Gevallen engel

Spanje, Molinaseca

Je loopt in een paar jaar 3000 km en dan gebeurd er niets en je bent nu een paar dagen onderweg en je gaat op je snufferd. Dat overkwam Rien onderweg vandaag. Op weg naar El Acebo ter hoogte van Mandarin zag Marco een heel klein kalfje in de wei. En Rien, zo nieuwsgierig als hij is, gelijk kijken terwijl hij liep. We liepen op een asfaltweg met vrij hoge kanten. En toen stapte hij op de rand en ging eerst op de knie om daarna volledig omver te gaan met de snufferd op het asfalt.
Langs alle kanten kwamen de hulptroepen aangeschoten om de ongelukkige gevallen engel overeind te helpen en te verbinden. Bril kapot, gezicht beschadigd, maar vooral zijn ego heeft een behoorlijke deuk opgelopen. Een Koreaan heeft gelijk zijn gezicht beplakt. Later heeft verpleegster Jo een en ander iets vakkundiger gedaan.
Verder gelopen met een dik oog en een dikke lip en een pijnlijke arm.
Dus in het vervolg steeds hulp nodig van Marco en Jo om de rugzak aan te krijgen. Voor de rest is alles in orde met nu de reserve bril op de beplakte neus.

Vanmorgen in Foncebadon vertrokken met twee graden boven nul, dus dik ingepakt en met handschoentjes aan op pad. Alleen dyhard Jo had geen handschoenen nodig. De eerste stop was bij Cruz de Ferro. Dit is voor de meeste pelgrims een speciale plaats. Waarschijnlijk was dit oorspronkelijk een Romeins markeringsteken of een aan de Romeinse God Mercurius, de beschermgod van de reizigers, gewijd altaar hebben kunnen zijn. Zeker is dat pelgrims al sinds eeuwen een steen neer leggen. Deze moet van thuis zijn meegenomen. Het gebed bij het Cruz de Ferro luidt: "Heer, moge deze steen, symbool voor mijn inspanningen op mijn bedevaart, die ik aan de voet van het kruis van de Verlosser neerleg, eens, als over de daden van mijn leven wordt geoordeeld, ten gunste van mijn goede daden doen doorslaan. Moge het zo zijn". Onze steentjes geven de jaartallen aan, dat wij hier voor het eerst zijn. De steentjes zijn afkomstig uit Lourdes verzameld bij de Gave.

Gaandeweg werd het steeds warmer, zodat we uiteindelijk in ons overhemdje naar beneden konden. De afdaling ging weer door prachtige natuur met ongelooflijk veel bloeiende struiken. De afdaling was niet altijd even gemakkelijk en Rien en Marco waren bevreesd voor de voet en knie van Jo, maar uiteindelijk heeft zij de afdaling zonder braces volbracht. Stoere meid. Menig pelgrim ging over de weg. Zij niet. Wij zijn bijzonder trots op haar.

Onderweg zijn we nog langs de Albergue van Mandarin gelopen. Hier is een man, gekleed als ridder in de oudheid, gastheer. Het onderkomen is navenant en de maaltijd schijnt ook in de oude stijl te worden geserveerd. Apart maar niet direct voor ons. Geen douches en een tonnetjesplee. Nee geef ons dan maar Albergue Casa de Pelegrinos, waar we nu zijn beland in het dorpje El Acebo. Na een heerlijke douche (behalve voor Rien zijn gezicht) en een wasje te hebben gedraaid gaan we nu op naar de maaltijd om 19.00 uur. Deze is al besteld evenals het ontbijt voor morgen.

Nadat we in een dorp zijn vertrokken met 5 inwoners in 2014, zijn we nu beland in een dorp met 35 inwoners. Zij allen leven van de pelgrims en de concurrentie is heel scherp. Overal zie je reclameborden om de pelgrims te lokken.
Morgen lopen we (zoals het er nu naar uitziet) naar Ponferrada. Een grotere stad met ongeveer evenveel inwoners als Etten-Leur. Of er moeten er intussen een aantal bijgekomen zijn. Eerst eens kijken hoe de nachtrust verloopt en dan zien we wel weer.

Ambrazos Jo, Rien (voorzichtig) en Marco.

Wat een pech Rien gelukkig lieve mensen die wat oplappen

Karin 2019-05-11 18:46:10

Al twee keer gelopen en niet gevallen ik hoop wel dat jullie met z'n drieën aan komen groetjes

Doortje uit limburg 2019-05-11 19:01:27

Het zit niet mee zo in het begin. Maar gelukkig ben je mooi opgelapt. Alhoewel ik je wel knapper heb gezien. Gelukkig heb je Jo en Marco om je te helpen, stap ze en allemaal voorzichtig zijn

Corgie groenhuis 2019-05-11 19:03:32

Wie zijn neus schendt schendt zijn aangezicht wat een blunder Rien maar ja nieuwsgierigheid wordt gestraft. Verder hebben jullie toch een prachtige route zeg alles in bloei geweldig ondanks de blessure geniet er van . Groet

Toos 2019-05-11 19:04:19

Wat een pech Rien! Gelukkig hoef je je geen zorgen over de verzorging te maken. Kalm aan en rustig door! Succes en veel plezier samen🤗

Monique en Richard 2019-05-11 19:15:04

Gelukkig je gezicht en niet je benen, want daar moet je het tot Santiago van hebben...

