Dag 3: Malmö Verkennen en dan naar het noorden

Zweden, Malmo

Nu we in Malmö zijn is het de moeite om de ochtend deze stad te verkennen.
Malmo is qua grootte vergelijkbaar met Utrecht. Het is de 3e stad van Zweden. We parkeren om 10 uur de wagen bij het oude kasteel,  de MalmöHus. Vandaar een rondwandeling, langs de oude en nieuwe gebouwen, langs de zee en door oude de stad, van ruim 8 km.
We starten de wandeling richting de zee met prachtig uitzicht op de Oresundbrug, de vuurtoren en de in de wijk Vastra Hamden gelegen hoogste toren van Zweden, de Turning Torso. De toren werd ontworpen door Santiago Calatrava, die in Valencia ook de Stad van de Kunsten en Wetenschappen heeft ontworpen, alsmede de bruggen Harp, Citer en Luit die in Haarlemmermeer (Hoofddorp) zijn gebouwd. In deze wijk ook even een bakkie koffie van Wayne’s.
Daarna gaan we richting het centrum.  Als we lopen over de geplaveide straten van de oude stad (Gamla Staden), dan proef je het leven van vervlogen tijden. Alhoewel, zodra je een hoek omslaat en we de vele galerijen, boetieks of stijlvolle cafés in de smalle straatjes tegenkomen, staan we weer helemaal in het nu. In het centrum nu tijd voor een hapje, een heerlijke salade op het gezellige Little Square, nabij het bekende Stortorget waar het beeld van Karl Gustav te paard staat.
Na de lunch verder met de wandeling, via de oude wijk Gamla staden. Daarna terug via de Kasteeltuinen richting de wagen voor onze autorit van vandaag. Het is vanaf Malmo een kleine 400 km rijden naar ons overnachtingsadres, LillaB Hotell Lysekil in Öhed. We gaan eerst nog even wat yoghurt halen bij de ICA-Maxi en drinken een kop koffie bij een “real American-restaurant”. Daarna echt op weg. Met nog een kleine drinkpauze en licht oponthoud bij Gotenburg komen we even na 7 uur aan bij ons idyllisch verblijf. De gastvrouw wacht ons op en maakt ons wegwijs in het huisje en de omgeving. Er is genoeg te doen, maar na 17.000 stappen nu tijd voor eten en rust. Morgen een nieuwe dag.