Duimen

Spanje, Pereje

Laat ik eerst iets recht zetten: de datum 6 juni, dat Jo mij komt halen, is
gekozen, omdat haar vriendin, die met haar meekomt, gaarne uiterlijk 9 juni terug wilt zijn. Uiteraard zijn Jo en ik haar ontzettend dankbaar, dat zij Jo wilt vergezellen, want alleen had Jo deze trip niet aangedurfd.
En wat niet onbelangrijk is, dat 6 juni voor mij goed haalbaar is. Met nog 186,7 kms te gaan, lukt dat met twee vingers in de neus. Blessures daargelaten. Maar nu ik in twee jaar tijd 2640 kilometer op weg naar Santiago heb gelopen zonder ook maar een blaartje of pijntje, waarom zou ik nu angst daarvoor hebben. Afkloppen Rien.

Vandaag heb ik het heel rustig aan gedaan met maar 20 kilometer gelopen in werkelijk ideale wandelomstandigheden. Temperatuur van 18 tot 20 graden, zonneschijn, geen regen en een mooie omgeving. Vandaag weer onverwacht door wijngaarden en druivenstokken door gewandeld.
Na dat in het begin van de 20e eeuw ook hier de druifluisplaag heerste, lag de druiventeelt op zijn gat. Pas toen er druivenstokken uit Amerika werden aangevoerd, kwam de wijnbouw weer tot bloei en sinds 1989 wordt er hier onder de naam D.O. El Bierzo weer kwaliteitswijn gemaakt. En eerlijk gezegd: hij smaakt prima. Ik heb hem gisteravond bij het avondeten nog mogen proeven.

Omdat ik vandaag geen zin had om nog verder door te lopen, ben ik in het plaatsje Pereje blijven hangen. De herberg hier is oud en primitief, maar heeft wel een geschiedenis. In het verre verleden was er strijd onder welke plaats deze herberg zou behoren. Villafranca of Trabadelo. Er heeft net geen bloed gevloeid, maar zelfs de paus moest er aan te pas komen om de zaak te sussen.
Ik ben vandaag door Villafranca del Bierzo gelopen. Het stadje wordt ook wel "Klein Compostela" genoemd. Dit omdat er in het verre verleden veel pelgrims teveel verzwakt waren om de gevreesde Cebreiropas over te komen. Zij kregen dan hier hun Compostela, het getuigschrift dat je de Camiño hebt gelopen. Deze Cebreiropas staat mij nog te wachten. Ik denk dinsdag a.s. dus ik begin al zovast te duimen. Duimen jullie met me mee?

Er staan hier in Pereje maar enkele huizen die zijn bewoond. De rest staat echt leeg. Er is een plaatselijke bar, waar je ook wat kunt eten. Ik hoop dat ze daar wifi hebben, anders gaat het verslag pas morgen de deur uit. Deze bar moet volgens mij kunnen blijven bestaan dankzij de pelgrims.

Normaal bel ik zondags met het thuisfront, maar blijkbaar ligt alles bij mij thuis plat. Dus geen telefoon, geen TV, geen internet. Arme Jo. Wilt er iemand een spelletje met haar gaan spelen?

Adios y un abrazo.

Hoi Rien, Voor de Cebreiro enkel je fluitje en die cent nodig. Met wat je al voordien beklommen hebt ben je heel goed ingelopen.

Brigitte en Daniel 2018-05-27 18:28:21

Hoi Rien blij te horen dat het goed met je gaat, nog even doorbikkelen en je hebt het gehaald. Hopelijk gaan ook de resterende km zonder ongemakken voorbij. Jammer dat erbij Jo alles plat ligt wij hebben er zoals je ziet geen last van. en je moet weten ze is hier altijd welkom. Nog vele veilige km op de resterende wandelingen.en het is zo 6 Juni dan kan je Jo weer in je armen sluiten. groetjes Frans en Josca

josca 2018-05-27 18:35:39

Die Cebreiro is voor jou een makkie toch? Zou het onweer de reden van de stilte thuis zijn? Het schijnt her en der aardig gespookt te hebben. En deze week zaten we hier ook 5 uur zonder telefoon,internet en tv. Gelukkig is het benauwde weer nu over. Dat wordt vannacht lekker slapen,hopelijk ook voor jou

Jaqui 2018-05-27 18:35:45

Hoi. Bij jou beter weer als hier. Een regenachtige dsg met hoge temperatuur, dus niet prettig,althans vind ik. Bij jou gaat het goed, lees ik. Houden zo en gaan. Groetjes

Ans de Kroon 2018-05-27 18:38:43

Hoi rien ik heb gisteren een hele leuke dag met Jo gehad ze mis je wel maar nog even en jullie zijn weer samen ik lees dat het nog altijd goed met je gaat zo te horen haal je het wel tot horens thuis

Limburg 2018-05-27 19:25:48

Het was bij jou, dus goed weer, hier was het de hele dag grauw maar gelukkig niet koud. Wij hebben de hele dag aan jou gedacht en gehoopt dat je flink kon doorlopen. Een bijna uitgestorven dorp is ook niet alles. Maar eet en slaap straks goed dan kun je weer fris verder wandelen . Tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-27 19:28:17

hoi Rien, het gaat al aardig opschieten. Je bent er bijna, Wat een prestatie. Neem nog eens een foto van jezelf anders herkennen we je straks niet meer.

corrie groenhuis 2018-05-27 19:30:29

Op naar de laatste kilometers Rien .Nog enkele dagen en je bent er. Groetjes uit Arendonk

Jeannine en Jan Van Steensel 2018-05-27 20:20:45

Het gaat sneller als je dacht je eindpunt te behalen word voor mij afkikken van je verslagen ze zijn verslavend Prachtige avond

Karin 2018-05-27 21:29:47

Succes met de laatste loodjes!! Enne....nog even iets om trots op te zijn: Koen heeft gister onder mijn toeziend oog weer een doelpunt gemaakt! tis maar dat je het weet 😊 Liefs Ingrid xxx

Gridje 2018-05-27 21:29:57

Nou Jo is bij mij altijd welkom voor een spelletje kaarten , maar dat weet ze , Natuurlijk duim ik voor jou , ja voor mij zij jou verslagen ook een uitkomst , moet mn laptop open maken nieuwsgierig wat jij vandaag weer schrijft , en zal het straks missen , maar overal komt een eind aan , straks jou boek weer lezen , wat een mooie plaatjes weer geschoten Rien , pelgrim zijn is vrijheid , de weide wereld in elke dag een andere slaap plek , ik wens je een goede nacht , Adios un Abrazo.

Paulien de Bruijn 2018-05-27 21:48:51

Hoi Rien. Knap en einde is in zicht. Nog maar een klein stukje in verhouding van wat je er al op hebt zitten. Doe het je niet na. Succes nog de komende dagen.

Ina 2018-05-27 21:53:21

Wij duimen voor je hoor Rini. Je haalt het wel! Fijn voor je dat je een datum weet wanneer je Jo weer zult zien. We genieten van je verslagen en hebben grote bewondering voor je. Goede reis verder en geniet er van

Jo en Jenny Zandee 2018-05-27 22:24:24

Hoi Rien, Wat fijn dat je al zoveel gelopen hebt. Natuurlijk duimen we voor je en halen doe je het zeker. Wat een interessant verhaal is dat. Zo zie je maar dat je ook even rustig aan kan doen en wat bekijken. Fijn dat jullie een datum hebben geprikt zodat je Jo weer in de armen kan sluiten. Het ga je goed en wandel ze met veel plezier. Groeten Elianne en Jan