Dag 17: Old Faithful en Mammoth Hot Springs

Verenigde Staten, West Yellowstone

Vandaag zullen we Yellowstone National Park achter ons laten, maar eerst staan nog twee bijzondere plekken op het programma. Eerst de geyser van Old Faithful en daarna Mammoth Hot Spring.

Old Faithful is de beroemdste geiser in het Amerikaanse Yellowstone National Park in het Upper Geyser Basin. Van de vele geisers is deze de meest actieve; hij blaast om de 60 tot 80 minuten hete dampen in de lucht. Old Faithful geldt als de grootste attractie van het park. In de directe nabijheid van de geiser staan de beroemde Old Faithful Inn en de Old Faithful Lodge. Een uitbarsting kan tot 32.000 liter kokend water zo'n 56 m hoog spuiten. Reeds meer dan 137.000 uitbarstingen werden genoteerd, die anderhalve tot 6 minuten duren, met tussen iedere uitbarsting een half uur tot twee uur. We maken tweemaal een uitbarsting mee, maar door de zwaar bewolkte lucht vallen de hete dampen van de uitbarsting niet echt op. Een wandeling rondom over de boardwalk is echter zeker ook de moeite waard. De fraaie Old Faithful Lodge en de bergen vormen een prachtig decor.

We rijden naar het noorden en passeren weer de Norris Geyser Basin om te komen bij Mammoth Hot Springs. Mammoth Hot Springs is een groot complex van warmwaterbronnen op een heuvel van travertijn in het Yellowstone National Park. Het is gedurende duizenden jaren gemaakt als warm water uit de bron gekoeld en afgezet calciumcarbonaat (meer dan twee ton stroomt elke dag naar Mammoth in een oplossing). Vanwege de enorme hoeveelheid geothermische openingen, bloeit travertijn. [Hoewel deze bronnen buiten de caldera grens liggen, is hun energie toegeschreven aan hetzelfde magmatische systeem dat andere Yellowstone-geothermische gebieden voedt. Het warme water dat Mammoth voedt, komt van Norris Geyser Basin nadat het ondergronds is gereisd via een breuklijn die door kalksteen loopt en ongeveer parallel loopt aan de weg van Norris naar Mammoth. De kalksteen uit rotsformaties langs de breuklijn is de bron van het calciumcarbonaat. [6] [7] Ondiepe circulatie langs deze corridor maakt het mogelijk dat het oververhitte water van Norris enigszins afkoelt voordat het bij Mammoth aan de oppervlakte komt, over het algemeen op ongeveer 170 ° F (80 ° C). Algen die leven in de warme poelen hebben de travertinen bruin, oranje, rood en groen getint. We wandelen naar de top van deze travertinen en hebben een fraai uitzicht op de bronnen, de bergen en het dorp.

We gaan weer door en verlaten via de Noord entrance het park en gaan via US89 en later I-90 naar het plaatsje Three Forks voor het Missouri Headwaters State Park. Daar hebben we de komende nacht onze campground aan de oevers van de Missouri River.
We hebben helaas geen goede materialen voor het kampvuur, maar worden snel door een aantal medecampers geholpen en kunnen dan rustig relacen en genieten van de ondergaande zon.