Sinterklaas

Spanje, Moratinos

De semi rustdag is echt een rustige dag geworden vandaag. Op ons gemakkie ontbeten vanmorgen in de hostal met dezelfde komische en enthousiaste bediening als gisteravond bij ons avondmaal. Dit bestond uit soep voor Rien en Russische salade voor Jo. Daarna gehaktballetjes in tomatensaus voor Rien en kip voor Jo. Als afsluiting beiden een pannacotta met saus. En toen terug naar de albergue. Daar volgde een "kennismaking" met een groep Amerikaanse jongeren. Zij bleken ook bij ons te slapen. Achteraf was het maar goed dat we een semi rustdag hadden gepland, zodat we hier in de albergue even plat konden.

Na een heerlijke warme douche en geurtje voor beiden en scheerbeurt voor Rien en ook nog een wasbeurt voor onze wandelkloffies zijn weer helemaal de oude. Wacht ons nog een avondmaaltijd, maar dat kan niet voor 19.30 uur.

We zijn nu aangekomen in San Nicolas del Real Camino oftewel Sinterklaas op de goede weg. Een plaatsje met 53 inwoners, dus veel te beleven zal hier niet zijn. Maar wel pittoresk met een chique restaurant aan het begin van het dorp. Wij doen het wel eenvoudiger met een pelgrimsmenu straks.

Nu zijn we gekomen op 387 kilometer van Santiago de Compostela, dus zijn we over de helft van onze wandeling. Officieel komen we morgen op het punt van de helft, maar er zal ergens wel een rekenfoutje zijn gemaakt als de officiele afstand van de camino Frances 797 kms bedraagt.

De wandelstokken van Rien stonden op instorten, dus hebben we besloten om gisteren in Carrion de los Condes nieuwe stokken aan te schaffen. Wel een kleine investering, maar goed materiaal is onontbeerlijk bij zo'n lange wandeltocht. Evenals goede schoenen en goede sokken. Wat dat betreft zijn we goed voorzien, als je ziet waarop sommigen ons voorbij lopen. Sandaaltjes of zelfs teenslippers zie je voorbij komen. En maar blaren prikken. Hebben wij gelukkig geen last van. Afkloppen.

Tijdens onze wandeling vandaag liepen we door het plaatsje Terradillos de los Templarios. Een dorp met 80 inwoners, dat vroeger behoorde tot de orde van de Tempeliers. Zij zorgden vroeger samen met enkele andere organisaties voor de veiligheid van de pelgrims op de St.Jacobsroute. Deze pelgrims waren destijds vaak het doelwit van overvallers en bandieten. Gelukkig zijn de tijden veranderd en kan elke pelgrim zich veilig op pad begeven naar Santiago. Alhoewel wij het verhaal te horen kregen dat in Logrono enkele pelgrims, die daar in de kerk sliepen, zijn beroofd van geld en paspoort. Reden voor ons om toch voorzichtig te blijven.

Morgen gaan we naar Calzadilla de los Hermanillos. Weer zo'n gat met 50 inwoners, maar daar kiezen we bewust voor om de rust daar.

Ik zet d'n ene voet vur d'n andere voet en ik loop
't is mee vallen en opstaon begonnen, ik loop
Honderd schoenen versleten en God mag 't weten
hoeveel paar ik in m'n leven nog koop
Ik zet d'n ene voet vur d'n andere voet en ik loop.

Gerard van Maasakkers.

Alles nog oké met jullie gelukkig . Vanmiddag zijn jullie namen nog over de toonbank gerold bij Outdoor sportzaak in Roosendaal aan de Rucphense baan ook geen onbekende daar, mooie zaak met prima services We kregen natuurlijk ook 10 pr korting omdat we lid zijn van de Losse Feeter 👍 Morgen op de helft van jullie Pelgrimstocht, mooi hoor Ik lees de belevenis elke dag, dat je nog puf hebt om zo’n lang verhaal op te schrijven ? Ook hierin een super conditie ! Gr Addy

Addy 2022-04-26 19:16:15

Mooie blauwe lucht en mooie kiekjes .war diner kom je niks te kort .en fijn op je eige tempo te lopen En bekend tekst van Gérard van Maasakker .daar kun je weer weer mee op vooruit

Karin 2022-04-26 19:50:12

Hallo Rien en Jo, Wat hebben jullie toch weer een aantal km af gelegd op de helft van jullie tocht. geweldig zeg. Wat een puf en doorzettingsvermogen petje af. Weer hele mooie foto`s deze tekst is zeker bekend. Mooi hoor. hier is het echt koud weer. Maar met een paar druppetjes regen na was het heel de dag droog. wandel ze met veel plezier. Houd het morgen ook droog. groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-04-26 21:04:00

Ook nu weer een mooi verslag van jullie reis. Onbegrijpelijk dat mensen op pad gaan met zulke slechte schoenen; eigenlijk kun je het niet eens schoenen noemen. En wat grappig dat Sinterklaas nu al ter sprake komt, hij is gelukkig op de goede weg!! Voor morgen weer een fijne wandel dag! Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-04-26 23:33:08

Het is weer een prachtig verslag geworden het gaat jullie goed af tot nu toe Wij kunnen jullie alleen maar meer en meer bewonderen dat jullie zo lekker opschieten ga zo door en houd ons op de hoogte. Gefeliciteerd Annemarie en Martin.