Dag 11: Wandelen op de almen van Schönwald im Schwarzwald

Duitsland, Gütenbach

Vandaag is het weer heerlijk weer. Vanaf ons balkon - aan twee zijden van ons appartement - hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving. Het is een dag om er lekker op uit te trekken. We rijden naar het nabijgelegen Schönwald im Schwarzwald en maken daar een mooie wandeling. Eerst langs de plaatselijke VVV welke in het stadhuis is verborgen, en dan erop uit. Een mooi uitgezet wandelpad brengt ons vanaf het dorp de door de velden de berg op en rond. Onderweg bbomen, velden, natuur en rust. Een prachtige tocht. Onderweg nog een heerlijke Schwarzwalder Kirschtorte bij Höhengasthof Löwen Escheck.

In de middag rijden we een stukje rond en gaan kijken bij de Hexenlochmühle. De Hexenlochmühle ligt in het kloofachtige Hexenloch (ook wel Hexenlochtal) in het Zwarte Woud tussen St. Märgen en Furtwangen. Het is de enige molen in het Zwarte Woud met twee waterraderen. In 1825 werd het deel met het kleinere waterrad gebouwd als een spijkermes. Later werd het onderdeel met het grotere waterrad toegevoegd als een houtzagerij . Uiteindelijk werd het gedeelte met het kleinere waterrad herbouwd als een werkplaats voor de klokmakers. Sinds 1839 is de molen eigendom van dezelfde familie.
Het grote waterrad van de molen heeft een diameter van 4 m, waarover per seconde ca. 300 l water van de hooibeek lopen. Het heeft een output van maximaal 13 pk. Dit drijft nog steeds een snelle en cirkelzaag aan . Deze draaien nog steeds voor demonstratiedoeleinden, maar worden niet meer gezaagd. Maar sinds het einde van de jaren tachtig heeft een van de twee waterwielen via een turbine een generator aangedreven die meer vermogen levert dan nodig is in de molen.
Bij de molen is een restaurant met een openluchtterras en winkels met specialiteiten en souvenirs uit het Zwarte Woud. Hier genieten we dan even van een verfrissend (alcoholvrij) witbiertje en een hapje.

Daarna gaan we weer, na een zeer warme dag, wat afkoeling zoeken Auf dem Brend op ons balkon, en bekijken de zonsondergang boven het Zwarte Woud.