Dag 8: Een dagje Tjechië, Ceský Krumlov

Duitsland, Zwiesel

Vandaag over de grens naar Thechië. Voor het laatst dat we daar waren was het noch een communistisch land en bezochten we Praag (1988). Nu precies dertig jaar later gaan we naar de op één na populairste en historische stad Ceský Krumlov. Hiernaartoe een prachtige route door het Boheemse Woud waar we bij Modrava een koffiestop hebben met mooi uitzicht op weiland en woud. Daarna verder en langs het Lipno meer waar we bij Černá v Pošumaví even rondkijken. Na de lunch nog een klein stukje door naar Ceský Krumlov.

Ceský Krumlov is een stadje in de Tsjechische regio Zuid-Bohemen en ligt in een lus van de rivier Moldau (de Vltava).
Tijdens het communistische tijdperk van Tsjechoslowakije raakte het historische Krumlov in verval, maar sinds de fluwelen revolutie van 1989 is veel van de vroegere schoonheid van de stad hersteld en is het nu een populaire vakantiebestemming, met veel toeristen uit Europa en Azië. We rijden uiteraard naar de historische binnenstad welke inmiddels op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat, en terecht, het is waarachtig een grote verrassing.

Hoog boven een wirwar van rode daken verheft zich het kasteel van Český Krumlov, Dit prachtige bouwwerk is in etappes gebouwd en van de 14e tot de 19e eeuw steeds verder aangepast en uitgebreid. Nu is het na de burcht van Praag het grootste kasteel van Tsjechië. Het staat op een hoge rots, die aan twee kanten is afgesleten door water: de Moldau en de Polečnice. Tegenwoordig wordt de slingerende Moldau in Český Krumlov gebruikt voor kanotochtjes – een vrolijk gezicht op zonnige zomerdagen. Door de hoge ligging van het kasteel is er vanuit de toren, de overdekte brug en de kasteeltuinen een mooi uitzicht over de stad, maar ook over de bossen van Blansko en de heuvels van Sumava rondom Český Krumlov.
In het kasteel worden rondleidingen gegeven en er is een kasteelmuseum, aangezien je daar veel voor moet klimmen slaan we dat maar even over.

Aan de voet van het kasteel ligt de wijk Latrán. Het oude stadscentrum is toegankelijk via een bruggetje over de Vltava, de Martelaarsbrug. Kronkelende straatjes met oude huisjes, kleine ateliers, gezellige winkeltjes en restaurantjes zijn er in dit gedeelte van het stadje. Rondom het marktplein met raadhuis is van alles te zien, zoals de St. Vituskerk, een gotische kathedraal met uitzicht heeft over de stad.

Voor het diner zoeken we een plekje aan de Donau, hoe idyllisch. Tegen de schemering rijden we nog even langs het Lipno meer en genieten van de ondergaande zon. Daarna door het donkere woud terug naar ons hotel.