Dag 28: Op en binnen de remparts van Saint-Malo

Frankrijk, Jullouville

Vandaag een aardig poosje in de wagen, dus direct na het ontbijt vertrekken we naar het 85 km verderop gelegen Saint-Malo. Voor een groot deel is het de weg die we ook naar Le Mont St.Michel hebben gereden. Vandaar nemen we de niet de snelste weg, maar de kustweg naar Saint-Malo. Hier vinden we een leuke plek voor de koffiestop en kunnen daar gelijk de krachten wat betreft petanque weer even meten. Hierna gaan we door en arriveren rond het middaguur op onze bestemming, het oude Saint-Malo. We parkeren nabij de haven en lopen via de boulevard naar het centrum. Op zee ligt een 100 meter uit de kust Fort National. Vroeger een verdedigingsfort nu een museum........

Saint-Malo, dat oorspronkelijk werd gebouwd als een ommuurde citadel die de monding van de rivier Rance bewaakte, was eeuwenlang de uitvalsbasis voor gevreesde piraten. De zeerovers hebben echter plaats moeten maken voor toeristen in deze drukst bezochte stad in Bretagne. De oude stadsmuur - de wallen (remparts) - zijn nog steeds aanwezig. Het stadsdeel binnen de muur wordt Intra-Muros genoemd. Aan de grote toegangspoort bevindt zich het chateau Ducal, dat nu deels stadhuis en bibliotheek is, maar ook een aantal musea bevat. Wij maken vandaag een wandeling over de wallen en door de Intra-Muros. We starten bij het chateau en gaan daar de stadswallen op om een hele ronde rondom de Intra-Muros te lopen. Direct valt op dat alle activiteiten zich rondom het chateau en het Place Chateaubriand concentreren. Na de ronde is het lunchtijd en we gaan op dit plein een plekje vinden bij La Licorne (de eenhoorn). Lekker gegeten en het zonnetje breekt ook door. Dat maakt het net wat leuker.

We lopen weer de stadswallen op en alles ziet er anders uit. Niet alleen door de blauwe lucht, maar ook doordat het vloed is geworden. Het is nu mogelijk te voet naar het Fort National te gaan, iets dat we dan ook gaan doen. Niet voor het museum, maar wel voor de gein en de mooie plaatjes. Daarna lopen we nog een stukje over het strand en zien de lucht alweer betrekken. Het is inmiddels ook al weer 5 uur geweest, dus langzaam maar zeker lopen we weer terug naar de wagen voor de terugreis. Door de spits is het in Saint-Malo wat druk geworden, waardoor we pas om half zeven in ons vakantieverblijf aankomen.

Petanque stand: De strijd heeft een verrassende wending gekregen. Aan de oevers van de baai van Mont St.Michel heeft underdog Mrs.T. de favoriet BN verslagen en derhalve de leiding genomen! De stand is nu 10-9 in het voordeel van Mrs. T.
Weer: Op ruim een uurtje inde middag na is het de gehele dag zwaar bewolkt gebleven. De temperatuur is in de ochtend 21 graden en in de namiddag opgelopen naar 23 graden. Prima dus.