de Meseta

Spanje, Boadilla del Camino

Vandaag zijn we dan op de Meseta aangekomen. De Meseta is een hoogvlakte in Noord-Spanje, met schijnbaar eindeloze korenvelden. Deze hoogvlakte ligt op ongeveer 900 meter boven zeehoogte en blinkt uit door eentonigheid. Het betekent ongeveer 150 km wandelen in alle eenzaamheid. Hier en daar is een dorpje neer geplant, waar voldoende overnachtingsmogelijkheden zijn. Je moet elke morgen voldoende eten en drinken meenemen, want het kan soms uren duren voor je iets tegenkomt. Ook wordt je gewaarschuwd voor de zon, die eindeloos urenlang op je bolletje kan schijnen. Gelukkig lopen wij in een periode, dat we hier niet bang voor hoeven te zijn.
Ook vandaag hebben we veel zon gezien, maar deze was niet zo krachtig, dat wij er last van hadden. Het was heerlijk weer om te lopen.

Om 07.30 uur trokken we de deur van de albergue achter ons dicht om naar het restaurant te lopen, waar we gisteren hebben gegeten. Rien pasta en kip, Jo russische salade en kip. Beiden een citroentaartje na. Vanmorgen ontbeten daar en toen op zoek naar een bank. Ook onze beurs geraakt wel eens leeg.
Vergeleken met drie jaar geleden zijn de prijzen op de camino aardig gestegen. Was je toen voor een pelgrimsmenu 9 tot 10 euro kwijt, nu betaal je voor hetzelfde menu 12 a 13 euro gemiddeld.
Na een half uurtje lopen kregen we de eerste en ook de laatste klim voor de komende dagen voor de kiezen. De beruchte Alto de Mostelares. Je gaat 1050 meter omhoog met een stijgingspercentage van 12 procent. Daarna moet je omlaag met een dalingspercentage van 18 procent. Dit vergt wel een aanslag op de knietjes, maar daar hebben wij geen last van gehad, door zigzag te dalen.

Tijdens een van onze rustpauzes liep onze Amerikaan voorbij, die Jo gisteren zo netjes heeft verbonden. Daarvoor liepen ons twee Canadezen voorbij, die het verhaal van verpleegster Jo ook al hadden gehoord. Onze Amerikaan liep al een stuk beter dan gisteren. Dus het heeft wel geholpen. Dit samen met zijn bagage-vervoer, dat hij voorlopig gaat doen. Natuurlijk voelde Jo hierbij enige trots en terecht.

De laatste kilometers van vandaag gingen ongemerkt voorbij, omdat we voorbij werden gelopen door een Hollandse meid. Zij liep tot de albergue met ons mee en bleek ook hier te overnachten. Zij is een aantal dagen na ons gestart in Saint Jean Pied de Port, maar heeft ons inmiddels ingehaald. Door onze verhalen op weg hiernaar toe, waren we er voor we er erg in hadden. Zij heette Peggy en komt uit Someren. Waarschijnlijk zien we haar morgen niet meer, want zij loopt aanzienlijk meer kilometers dan wij.

Hier in deze mooie albergue, waar Rien drie jaar geleden ook heeft geslapen, draait momenteel een wasje voor ons, zodat we morgen weer schone kleertjes aanmogen.
Straks om 19.00 uur wacht ons het avondeten.
Morgen weer een etappe van circa 20 km naar Villalcazar de Sirga. Hier is de albergue Don Camino geboekt. Ook voor overmorgen is reeds geboekt.

Beter een stapje terugdoen,
dan blijven rennen tot je erbij neervalt.

Matteus.

Voor straks alvast smakelijk eten Toch weer geen kip hé, anders lopen jullie alleen maar te kakelen. Wederom een heel mooi verslag met mooie foto's!

Gerda 2021-09-27 17:52:58

Bij jullie doen het fantastisch. In mijn voortvarendheid had ik dat stapje niet terug gedaan. Daarvoor moeten inleveeren de afgelopen dagen. Slaap in Frómista waar jullie morgen aks eerste doorkomen denk ik. We komen elkaar vast weer tegen. Goed bezig.

Willem 2021-09-27 18:06:30

Hallo daar! Bedankt voor het mooie verslag en de foto’s. Zware tocht met klimmen en dalen. Knap van jullie hoor om zover al te zijn. Groetjes en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag 🌻👋

Ans 2021-09-27 18:07:35

Het gaat jullie allemaal heel goed. Houden zo Niet teveel kip anders ga je onderweg nog eieren leggen Nel en Levien

Levien en Nel 2021-09-27 18:26:25

Het gaat prima zo. Een weekje wandelen en je bent de hoogvlakte weer uit. Je kunt in iedereen geval elke avond eten en slapen en wie weet kom je onderweg nog wel leuke dingen tegen. Iets om naar uit te kijken. Gaat vast goed komen. Succes verder en geniet ervan, Groetjes Elly en Ad

Ad van Opstal 2021-09-27 18:57:09

Jullie zijn aardig op weg naar de eindpunt santiago

Marco 2021-09-27 19:12:18

Beste mensen, alweer een prachtig verhaal om te lezen. Voor straks, welterusten en voor morgen een voorspoedige wandeling!

Martin en Annemarie 2021-09-27 19:53:40

Hele klimmetjes en flinke afdaling het gaat jullie nog steeds goed En nog mooie foto,s en verslag Smakelijk eten en goede nacht rust

Karin 2021-09-27 20:21:34

Wat leuk jullie verslag elke dag te lezen en mooi zo met die foto's erbij.

Marca 2021-09-28 08:08:38

Leuk om iedere keer jullie verhaal te lezen.Je komt nog eens ergens hihi.Wij mogen ook weer meer.Wel veel gedoe met qr code maar goed.Hoe gaat dat bij jullie?Liefs Zusje

Corry Kleemans 2021-09-28 08:26:10

Wat heerlijk om jullie reisverslagen te lezen. De foto's onderstrepen het verslag van die dag. En er zitten heel wat pareltjes bij. Ik heb zoveel respect voor jullie beide, zo knap. Ik kijk ook altijd uit naar de uitspraken onder aan het verslag. Zo uniek. Geniet ervan Jo en Rien......zo mooi Groetjes Yolanda