Berg van Pardon

Spanje, Uterga

De Alto de Perdon, oftewel in het Nederlands de berg van Pardon, is de berg, die we vandaag moesten beklimmen. Boven aangekomen staat een monument voorstellend een pelgrimskaravaan. Maar wat ons vooral intrigeert is de naam van de berg. Iedereen maakt daar foto's van elkaar, maar zou het niet fijn zijn als Poetin daar samen met Zelenski zouden poseren voor de foto. En dan tegen elkaar zeggen: pardon of sorry.
Is er niet een Alto de Pardon op de grens van Rusland en Oekraine?

De wandeling vandaag ging lekker. Wel jasje aan. Even hadden we de jasjes uit, maar eenmaal boven ging het zoals gewoonlijk hier waaien en konden de jasjes verder aanblijven. De regenkleding hebben we nog steeds niet nodig gehad. Afkloppen!
17 km gelopen waarvan de eerste kms nodig waren om Pamplona uit te komen. Dat ging zonder problemen en in het eerste plaatsje buiten Pamplona koffie gedronken op een terras. Daarna ging het geleidelijk bergop met daarna een lastige afdaling met veel keislag. Daarna vriendelijk ontvangen door de huidige beheerder van deze Albergue in Uterga. Rien heeft eerder geslapen in dit plaatsje maar dan in een andere albergue.
Ook krijgen we hier avondeten, dus dat is geregeld. En ook nog een wasje gedraaid.

Jesus y Maria is een prachtige albergue met 112 bedden. Het was voorheen een kerk, maar door te weinig belangstelling van kerkgangers (waar kennen we dat van) omgebouwd tot een slaapplaats voor pelgrims. En wat vooral belangrijk was voor ons: we hebben er prima geslapen. Vanmorgen hebben we ons laten verwennen met een ontbijt in een hotel. Wel 8 euro per persoon, maar dan heb je ook wat. Gebakken bacon, roerei met brood, jus d'orange en thee.

We kwamen onderweg naar de Alto langs een fontein met de mooie naam Fuente de la Teja. Volgens de overlevering zou de duivel enkele pelgrims uit deze bron te drinken hebben aangeboden als ze God, de Heilige Maagd of tenminste de Heilige Jacobus zouden verloochenen. Maar de brave pelgrims hadden dit aanbod resoluut van de hand gewezen met alle gevolgen van dien. Gelukkig hadden wij genoeg water bij ons. Wel personen gezien, die voor de duivel door zouden kunnen gaan.

Motgen is het zondag en dan doen wij het rustig aan. 14 kms wandelen naar het
prachtige plaatsje Cirauqui. Maar eerst hier avondeten en hopen dat het smaakt.

Maar dat laten wij morgen weer wel weten.

Het was weer een prachtlge wandeling van een mooie streek waar jullie doorheen trokken. Met mooi foto materiaal. Ga zo door. Van Martin en Annemarie.

Martin. 2022-04-09 18:14:48

Mooie verhalen en gelukkig gaat het allemaal goed met prima weer . Lekker eten nu en goeie nacht . Ook lekker morgen rustig aan !

Petra 2022-04-09 18:51:20

Mooie foto.s met mooi weer beter dan hier de nodige hagelbuien gehad Jij verzetten weer vele kilometers Ik wens jullie fijne avond

Karin 2022-04-09 18:57:42

wat een prachtige foto.s , en Rien kan je ,je puzzel weer in het echt zien ,en wat dat verwennen betreft ,jullie verdienen het ook een lekker ontbijtješŸ„£super hoor...zo 112 bedden veel hoor dat is een grote ,als dat allemaal snurkt...šŸ¤£šŸ„±...ja wat Poetin betreft...is daar nog sorry voor te zeggen...al de arme mensen....oudjes kindjes...triest...steek maar een kaarsje aan in een kerk of kapel ,dat is het enige wat wij kunnen..šŸ™..voor morgen fijne loop zondag...groetjes van mij...šŸ·šŸ‘šŸ˜˜

Paulien de Bruijn 2022-04-09 18:59:27

Mooie fotoā€™s hoor Fijne wandeling hoor

Kees Buijnsters 2022-04-09 19:30:21

Hoi! Zoals altijd een leuk verslag om te lezen en mooie fotoā€™s om te zien. Alles nog goed, dus houden zo. Een goede nacht en morgen gezond weer op. Groetjes

Ans 2022-04-09 20:32:40

Wat een prachtig verslag en foto's! Geniet morgen van een rustige dag , voor nu eet smakelijk en slaap lekker! Respect voor jullie! Groetjes, Ria

Ria 2022-04-09 21:18:28

Hallo Rien en Jo, Wat een prachtig verslag zeg om te lezen. hele mooie foto`s. Zo te lezen gaat alles goed geweldig. Geniet morgen van een rustige wandeling morgen op zondag. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-04-09 21:44:09

Leuke verhaaltjes net of je er zelf bij bent.Ga zo door !!! Groetjes

Corry Kleemans 2022-04-09 22:20:37

Prachtige fotoā€™s! Gezegende zondag jullie beiden