De langste wandeldag

Spanje, Trabadelo

Cacabelos leek niet veel bijzonders, maar uiteindelijk was er toch meer te beleven dan we hadden gedacht. Na ons te hebben gemeld en ingeschreven via paspoort en credential en na de douche en het gebruikelijke biertje, cola en Radler voor Marco, zijn Jo en Marco het stadje ingetrokken. Ondertussen heeft Rien zitten zwoegen op het verslag. (niet waar hoor). Hij doet het nog steeds met plezier. Al was gisteren wel enige vermoeidheid merkbaar bij alle drie na de slechte nachtrust van de nacht er voor.
Gelukkig hebben we afgelopen nacht de schade kunnen inhalen. We hebben als drie roosjes geslapen en zonder enig gesnurk. Aanvankelijk zonder enig dekbed, maar naar mate de nacht verstreek gingen eerst de lijfjes in de lakenzak en later de dekens over het lijf van Jo en Rien.
Dus heerlijk uitgerust vanmorgen.

Na de maaltijd gisteravond zijn we toch nog even het stadje ingegaan. Op een terras nog heerlijk genoten van de warmte en de koffie. Alleen wel veel last van de kamikaze-duiven. Zij scheerden vlak boven onze hoofden op zoek naar voedsel. En ze waren al zo vet. Wat later in het stadje op zoek naar een beter scheerapparaat voor Marco en gevonden. Marco ziet er nu beter dan voorheen, lekker geschoren. Het oude apparaat ligt nu in een prullenbak in Cacabelos. Voor de eetliefhebbers (een catagorie waar Marco zeker onder valt): Paella en ijs voor Marco, Tagliatelle en ijs voor Jo en Lasagne en ijs voor Rien.
Niet ongebruikelijk voor Marco dat het gesprek onderweg veel gaat over het eten van gisterenavond. Hij geniet in elk geval met volle teugen en niet alleen van het eten.

En dan de wandeling vandaag. Aanvankelijk langs de weg Cacabelos uit om na een half uurtje de wijngaarden in te duiken. Een lekker temperatuurtje onderweg en dus genieten geblazen. Na enkele uurtjes zijn we dan aangeland in het mooie stadje Villafranca del Bierzo. Hier koffie gedronken en daarna weer op pad.

Villafranca del Bierzo wordt ook wel "Klein Compostela" genoemd, aangezien zieken en zwakken die de bedevaart niet over de hoge Cebreiropas tot in de stad Santiago de Compostela konden volbrengen, op de treden van de Puerta del Perdon (poort van genade) van de Iglesia de Santiago hun getuigschrift kregen.
Ook in Villafranca passeerde ons een aantal pelgrims, hoog gezeten op de ruggen van paarden. Wel een mooi gezicht, maar later ondervonden wij wel de hinder via de poep op onze wandelweg. En de poep van zes paarden geeft aardig wat hindernissen.

Liepen wij aanvankelijk door de wijngaarden van Bierzo, na Villafranca was dat gedaan. De laatste tien kilometers moesten we langs de weg. Wel gescheiden via een fiets/wandelpad, maar het was wel pittig. Zeker met temperaturen oplopend naar 30 graden of meer. Halverwege in Pereje van een lunch genoten (bocadillos) met ons lievelingsdrankje, Zumo de Naranja (verse jus d'orange).

En dan uiteindelijk in Trabadelo beland. Gelijk de eerste Albergue was de albergue die we hadden uitgezocht. Gedoucht en een was gedaan, want het begon al weer aardig naar zweet te ruiken. De was op de droogdraad gehangen en nu wachten op de maaltijd om 19.00 uur.
Op onze kamer tot nu toe het aangename gezelschap van twee Nederlandse dames, die wij al eerder hadden ontmoet in Ponferrada.
Morgen wordt het klimmen geblazen op de pas van O Cebreiro. Maar we gaan niet verder dan halverwege en stoppen in La Faba. De voorspellingen geven wel aan dat het morgen wel eens meer dan 30 graden kan worden, maar Rien maalt hier zeker niet om. Hij liep vorig jaar de O Cebreiropas in de stromende regen.

Het gezicht van Rien begint weer aardig in de plooi te komen nu al het pleisterwerk er af is. De knieën en voeten van Jo doen het uitstekend. En Marco kent geen centje pijn en geniet van alles wat hij onderweg ziet.
En zusje en Maris: veel plezier in Duitsland. Hopelijk net zoveel als wij hier hebben op onze camino.

Glorie ligt niet verscholen in het nooit falen,
maar in het opstaan na elke val.

