500 km

Spanje, Astorga

Zachtjes tikt de regen op mijn zolderraam. Zo klinkt het liedje van Rob de Nijs. Maar hier klinkt de regen op ons zolderraam niet bepaald zachtjes. Erger nog het dondert en het hagelt. Gelukkig gebeurt dit om 17.30 uur, dus zitten we veilig en droog onder de pannen, letterlijk. De rest van de dag hebben we geen regen gehad, alleen wolken in de morgen en zon in de middag. Dus 's morgens jasje aan en 's middags het jasje weer uit. We kwamen in Astorga aan bij 21 graden, maar na een bezoekje aan het stadje met een biertje en thee en een plaatselijk gebakje (mantecadas genaamd), zakte de temperatuur naar 13 graden. Maar hier is het warm en wacht ons een speciale maaltijd straks om 19.30 uur.

Wij hebben geboekt bij een Brazilaanse mevrouw, die in 2018 de camino heeft gelopen en daarna deze albergue is begonnen. Zij heeft aangekondigd Brazilaans voor ons te koken, dus we zijn benieuwd. Ook heeft zij over haar camino een boek geschreven met als titel "So por hoje" (Alleen voor vandaag).

We hebben vandaag 22 kilometer gelopen en veel pelgrims ontmoet. Nou ja, pelgrims. Weer heel veel Spanjaarden, die op deze feestdag een extra dagje vrij hadden en dus het weekend gebruiken om een stukje camino te lopen. Verder heel veel Koreanen onderweg, maar dat is niet zo verwonderlijk. Bij navraag bij een van de Koreaanse dames blijkt dat zij met een groep van 42 personen zijn vertrokken. Dus kom je er nog al eens eentje tegen.

Gisteren waren we in een herberg maar met zes personen. Terwijl er in de herberg ruimte was voor 28 bedden. Twee Fransen en een Amerikaanse moeder met haar zoon. Mama heeft niets anders gedaan dan klagen over pijn in haar voeten. Achteraf niet zo verwonderlijk als je zag met wat voor schoeisel zij rond kuierde. Volgens ons denken de Amerikanen, dat zij hier op mooi geplaveisde wegen rond wandelen. De werkelijkheid is anders. Het lijkt wel of de Spanjaarden speciaal voor de pelgrims extra keien op de paden strooien. Jo heeft de dame uiteindelijk toch aan een paar asperientjes geholpen, zodat ook zij aardig heeft kunnen slapen.
Het eten bestond een lekker voorgerecht, dat bestond uit kikkererwten met ham en uien, daarna salade, kip natuurlijk en een kaneeltoetje. We sliepen met vieren in een grote slaapzaal, dus lekker geslapen.

Astorga is de stad van chocolade, dus gelijk maar een tablet gekocht in een chocoladewinkeltje hier. Helaas is het chocolademuseum gesloten vandaag. Dus blijft het bij het tablet. Ook is Astorga bekend van het Gaudi museum, dat oorspronkelijk bedoeld was bisschoppelijk paleis, maar nu een pelgrimsmuseum is. Het schijnt van binnen heel mooi te zijn, maar dat gaat aan ons voorbij. Evenals de kathedraal.
Ons wacht de Braziliaanse maaltijd.

The way goes on
and so does live.

Jullie maken van alles mee onderweg! Ben benieuwd hoe die Braziliaanse maaltijd bevallen is en wat jullie hebben gegeten. Wat n weersomslag zo ineens zeg Hier is het heerlijk lenteweer met elke dag n zonnetje en 19 graden. Wel sproeien s avonds want het is gortdroog Voor morgen een goede dag!

Jaqui 2022-05-02 19:24:21

Alles wat s.avond valt aan regen valt niet overdag wat dat betreft hebben jullie het best mooi wandel weer lekker eten .en wat ben ik benieuwd wat de vanavond op eten op tafel komt .misschien kan die Amerikaanse een paar schoen uit de boom vissen Goed schoenen zijn daar wel nodig Smakelijk en mooie avond

Karin 2022-05-02 19:51:13

Hallo jo en Rien. Wat gaat het allemaal goed met het lopen.vol houden zo.en wat genieten we van de mooie foto's. Vanavond lekker eten,en morgen gezond weer op.groetjes ad en bep👍👍👍👍👍👍🤗🤗🤗🤗

Ad en Bep van der Velden. 2022-05-02 19:56:36

Zachtjes tikt de regen op mijn zolderraam, een topper uit onze tijd en dat slaapt wel heerlijk. Voor vanavond eet smakelijk, hopelijk naar jullie verwachting. Heb mooi weer wat cultuur op op kunnen snuiven Morgen veel wandelplezier., Groetjes

Ria 2022-05-02 20:49:47

wow proficiat 500 km zo knap👍en zonder 1blaar📸mooie foto.s weer...hier is het mooi weer de dagen worden weer langer🌞🌺heerlijk...ja jullie treffen het met het weer...🌧🌦als het binnen maar droog blijft....🍜eet smakelijk voor vanavond😴en slaap lekker hasta manana💖

Paulien de Bruijn 2022-05-02 20:59:52

Hallo Rien en Jo, Zo zeg al 500 km geweldig echt zinder blaren. Weer hele mooie foto`s. hier is het echt droog nog geen druppel gevallen. gelukkig dat het bij jullie van avond regen viel en niet overdag. hopelijk heeft het Braziliaans eten goed gesmaakt. Slaap lekker voor straks en morgen gezond weer op. groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-05-02 22:02:39

Jullie maken er weer een mooie potporie van en dat vinden wij geweldig. H oe krijgen jullie dit elke dag weer voor elkaar. Ga zo door want wij genieten er dagelijks van. Groetjes van Annemarie en Martin.