Nog 43,3 km

Spanje, Galicia

Het lijkt wel herfst in Galicië. Vanmorgen vertrokken met de dikke jas en regenkleding aan. Het bleef miezeren tot een uur of elf, maar de dikke jas moest aanblijven. De temperatuur kwam vandaag zeker niet boven de 13 graden uit. Veel te koud voor de tijd van het jaar. De regen cape is inmiddels zo vaak aan geweest, dat er alleen nog maar staarten en slierten van over zijn. Laat het de laatste dagen maar mooi weer worden.
Ik hoop dat Jo, Corry en Maris beter weer hebben. Mocht dat zo zijn, laat het dan maar meekomen.

Vanmorgen om 07.45 uur vertrokken uit Casanova, na een uitgebreid ontbijt in het plaatselijk restaurant. Ik heb hier gisteravond ook best lekker gegeten. Russische salade, ribbetjes met frieten en Tarte do Santiago na. Plus koffie en een halve liter rode wijn. En dat alles voor tien euro.

Vandaag 20 kilometer gelopen om verkleumd in Ribadiso da Baixo aan te komen. Lekker opgewarmd door een warme douche en bij het haardvuur, getuige de foto. Toch maar mijn gebruikelijke biertje en aan het verslag begonnen.

Gisteravond een SMS-je van Jo mogen ontvangen, dat ze in Villers - bocage is aangekomen. Dat is even onder Caen in Normandie. Zij zijn dus ook lekker op weg.

Ik heb onderweg al verschillende keren de vraag gekregen, hoe het komt dat ik in al die tijd geen blaren loop. Nu het antwoord is simpel:
Goede stevige schoenen en goede wandelsokken. Ik loop met bergschoenen C-categorie. Als je ziet waar ze af en toe op lopen, dan schreeuwen ze om blaren. En maar prikken en plakken en smeren. Soms zijn ze de gehele avond bezig met de voetjes. Wat ben ik dan gelukkig af, als ik dat zo zie.
Je kunt hier op deze paden echt niet op gymschoenen of sandalen lopen en toch zijn het er ontzettend veel die dat doen. Alleen beginnen van mijn schoenen de zolen los te komen. Laat het ze de laatste 43 kilometers nog maar volhouden. Anders hebben we nog ty-ribs om ze bij elkaar te binden.

Vannacht redelijk goed kunnen slapen, al begonnen de Koreaantjes om 05.30 uur al weer te rommelen. Volgens mij werken zij nog met Koreaanse tijd. Gelukkig zoeken zij alleen de refugio's op en dus ben ik in auberges veilig hier voor hen. Ook nu ben ik weer in een redelijk nieuwe herberg beland. Je betaalt iets meer, maar je slaapt rustig.
Alleen is hier geen eten bij, dus moet ik straks toch weer de kou in voor een warme hap.

Ultreia.

.Heel goed Rien dat je stevige wandelschoen gebruikt. Want sandalen en gewone schoenen zijn in de bergen niet geschikt. Goed te lezen dat jo ook onder weg is naar jou toe dat geeft hoop. Eet en slaap lekker en we zien het morgen weer.

Annemarie+ Martin 2018-06-03 18:13:15

Hoi Rien. Terwijl ik zit te eten, lees ik je berichtje. Zo trouw komt het elke dag weer binnen. Bedankt hiervoor. Mag ook weleens gezegd worden. mooie foto's en prachtige beschrijving. Je ziet het gewoon voor je ogen verschijnen. bijna Rien, nog even volhouden en je hebt het gehaald. Een geweldige prestatie, waar je zeer trots op mag zijn. nog veel succes en sterkte voor de laatste kilometers. Groetjes

Ans de Kroon 2018-06-03 18:32:33

Nog maar een paar daagjes. Jo ook onderweg naar het eindpunt kun je eindelijk samen een wijntje nemen. Zal de verslagen gaan missen. Succes nog de laatste kilometertje. Hopelijk houden de schoentjes deze kilometertje nog vol.

Ina 2018-06-03 18:47:00

Heb je geen secondenlijm voor je schoenen? Ze moeten het nog ff volhouden. Wat goed dat je helemaal geen voetproblemen hebt zeg. Dat maakt het lopen een stuk aangenamer! Wat is nu eigenlijk een tarte de camino? Benieuwd naar. Ik ga je verslagen missen straks en de mooie foto’s. Nu is het tussen 18 en 19 uur standaard naar pindat. Maar fijn dat het gestaag doorgaat. Alleen jammer van het weer, wat ze daar normaal hebben is nu hier. En dat is zeer aangenaam. Hoop dat er in de zomer nog wat van over is.....fijne avond,slaap lekker en morgen de kuierlatten maar weer aan. Nog ff! Adios

Jaqui 2018-06-03 18:56:53

Succes met de laaste kilometers........... groetjes Ivonne

Ivonne N. 2018-06-03 19:36:58

Hoi rien, Nog heel even en dan heb je het gehaald een top prestatie ze zeggen de laatste lootjes wegen het zwaarst maar volgens mij geldt dat voor jou niet!! Ik den k dat je de laatste 43 km op vleugels loopt met het vooruitzicht dat je jo weer in je armen kunt sluiten nog heel veel plezier groetjes!

Tonnie van gastel 2018-06-03 20:21:14

Zo Rien, Nog een kippe-eindje dus, voor ern loper als jij. Goeie schoenen, zo voorkom je veel ongemak. Wrl even wemnen straks als je in wat lichters naat de Jumbo loopt. De foto's laten goed ziem waar je bent. Mooi hè, die heel kleine dorpjes, een paar honderd meter ma elkaar. Fijne laatste kilometers. Laat ze maar in de klop van je hart komen. En Santigo? Geniet van die mooie stad en de sfeer én van je vrouwke. Vaya con Dios, Ad Rouwendal.

Ad Rouwendal 2018-06-03 20:43:06

Hoi Rien, nog 43 km en je bent in Santiago we nemen onze pet voor je af.Geen blaren alles goed en iedere dag een leuk verslag waar we van genieten.Dat wordt afkicken volgende week.We moeten je echt een pluim geven het schrijven gaat je goed af.Nou Rien op naar de laatste km. En het weerzien met Jo. Groetjes Frans en Josca

Josca 2018-06-03 20:44:31

Hoi Rien, ja nog 43 km dan ben je in Santiago. wel heel goed hoor van je Rien. Geen blaren leuke verslagen en hele mooie foto`s. ook wij geven je een pluim die heb je echt wel verdiend. Nog even door zetten en je bent er. Wandel ze met veel plezier. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-06-03 21:51:06

Morgen is hotel al geboekt in Burgos😋

Corry kleemans 2018-06-03 22:57:22

Dat mooie weer Rien hebben wij hier hoor dus volgende week kun je er van genieten. Fluitend het einde halen geweldig Super super