewolkt en veel zonnige perioden, wat regen in de avond.
Temperatuur vandaag 19 graden.