1e bonusdag

Spanje, Santa Colomba de Somoza

Onze eerste bonusdag is een geweldige dag geworden. Een mooie wandeling bij een heerlijke temperatuur van 21 a 22 graden met een strak blauwe lucht. Vanmorgen de dunne jasjes aangetrokken, maar die konden bij de eerste koffiestop al uit. Bij de tweede koffiestop konden de pijpen van de broeken, zodat de beentjes ook nog verder konden bruinen.
Omdat we hier twëe jaar geleden ook hebben gelopen, wisten we ongeveer nog wel wat er ging komen, dus geen verrassingen. Voordeel is dan ook dat je weet waar de rustplaatsen zijn. In een kapelleke langs de weg hebben we een kaarsje opgestoken voor al onze dierbaren.

Vandaag hebben we gelopen door de regio Maragateria. De bewoners van deze streek (de Maragatos) staan bekend als trots en karaktersterk. De naam Maragateria gaat waarschijnlijk terug op de Asturische koning Mauregato, die in de 8e eeuw ieder jawr 100 maagden als tribuut aan de destijds heersende Moren zou hebben betaald. De streek kenmerkt nu door de ontvolking van de streek.

Astorga is vooral bekend als de stad van de chocolade, van het Palacio Episcopal en de Catedral de Santa Maria. Het Palacio Episcopal is momenteel ingericht als pelgrimsmuseum, waar het originele Cruz de Fierro staat. Morgen komen we langs het huidige Cruz de Fierro, waar wij onze steentjes neer gaan leggen. Oorspronkelijk was het in Gaudi-stijl opgetrokken Palacio als bisschoppelijk paleis bedoeld, maar nooit als zodanig gebruikt.

Onze nacht in Astorga is rustig verlopen. Met vieren op een kamer is een groot verschil met vele albergues hier in verband met de voorgeschreven afstand. Kennelijk neemt men het niet overal zo nauw. Tot onze grote verbazing kwam ook het fietsmeisje uit Holland, die ons in Leon zo lief heeft geholpen met het boeken van onze vliegreis, ook op onze kamer. Zij heeft nog twee dagen in Leon gefeest, voordat zij weer op de fiets stapte. Tevens stapte ook nog een hippie-meisje uit Servie bij ons binnen. De nacht verliep echter heel rustig.

Vandaag zijn we gearriveerd in Ramanal del Camino. Een klein dorp met heel wat albergues. Ramanal geldt als de laatste halteplaats voordat we de Montes de Leon over moeten. Vroeger gold deze oversteek als gevaarlijk vanwege wolven en bandieten. Waar hebben we dit eerder gehoord? De Montes gaan we morgen beklimmen met aankomst in El Acebo.
De albergue hier is zeer oud in tegenstelling tot die in El Acebo. We gaan zien of we de nacht rustig kunnen doorkomen. Veel jeugd hier en een grote slaapzaal. Morgenochtend weten we het. We kunnen hier wel eten. Het gaat iets anders worden dan gisteravond. Toen was het pizza-avond. Jo verbazingwekkend een hele pizza naar binnen gewerkt, iets wat Rien nog niet eerder heeft meegemaakt. Dus Rien moest het doen met zijn eigen pizza Calzone.

Bloemen bloeien,
ook als er niemand naar kijkt.

Marcus.

Bedankt voor de geschiedenisles. Altijd leuk om te weten. Mooie foto’s erbij en ik ben weer helemaal op de hoogte. Hopelijk vannacht rustig slapen en morgen weer gezond op. Groetjes 🙋‍♀️

Ans 2021-10-07 18:49:51

Het is weer een prachtig verslag geworden. WIj kunnen straks weer op een mooie reis van jullie terug kijken. Het was weer formidabel. Martin en Annemarie

Martin. 2021-10-07 19:30:30

Goed gelopen , en nu goede reis terug.

Van Steensel Jeannine en Jan 2021-10-07 19:44:56

Echt een bonus dag🌞👌en verdiend hé 🚶‍♀️🚶‍♂️lekker om te wandelen ,bij ons was het ook lekker weer hoor,het was weer super om jullie te volgen , zal het missen al die verhalen van jullie,we kunnen , lekker nekharen over jullie reis ,nog veel plezier samen ,hasta manana💖

Paulien 2021-10-07 20:58:57

Heerlijk zo dag ,maar wel een hongerige dag dat Jo een hele pizza op kon of hij moest fantastisch lekker zijn En weer een stralende dag jullie hebben het verdiend extra zon Fijne avond

Karin 2021-10-07 21:10:48

Weer een mooi verslag en dito foto's! Wat fijn dat het weer ook meewerkt☀️Veel wandelplezier op weg naar een mooie afsluiting!

Richard en Monique 2021-10-08 09:51:22

Hoi Rien en jo, weer zo`n mooi verslag en geweldige foto`s. Jullie hebben het wel verdient met heel mooi weer en droog weer mag je wel zeggen. maak er een fijne avond van slaap lekker en tot morgen. gr Elianne en jan