Vroege vogels

Spanje, Azofra

De maaltijd gisteravond was wel erg sober. Fussili en salade en een klein toetje na. Alsof ik een voorgevoel had, heb ik op een terras naast het biertje een bord met paella gegeten. Maar goed ook, anders was ik met honger naar bed gegaan. En van alleen maar rode wijn kun je niet leven.

De bedden vannacht waren prima en ik heb dan ook heerlijk geslapen met mijn oordopjes in. En op tijd naar bed, want ik weet inmiddels dat ik s ' morgens vroeg wakker ben. Althans ik wordt wakker gemaakt. De eerste vroege vogels beginnen om 05.00 uur al te rommelen. Dan gaan de mijnwerkerslampen aan om de spullen bij elkaar te zoeken. En maar in je ogen schijnen met die lampen. Vannacht ging het om een groep Spanjaarden. Het gekakel begint s ' avonds al, als men gaat bepalen waar ze naar toe gaan en waar ze gaan pauzeren. Uiteindelijk komen ze dan uit op een plaats 40 a 50 km verderop. Geen wonder dat ze zo vroeg opstaan. Maar uiteindelijk doet iedereen de camino op zijn manier.

Gisteravond nog eens een keer Nederlands kunnen praten met een Belgisch meisje uit Lanaken bij Maastricht. Zij heeft vier dagen in Logrono moeten verblijven vanwege kapotte voeten. Behandeling in het ziekenhuis was nodig. Wat ben ik een gelukkig mens, dat ik nog geen enkele blessure heb opgelopen, behalve dan die val in de badkamer enkele weken geleden. Geen enkele blaar of ander ongemak.

Het weer is wel veranderd. Wel droog, maar een stuk frisser. Omdat ik de pijpen van mijn broek kwijt ben, moest ik vanmorgen vertrekken bij een temperatuur van maximaal 5 graden. Dit gaf wel de nodige mierentietjes op mijn dijen. Maar in de loop van de dag werd het warmer tot een graad of 15 en was het vol te houden. Wel de gehele dag de dikkere jas aan.

Ik slaap vannacht in de plaatselijke refugio met 60 plaatsen. Gelukkig is alles gescheiden in ruimtes met twee bedden. Mijn kamergenoot is een Japanse jongen. Hij heeft zijn naam genoemd, maar ik kan het niet herhalen. Verder wordt het eten in de plaatselijke restaurant en dat geldt ook voor het ontbijt morgenochtend.

Vandaag 24 kms gewandeld zonder problemen. Weinig bergop en bergaf, constant brede paden of weggetjes en de gehele dag door de wijngaarden van Rioga.

Morgen kom ik in ieder geval door de plaats Santa Domingo de la Calzada. De plaats van het wonder van de witte kippen. Ben benieuwd.
Maar dat zien we morgen dan wel weer.

Gezegend bent U pelgrim, als U ontdekt dat een stap achteruit om iemand te helpen meer waard is dan honderd stappen vooruit zonder te zien wat er aan Uw zijde gebeurt.

Een van de zaligsprekingen van de pelgrim.

he Rien, ook hier erg fris. maar morgen beter. hoop dat voor jou ook. wat rot van je kledingonderdelen die zoek zijn. maillot kopen onderweg? misschien kun je wat Japans leren van je kamergenoot....of kun je origami leren, ook heel leuk. al met al een heel internationaal gezelschap onderweg. ben benieuwd naar die witte kippen. maar als ze die van ons nadoen zie je er geen een: ze zijn allemaal broeds. nou hoop ik dat je geen vroege vogels treft vannacht.

jaqui 2018-05-10 16:24:56

Leuke verhalen iedere keer ,blij dat je het zo naar je zin hebt .liefs

Corry kleemans 2018-05-10 17:09:02

Jongen je moet beter op je woorden letten ze worden brutaal. Dat we dat moeten lezen. Het is erg grappig wat je neer zet. Ga zo door en we kunnen lachen. Tot morgen

Annemarie+ Martin 2018-05-10 18:00:52

Je kunt niet alles hebben goede warme maaltijd en een goed bed Maar je verhalen blijven boeiend Je was er vandaag vroeg op de mail Fijne avond en morgen mooie kilometers

Karin 2018-05-10 18:58:20

Hoi. Nu ben je een echte pelgrim. In je korte broek lopen als het 5 gr is. Tja, Jo is er niet bij hè, om op je spullen te Letten. Maar verder gaat het allemaal fijn , als ik jouw stukjes lees. Misschïen een andere broek kopen. Kou ïs niet goed voor de spieren, Rien en je moet zuinig zijn op jezelf. Groetjes en tot de volgende keer

Ans de Kroon 2018-05-10 19:30:19

Ge moet niet zo stoeven he dat je nog geen blaren hebt he , ge moet de goden niet verzoeken hoor pas op !!!! Geniet maar lekker in je blote benen lopen wordt je sterk van 😄😄. Hier vandaag ook frisjes ook met lange broek mijn broekspijpen zitten gelukkig vast ha ha. Geniet maar lekker met of zonder blote benen tot morgen .🌞🌞

Toos D 2018-05-10 22:03:44

Wat een prachtige omgeving om te wandelen! Met die blote benen ...dat lijkt ons niks! Is er onderweg niet een winkel of een marktje waar je iets in de vorm van een lange broek kan kopen? Veel succes maar weer!

Richard en Monique 2018-05-11 09:54:30

Hoi Rien, Zo het was hier ook een paar dagen wat kouder. Jij had gen broekspijpen meer. dat was jammer denk ik zo. Je heb je dan ook verder goed aan gekleed dan zijn je bene gauw warm. Dat verhaal met die witte kippen zal ik wel lezen in het volgende verslag. lijkt me leuk. Wandel ze met plezier. Groeten Elianne en Jan