Toos Romme 2019-05-11 19:29:00

Pechvogel dat was schrikken daarstraks.....dus daarom gelijk maar even gebeld (altijd fijn om je weer even te horen) Wel weer een mooie wandeling gehad zo te zien....eet smakelijk en slaap lekker voor straks❣️ Hopelijk morgen niet teveel spierpijn Dikke lange afstandsknuffel van mij voor jullie 😘

Gridje 2019-05-11 19:36:19

Van harte beterschap toegewenst ,toch vervelend al met al.

hca mannien. 2019-05-11 19:36:59

Wij zien dit vallen niet direct als een probleem. Je ging toch even liggen om te bidden om kracht nietwaar. Maar neem jullie morgen liever in acht en kijk waar je loopt. Slaap goed en succes morgen.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-11 19:49:30

Rien van harte beterschap en laat je lekker verzorgen door Jo zodat jullie weer lekker verder kunnen.

Ronald en Yan Jeroen 2019-05-11 20:02:52

Jeetje Rien wat erg , en Jo gelukkig was jij hem om op te lappen , ja zo kan het lopen , maar het is niet de bedoeling dat je er bij gaat liggen Rien , ik hoop voor jou dat heet morgen allemaal niet opgezwolle is , want jullie moeten wel door he , wat een mooie plaatjes weer kanjers want dat vind ik gewoon , maar loop weer niet vlekkeloos?,voor vannacht slaap lekker , en voor morgen weer Fit op , en wat staat Marco er weer mooi op zeg ,een dikke duim Marco , Ja Jo jij gaat als een speer , voor morgen een fijne Moederdag een kanjer heb je al bij je , en John zal ongetwijfeld aan z.n moeder denken , ver weg ,Ambrazos van mij , bon camino xxx

Paulien de Buijn 2019-05-11 20:18:08

nu al vallen en opstaan dat doen we niet meer he ons zo laten schrikken .heel veel succes en BON CAMINO....

ludo en kees 2019-05-11 21:15:20

Jammer van die mooie grote neus😜 ik hoop dat het een mooi kalfje was.In ieder geval beterschap en zorg goed voor elkaar liefs

Corry Kleemans 2019-05-11 22:10:16

De gevallen man dat is weer even wat anders Ik herkende je niet op de foto, toch een flinke kus op het wegdek gemaakt. Veel plezier jullie 🥾🥾 Gr Addy

Addy 2019-05-11 22:21:25

Tjeetje ik had Rien toch graag anders op de foto willen zien. Gelukkig dat het hem niet weerhoud om door te gaan. Veel sterkte Rien. En wat een prachtige foto's!

Ida Verduin Boone 2019-05-12 06:58:05

Tjonge Rien! Dat is schrikken. Je ziet er gepokt en gemazeld uit hoor. Goddank viel het mee😘 In eerste instantie dacht ik:t zal toch niet weer stoppen worden.. Gelukkig doen de beentjes het nog. En Jo doe je de braces toch maar aan, je hebt ze niet voor niks meegenomen. Voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast en wij allemaal hopen dat jullie het gaan halen! Marco is wel in een goed gezelschap: doorbijters en lichtelijk eigenwijs. Nou is eigen-wijs ook ‘wijs’ zullen we maar zeggen. Fijne en rimpelloze zondag zonder calamiteiten. Adios

Jaqui 2019-05-12 07:10:28

Wat een pech, hopelijk gaat de verdere wandeling zonder problemen.Nog vele veilige km .

Josca 2019-05-12 10:26:17

Flinke tuimeling. Wel veel bekijks zo. Marco heeft het wel naar zijn zin en doet het goed. Succes verder. Groetjes Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-12 12:10:42

wat een schrik om zo'n val mee te maken Rien , ja het blijft opletten ! maar wel een mooie route die jullie aan het wandelen zijn ! Jo fijn dat het met jou knieen goed gaat ! Marco straalt helemaal ,leuk met z'n drieen aan de wandel , vandaag hopelijk geen spierpijn Rien na de val van gisteren ! groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo van Haperen 2019-05-12 14:39:42

Jo Rien en Marco. dat was even schrikken maar gelukkig lijkt de schade mee te vallen. Voorzichtig aan. Marco een dikke duim voor je hoor. Groetjes van ons

Jo en Jenny 2019-05-12 14:50:19

Wat een diehards!!!

John Allen 2019-05-13 21:18:37

Hoi Jo Rien en Marco, Wat een pech zeg. Dat is schrikken. Als het lekker weer blijft genezen de wondjes snel in het gezicht. lekker slapen dan maar. ik moet even bij lezen. ik ben een paar dagen weg geweest. Groeten kijken naar het volgende hoe jullie de nacht zijn door gekomen.