Pittig dagje morgen toch zeker als het 30 gr wordt. Verstandig om de dag in te korten. Goed om te horen dat Marco zo geniet Succes morgen. Groetjes Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-14 19:33:32

Goed uitrusten voor de zware klimdag die morgen voor de deur staat. Succes en bon camino

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-14 19:39:56

Zo te horen gaat het wandelen jullie goed af. Geniet van de mooie omgeving en de vriendelijke mensen. Groetjes

Ludo Broks 2019-05-14 19:49:56

Goed gedaan....wij gaan morgen genieten bij het concert van Mumford&Sons, genieten jullie morgen van de klim die jullie te wachten staat! Tot laterzzzz, groetjes ook van Koen 😊

Gridje 2019-05-14 20:07:53

Wat een prachtige verhalen en foto,s. Nog veel plezier

Nanny 2019-05-14 20:10:30

Wat een mooi verhaal weer Rien en Fijn dat je van dat pleister werk af bent. Ja de zon is ook goed voor zo.n gewonde man , en mooi van Marco dat hij die 2 oudjes bij staat , ik denk dat hij goed in zijn vel zit zo te zien , en Jo ook gelukkig goed , fijn om te zien dat jullie het zo goed doen , het is een hele onderneming. Mooie foto.s ook weer , hoop dat jullie lekker slapen , voor de dag voor morgen , als je uitgerust ben kan je een hoop aan hoor , Bon Camino , Ambrozos van mij en groetjes.

Paulien de Bruijn 2019-05-14 20:38:27

Wat een mooi verhaal over het geen wat jullie hebben gewandeld. Als ik de foto`s bekijk kan ik alleen maar zeggen petje af hoor voor jullie alle drie. Marco je helpt je ouders heel goed "top".Geweldig van je. Lekker slapen voor straks want morgen gaan jullie klimmen. Geniet van de omgeving morgen. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-14 20:59:12

Trots op jou marco en ook op je ouders Lekker genieten van alles en we denken aan je marco Gr paul dagbesteding de tuingroep

Paul 2019-05-14 21:05:29

Het ziet er allemaal prima uit bij jullie, heerlijk die warmte dat doet je lijf goed ! Fijn dat Marco ook geniet, je weet als het goed gaat met je kind dan gaat het ook goed met jullie !

Hans&Addy 2019-05-14 21:26:12

Hallo! Klinkt allemaal prima. Iedereen gaat goed. Alleen de temperatuur nu beetje hoog, ppppfftt. Volhouden zo. Mooie foto,s weer. Groetjes allemaal

Ans de Kroon 2019-05-14 21:39:57

Wij genieten van de prachtige, leuke en mooie verslagen. Fantastisch dat alles zo naar wens gaat zeker nu dat Rien aan het opknappen is! Fijn dat Marco het zo naar z'n zin heeft. Wij wensen jullie een heerlijke nachtrust en voor morgen een fijne dag! Groetjes van Martin en Annemarie.

Annemarie 2019-05-14 22:35:16

Ben toch wel een beetje jaloers op jullie hoor dit prachtige weer. Wij wachten er met smart op dus stuur de zon maar naar het noorden. We kunnen het goed gebruiken. In het ziekenhuis is de toestand onveranderd kritiek, 1 is al geopereerd en de ander gaat morgen geopereerd worden. Onze hele parochie is in mineur zoals je begrijpt. Maar goed, dat terzijde, ik wens jullie morgen mooi weer, wind in de rug en een effen pad tot de volgende herberg. Vamos!

Jaqui 2019-05-14 22:38:41

Het is nu 00.30 even proberen dat Wi-Fi nu wel.werk.om jullie reis verslag te lezen En ja genoten ook van de kiekjes Jullie gaan morgen een stukje verder En wij verlaten Kreta richting huis

Karin 2019-05-14 23:41:39

Ik zie dat jullie wandeling steeds mooier maar moeilijker wordt. Maak er weer een prettige wandeling van en geniet met volle teugen.

Martin Albers Spierings. 2019-05-15 07:43:36

Het is goed dat jullie zulk lekker eten heb ben anders had je zo,n dikke duif moeten vangen, ga maar vroeg op pad van wegen de hitte.

Corrie groenhuis 2019-05-15 07:53:14

Wat genieten we toch van jullie reisverslagen en zijn ook zo blij voor Marco. Rien ziet er ook al weer aantoonbaar uit. Veel groetjes voor jullie uit het Zeeuwse

Jo en Jenny Zandee 2019-05-15 10:44:05

even een krabbeltje van mij ik zie dat jullie het goed naar je zin hebben ook marco maar je moet beter uitkijken waar je loopt en niet meervallen we zien je ook weer graag terug maar wat een prachtige natuur wij wensen jullie nog veel loopplezier en tot wederhoren gr jos en liza

liza aarts 2019-05-15 15:04:14

Hier alles ok :het weer wat minder als bij jullie kaarten gaat nog steeds door en knopen er nog 5 keren aan vast voor de vakantie en dan 5 naar de vakantie er is nog steeds veel belangstelling gr vanaf hier en geniet er van 🌞👍🏻