Kikkers

Spanje, Villavante

De laatste twee uur lopen gingen we langs een totaal rechte weg naar Villavante. Normaal is dit een vreselijk saai stuk, maar de kikkers of kiempuiten of kikvorsen, of hoe je deze kwakers ook wilt noemen, zorgden wel voor een leuke afleiding.
Na de drukke dag gisteren was het weer heerlijk ontspannen lopen vandaag. Gelijk na het verlaten van de slaapplaats stonden we voor de keuze langs de weg of door de velden. Eigenlijk was het geen keuze, want de plaats waar wij hadden geboekt lag aan de route door de velden en onze tas werd nu eenmaal naar Villavantes gebracht. Dus door de velden.

Bij wijze van uitzondering hadden we vandaag ontbijt op bed. Normaal gesproken doen wij dit nooit, maar vandaag was dus een uitzondering, omdat in het hostel geen ontbijt werd geserveerd. Omdat we vandaag 23 kms voor de kiezen hadden zijn we op tijd, dus om 07.30 uur vanmorgen vertrokken. Dit na een redelijke nachtrust ondanks het drukke verkeer op de N120 dat langs ons raam voorbij snorde.
Gisteravond om 19.30 uur konden we aan tafel voor ons avondeten. Dit keer geen pelgrimsmenu, maar een schotel met kip. Bij deze kip lagen echter ook twee spiegeleieren, die Jo echt niet door haar keel krijgt. Dus Rien zijn kipfiletjes netjes aan Jo afgestaan en hij kon dus met vier spiegeleieren gaan stoeien. Hierbij ook nog frietjes en salade en dat werd uiteindelijk te veel voor beiden. Voor het eerst en waarschijnlijk voor het laatst heeft Rien zijn bordje niet leeg gegeten. Ook Jo niet.

Als je van ideaal wandelweer wilt spreken, dan hadden wij dat vandaag. Niet dusdanig warm, dat het zweet in straaltjes van je gezicht stroomt en ook niet te koud om in hemdsmouwtjes en korte broek en rok rond te lopen. Prettige bijkomstigheid, maar niet onbelangrijk, is dat de vogeltjes er ook nog zin in hadden en er vrolijk op los floten. Voeg daarbij het gekwaak van de kikkers en je voelt je helemaal een met de natuur. Zeker in de mooie omgeving, waarin we vandaag liepen. Een dag om in te lijsten.

Vlak voor onze aankomstplaats werden we ingehaald door een Duits meisje, dat prima Nederlands spreekt. Zij heeft een paar jaar in Nijmegen gestudeerd en is ook een van de studentes, die 's morgens vroeg de vierdaagse lopers stond aan te moedigen. We hadden verwacht haar niet meer te zien, omdat zij veel grotere afstanden loopt, maar ze is in Castrojeriz een paar dagen ziek geweest. Dus een verrassing voor ons, omdat je nu haast geen pelgrims ziet onderweg. Ook hier in de mooie albergue is het slap, iets wat niet hadden verwacht in dit weekend. Voor de Spanjaarden is dit een lang weekend omdat 1 mei (een feestdag in Spanje) pas morgen wordt gevierd. Misschien dat het morgen drukker wordt, want dan lopen we naar een grotere stad Astorga. Een stad die Marco, onze oudste zoon, goed moet kennen. Wij zijn daar met hem in 2019 gestart voor onze camino naar Santiago.
Morgen voorspellen ze regen, maar dat zien we dan wel weer. Wel gaat de temperatuur een stukje naar beneden, dus lange broek en jasjes aan.

Hasta Manana.

Wat een mooi verslag en prachtig foto's, ziet er vrolijk uit met die kleuren parade en het vrolijke geluid van de kikkers maken je dag wel goed. Hopen dat de weergoden jullie morgen een mooie dag geven zonder regen. Welterusten en morgen gezond weer op. Veel wandelplezier! Groetjes, Ria ,

Ria 2022-05-01 19:10:40

📸👍ja mooie foto.s weer zo lopen ook wij een stukje de camino mee🚶‍♀️uit onze sloel natuurlijk...🌞hier blijft het ook mooi weer hoor...heb even jullie 🌿☘️blij gemaakt vanmorgen gelijk een stukje🚲was lekker weer🍜eet smakelijk voor vanavond voor morgen Bon Camino💖

Paulien de Bruijn 2022-05-01 19:14:25

De stilte is van de foto,s te zien mooi met bloemen ,in de stite de kikkers en vogels ,ik begreep eigelijk te warm wandelwer En wat een leukse onbijt op bed ,en het is geen eens moederdag En een diner kon met een vol buikje na bed Geniet er van ,en kijk weer uit na morgen na het verslag

Karin 2022-05-01 19:17:15

Wat fijn dat het zo voorspoedig gaat het is wel eens anders geweest,dus ga zo door.Hier gaat alles zijn gangetje,wel steeds mooi weer dus veel buiten .groetjes

Corry Kleemans 2022-05-01 19:58:09

Petje af Rien en Jo. Iedere dag kilometers lopen. Gelukkig zonder blaren en dergelijke. Als je zo in de natuur loopt en je komt praktisch niemand tegen dan lijkt het of je alleen op de wereld bent. Heel wat anders dan in ons dicht bevolkte landje. Succes met de volgende etappes.

Ludo en Carla 2022-05-01 20:10:19

Hoi, Rien en Jo, mooie foto’s en leuke verhalen 👍Nog veel wandel plezier en veilige kilometers toegewenst!

Ronald en Yan Jeroen 2022-05-01 20:51:46

Het schiet al lekker op voor jullie , Je gaat de mooie Meimaand in met alle natuur onderweg . Mooie foto,s die jullie maken. En komen er al kilootjes aan bij jullie met dat lekkere eten dat jullie iedere dag voorgeschoteld krijgen.

Jan Bulkmans 2022-05-01 22:06:05

Hallo Jo en Rien, wat een mooi verslag en het gekwaak van de kikkers word je echt vrolijk van. En ook de vogels die fluiten zitten of rond vliegen. Heerlijk echt in de natuur waar je dan bijna niemand tegen komt. Heerlijk mooie foto`s weer om te zien. Ga zo door Rien en Jo. tot morgen maar weer. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-05-01 22:57:11

Weer een prachtig verslag met mooie plaatjes. Je zult het kwaken van de kikkers de hele nacht in je buurt moeten tolereren dat is zeker niet leuk als je weer op tijd op moet. Een mooie wandeling weer vandaag gewenst door Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-02 07:51:59

Wat mooi om allemaal mee te maken. Genieten met een grote G Voor vanavond lekker eten en een goede nachtrust toegewenst.

Jeanneke 2022-05-02 14:41:23

ik weet niet hoe het komt maar ik moest steeds aan kikkerbilletjes denken. foei foei zeker omdat jullie nog als eens kip eten