Verademing

Spanje, Villalcázar de Sirga

Vanmorgen staken we heel voorzichtig onze bolletjes buiten de deur en hoera, de zon scheen en de lucht was blauw. Wel fris, dus Rien handschoentjes aan en twee jasjes, maar de regenkleding kon worden opgeborgen. Wij helemaal gelukkig op pad. Af en toe kroop het zonnetje wel weg, maar het werd allengs steeds warmer, zodat we uiteindelijk met een jas de wandeling konden voltooien.
En dat was niet alles. Onze dag werd steeds beter, toen we in de namiddag hoorden dat Max had gewonnen en dat ons wandelcluppie meer dan 400 deelnemers had bij onze Koningswandeling. Topdag dus, na de ellende van gisteren.

Echter het was niet alleen maar kommer en kwel gisteren. Nadat we uitgeput (vooral Rien) in de albergue aankwamen werden we hartelijk verwelkomd door onze gastheer Arno. Later maakten wij ook kennis met zijn vriendin Carola. Wij werden ondergebracht in een kamer voor ons twee en hebben vannacht heerlijk geslapen. Vanmorgen om zeven uur liep de wekker af en wachtte ons een heerlijk ontbijt. Jo toast met kaas en Rien een pannenkoek met poedersuiker. Iets wat we nog niet eerder hebben gehad als ontbijt en waarschijnlijk ook niet meer gaan krijgen. Een Spaans ontbijt is niet meer dan toast met jam. Samen met het mooie weer buiten werd het een schitterende dag.
Een mooie wandeling langs het kanaal van Castillie en na de koffie in Fromista ging de wandeling langs de weg naar de volgende koffiestop, waar we ook onze lunch (boccadilla met ham) hebben meegenomen om deze in het volgende plaatsje op een bankje in de zon te nuttigen samen met een yoghurtje. Toen een mooie tocht langs een beek om uiteindelijk in Villalcalzar de Sirga ons onderdak te vinden. Wederom met z'n tweeen op een kamer in een hostal.

Vandaag hebben we 21 kilometer gelopen, lekker op ons gemakkie met de nodige stops. Dit om Rien wat tijd en rust te geven na gisteren. Onderweg nog een kerkje bezocht in Fromista. Dit is uitzonderlijk omdat bijna alle kerken zijn gesloten. Deze niet, maar we moesten wel een euro per persoon entree betalen. Ook hier gaat de zon niet helemaal meer voor niets op. Ook in Fromista hebben we nog even het stuw daar bewonderd. De kerk in Fromista is een toonbeeld van Spaanse romaanse bouwkunst met in de kerk zuilkapitelen met vooral bijbelse motieven.

Alleen het eten hier zijn we nog niet aan uit. Hier in het hostal is wel wat te verkrijgen, maar dit sprak Jo niet echt aan. Rien, de vuilnisbak, maakt het allemaal niets uit. Als zijn buik maar vol komt. Verder in het dorp is niets open. Ook het restaurant niet, waar we vorig jaar hebben gegeten. Hoe dit afloopt, lezen jullie morgen wel weer.

Morgen wacht een lange wandeling van 23 kilometer naar Calzadilla de la Cueza. Wat een onmogelijk namen hebben ze hier voor de kleinst mogelijke gemeenschappen.

De camino staat niet los van "normale" leven,
je komt er alles en jezelf in tegen.
Het is leven in een heel intense vorm.

Laetitia Schweitzer.

O gelukkig zien we Rien ook eens🤣📸ja ook lekker bruin...ik heb een bordje hangen en inderdaad voor niks gaat de zon op...en blij dat hij voor jullie🌞👍scheen om jullie botjes op te warmen....Max was prachtig...een makkie🏎🏎🤣heb weer genoten...📸mooie foto..'s geschoten...het is te hopen dat het daar lente word....hier is al14dgn geen regen gevallen prachtig weer...kurkdroog niet tegen te sproeien...😴slaap lekker voor straks voor morgen weer fit op....en mooie reis verder💖🌞

Paulien de Bruijn 2022-04-24 18:47:49

Hallo jo en Rien, Rien fijn je op de foto te zien hoor. die zijn ook weer heel mooi gemaakt. Eindelijk was het een droge dag daar hebben jullie echt van genoten. hier valt weinig tot geen regen maar hier weet je het nooit. Slaap lekker voor straks en ook smakelijk eten. Morgen gezond weer op. Wandel ze met veel plezier. groeten Elianne en Jan,

Elianne en Jan 2022-04-24 19:24:58

Fijn dat deze dag alles van gisteren goed maak ,met een zonnetje Goede nacht rust ,lekker onbijt en max gewonnen ,en het wannel clubje woensdag een mooie tocht gaan lopen En fijne avond en mischien morgen weer een mooi zonnetje

Karin 2022-04-24 20:45:45

Hey Jo en Rien, Weer genoten van jullie verslag en mooie foto's. Fijn dat jullie weer wat zon hebben gezien vandaag. Dat doet de mens weer goed. Welterusten voor straks 🖐

Jeanneke 2022-04-24 21:19:56

Wat een verademing voor jullie! Een prachtige wandel dag lezen we hier met heerlijke zonneschijn. En wat fijn een kamer voor jullie samen! Geniet er van. En wat hebben we van de prachtige foto's genoten. Voor morgen heel veel succes. Martin en Annemarie.

Annemarie. 2022-04-24 22:55:10

Fijn dat het zonnetje jullie lopen mooier maakt! En de hostels zijn er ook op vooruitgegaan zo te lezen. Dat is meer dan prima Hier genoten van Max ! Op het puntje van de bank 😂 Hopelijk vandaag weer een mooie wandeldag voor jullie Vaya con Dios

Jaqui 2022-04-25 07:07:49

Eindelijk een mooie dag en zo moet het maar blijven. Weer een prachtig verslag en foto's. Veel wandelplezier ! Groetjes, Ria

Ria 2022-04-25 07:45:42

Mooi positief verslag, hopelijk blijft de zon schijnen voor jullie