Dag 18: De kust boven Gävle

Zweden, Sandviken

Vandaag zetten we richting de Baltische Zee. We rijden daarvoor eerst naar Eskön, vlakbij de plaats met de leuke naam Trödje. Hier maken we een wandeling door een natuurreservaat, met mooie uitzichten over zee, een leuk sprookjespad en heel veel muggen. Maar het meest bekend door de vele vogels hier. We krijgen ze niet op beeld vastgelegd, maar we zien er wel diverse, specht, merel, reiger, een paar onbekende en een rare vogel, een konijn.
Jammer voor de mooie natuur maar het was gelukkig geen heel lange tour waardoor we snel weer van de muggen af waren. Gelukkig hadden we ons al met DEET op deze beestjes voorbereid. Maar het was een prachtige route.
Kijk de Relive video 'Prachtige bossen maar veel muggen' > https://www.relive.cc/view/v1OwG7ZemXO

We rijden daarna door naar de plaats Bönan, waar we ons eerst tegoed doen aan een bakje koffie bij de enige lokaliteit in de omgeving, Bönan Café. Met het zonnetje en een plek in een soort theetuin voor de zaak is het even goed toeven. Direct maar even de lunch genuttigd.

Daarna een wandeling langs de kust gemaakt (zover als dat kan), naar wat mooie Utkiksplatsen, de vuurtoren en het strand (een soort Alphense T-steiger). Overal prachtige uitzichten en een fraaie hemel. Na de tour weer terug naar Bönan Café. Nu voor een heerlijk verfrissend alcoholvrij biertje. Heerlijk weer op een bankje in de tuin. Ook hier valt het ons weer op hoeveel zoetigheid Zweden nuttigen met de Fika. De Fika is een kopje koffie met gebak, vaak een "kanellbullar". Het is zowat het clichébeeld van de Zweedse koffiepauze. En het is ze ook aan te zien. Veel mannen en vrouwen hebben een maatje (of 10) te veel.
Kijk de Relive video 'Böna en de Baltische kust' > https://www.relive.cc/view/vMq5eQ1Qz8q

We rijden dan langzaam maar zeker terug naar onze villa, maar gaan eerst nog even langs de plaatselijke Coop om wat garnalen en een broodje te halen voor ons avondmaal. Heerlijk om van te genieten na een fijne dag met al die zeelucht,

Weer: half bewolkt met veel zonnige perioden.
Temperatuur vandaag 22 graden.