Dag 11: Terug in de tijd aan de Vézère-vallei

Frankrijk, La Chapelle-Aubareil

Vandaag bijtijds uit de veren. Onze bedoeling is om met een pas Partout de komende twee dagen een aantal historische bezienswaardigheden te bezoeken. We rijden hiertoe inde ochtend naar de 1e, de grotten van Lascaux IV. Helaas blijkt - in tegenstelling tot wat op de websites staat - een groot deel uitsluitend in de Franse taal te zijn en zelfs niet in het Engels. Dat heeft voor ons geen zin.
Van de grotten is het een klein stukje naar het Parc du Toth. Het is een mix van een museum en een uit de kluiten gewassen kinderboerderij. Het thema is hier de dieren die in de prehistorie te zien waren. Er zijn dan ook Przewalskipaarden, bizons, diverse herten, hooglanders en wolven (al hebben we die laatste niet gezien). Daarnaast nog een expositie en 3D film over muurschilderingen in de prehistorie. Maar met een ruim uurtje waren we ook dit park uit en gingen verder langs de Vézère rivier en onderweg de lunch genuttigd.
Volgende stop is de Abri La Madeleine. De schuilplaats van de Magdalenien is een rotsschuilplaats gelegen in de vallei van de Vézère , die vooral bekend staat als een paleolithische archeologische vindplaats . Het is een van de vijftien " prehistorische vindplaatsen en versierde grotten van de Vézère-vallei " die sinds 1979 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan. Er zijn overblijfselen van de bewoners van 17.000 jaar voor Christus tot de Middeleeuwen. Een audiotour via de iPhone geeft in de Engelse taal prima uitleg en verhalen. Al met al een zeer wetenswaardig en leuk gebied.

Daarna nog een tocht door de bijbehorende boerderij, wat voornamelijk leuk was om de stappen vandaag te maken.
Aan het eind van de middag nog even wat boodschappen en dan terug naar ons verblijf voor uitrusten, genieten van de mooie natuur, eten en (helaas) een ronde Petanque.

Petanque stand: Het doet zeer, maar de stand is 4-5 in het voordeel van Mrs. T.
Weer: Vanmorgen half tot zwaar bewolkt en temperatuur rond 23 graden, in de middag werd de lucht blauw en steeg de temperatuur weer naar een warme 32 graden🥵.
KM gereden: 73, totaal 2272 km.