Bibimbab

Spanje, Boadilla del Camino

Rien zat gisteravond naast een Koreaans stel en vroeg hen wat te doen met het eten dat werd voorgeschoteld. Er stond een schaaltje met van alles en nog wat, een schaaltje met wat leek op soep, een bordje met daarop een spiegelei (dat herken ik dan nog wel), een schaaltje met sojasaus en een fles, waarbij werd gewaarschuwd dat het erg heet spul is. Je moet alles goed door elkaar mengen, waarbij de Koreaanse man ook de soep erbij mikte. Dat hebben Marco en Rien maar even niet gedaan. Ook waren wij zuinig met het hete spul en dat was maar goed ook. Het was heet. Rien keek nog eens naar het schaaltje van zijn Koreaanse buurvrouw en zag dat het spul vuurrood was. Hij vroeg of dit normaal was en dat was het. De schaaltjes van Marco en Rien staken er zomaar bleek bij af, maar dat hebben we zo maar gelaten. Het was heet genoeg. Maar wel erg lekker.
En dat vonden wij niet alleen, maar ook de vele niet Koreanen aan tafel.
Rien vroeg de Koreaan om op te schrijven, wat we nu hebben gegeten en dat deed hij: BIBIMBAB. Kunnen we thuis uitzoeken, wat het precies is.
Dat we Koreaans eten kregen voorgeschoteld was niet zo verwonderlijk. De vrouw van de, overigens heel vriendelijke, beheerder was een Koreaanse.
Overigens kon je ook een pelgrimsmenu bestellen en dat heeft Jo dan ook gedaan. Salade en kip met rijst. Iedereen kreeg nog een yoghurtje na.
En toen naar bed voor een heerlijke nachtrust.

De wandeling voor vandaag was zeker niet een van de moeilijkste. De moeilijkheid zat in het begin met de beklimming van de Alto de Mostalares met een stijgingspercentage van 12 procent en een dalingspercentage van 18 procent. Moeilijker was de regen vandaag. Voor de beklimming van de Mostalares begon het te regenen en dat maakte het lastig met de regencapes aan. Even later was het weer droog en dus de regencapes weer uit om ze later weer aan te moeten bij de volgende bui. Steeds weer aan en uit tot 8 km voor Boadilla del Camino, de plaats waar we vannacht verblijven. Toen konden ze verder uit blijven. En scheen de zon volop. Het probleem met de regen was vooral, dat de modder op de wandelpaden aan je schoenen bleef plakken, zodat je gemakkelijk kon wegschuiven. Gelukkig is iedereen gespaard gebleven van ongelukken.
Vandaag ook weer veel kale akkers met hier en daar uitgebluste zonnebloemen. Marco merkte nog een wijngaard veldje op. Enig in deze omgeving.

Omdat Jo en Rien wisten dat er een leuk etensplekje was in Itera de la Vega, stevenden wij daar vrolijk op af, om ons te verlustigen aan een heerlijke lunch. Helaas, pindakaas. Gesloten. Dus naar een winkeltje in Itera en daar een bocadilla besteld. Maar weg was ons heerlijk lunchplekje.

De voorspellingen voor de komende dagen zijn echter niet best. Ook hier in de regio Castilla y Leon is code geel afgegeven. Laten we hopen dat het meevalt met de hoeveelheid regen en hagel. Als de vliegen het weer aankondigen, krijgen we het inderdaad voor de kiezen. Je krijgt ze niet van je lijf geslagen nu we hier gezellig op het terras zitten met een biertje, Marco en Rien. Jo wilde even de beentjes strekken op bed.

Morgen hebben we een langere, maar geen zware wandeldag voor de boeg. 25 kms naar Carrion de los Condes. Kijken hoe dat gaat aflopen met de weersvoorspellingen.

Blijf je verwonderen.
Je hoeft het niet te zoeken.
Je hoeft het alleen maar te herkennen.

Fijn dat het eten gesmaakt heeft Maar wat rot van die regen zeg. Ik hoop met jullie dat code geel loos alarm is. Hier is dat vaak het geval maar ik heb geen idee hoe accuraat het Spaanse ‘knmi’ is…. 🙏🏽🙏🏽🙏🏽

Jaqui 2023-09-15 20:12:23

Zo te lezen gaat het goed met jullie. Het wandelen gaat jullie goed af. Knap hoor. Morgen weer 25 km. Petje af. Mooie foto's van onderweg. Nog veel mooie en liefst droge wandeldagen.

Ludo en Carla 2023-09-15 20:19:56

Jullie schieten al lekker op. Goed hoor ! Ik reis morgen van Burgos naar Bilbao. Het weer is daar goed. Volgens mij beter als op jullie etappes. Na een dagje Bilbao reis ik weer terug naar Nederland. Buen Camino 👣👣👣

Elza 2023-09-15 22:50:57

Hoi Jo, Rien en Marco, weer een heel mooi verhaal. het gaat vast heel goed met jullie zo te lezen. Morgen 25 km hopelijk met droog weer. hele mooie foto`s zeg. Heel goed van jullie zeg. hoeveel km nog in totaal? groeten van ons Jan en Elianne

Elianne en Jan 2023-09-15 23:10:25

Hallo.jammer van de buitjes ik hoop dat het weer er naast zit anders word het afzien Zo tocht in internationaal zelfs het eten Wel kale vlakte zo te zien Heel wandel plezier en ik hoop met🌞

Karin 2023-09-16 08:08:32

Fijn dat het jullie na wat opstartproblemen zo goed af gaat nu🥾🥾 Volgens mij genieten jullie volop met zn drietjes....hou dat vol de laatste etappes van deze reis!! Liefs, Ingrid 😘

Gridje 2023-09-16 11:43:10

Regen of Zon het is een prachtige wandeling waarvan de foto's een mooie bundel getuigen zijn. Ga zo door en wij zullen van hieruit meegenieten. Annemarie en Martin.

Martin 2023-09-16 15:30:38

Hoi Elza, Helaas kunnen we jouw blog niet openen. We proberen het thuis op de PC. Goede reis naar huis. We vonden het fijn je te hebben ontmoet. Groetjes, Marco, Jo en Rien

Rien 2023-09-16 16:22:48

Mooie fotos en verhalen! Hoop dat het weer mee gaat vallen voor jullie. Nog heel veel mooie en veilige km gewenst. Groetjes van Ray en Sil