Pamplona

Spanje, Pamplona

Wat een mooie naam voor onze albergue voor vannacht. Jezus en Maria. Niet alleen de naam is mooi, maar ook de albergue is prachtig. Evenals de stad Pamplona zelf. Omdat we maar ongeveer 4 a 5 kilometer hoefden te lopen, in het aangename gezelschap van Hans, onze tolk, waren we rond koffietijd in Pamplona. Gelukkig ging de albergue al om 12.00 uur open, zodat we redelijk snel onze rugzak kwijt konden om daarna de oude binnenstad te kunnen bezoeken.
Bij binnenkomst in de albergue werden we getemperatuurd, maar we bleven allebei onder de 37 graden, dus geen probleem. Ook gistermiddag in Arre werden we getemperatuurd. Wat hier verder opvalt is, dat we hier in Spanje nog nergens onze corona-app hoefden te laten zien. Wel overal een mondkapje op. Ook lopen er veel Spanjaarden met een mondkapje op over straat.

Gisteravond in Villava een pelgrimsmenu genoten. Op advies van Hans niet het volledige menu genomen en dat maar goed ook. Voor ons tweeen zou dat veel te veel zijn geweest. Nog maar eens kip met frites, salade en ijs na. Tevens nog een koffie daarna en dat alles voor 17,50 euro.
Voor vanavond hebben ook al een tafel gereserveerd hier in Pamplona, want het is heel erg druk in de stad. Nu zijn we verzekerd van een plekje.

Pamplona is de hoofdstad van de regio Navarra. Vanaf het jaar 905 vormde zich het koninkrijk Navarra met Pamplona als hoofdstad. Maar de stad kwam pas tot bloei na de eerste stroom pelgrims, die de stad wel konden waarderen met als gevolg: veel slaap-en eetgelegenheden.
De stad geniet vooral bekendheid door de stierenrennen dwars door de stad in de maand juli ter gelegenheid van de "Sanfermines". Het feest van de heilige Firminus, afkomstig uit Pamplona.
Voordat we in Pamplona aankwamen doorkruisten wij Villava, de geboortestad van Spanjes grootste wielrenner Miguel Indurain, ereburger van deze stad.

Tijdens de koffie hebben we afscheid genomen van Hans en moeten we ons verder zien te redden zonder hem. Dat begon al met het reserveren van de volgende bestemming. Omdat gisteren bleek, dat er voor Puente la Reine geen alternatief was, moeten we morgen 22 kilometer lopen met daarbij de beruchte Alto de Perdon over. Dus dat wordt vroeg weg, want we moeten voor 17.00 uur binnen zijn. Het reserveren moest in Rien's beste frans, maar dat lukte nog best aardig. Alleen onze achternaam is voor de Spanjaarden niet te volgen, dus blijft het maar bij Rien en Jo uit Holland. Maakt niet uit, als we maar een slaapplek hebben. Het wordt wel starten in het donker, iets wat tegen onze principes is, maar het kan niet anders. Dus vroeg uit bed.
Daarom beginnen wij morgen met:

God,
laat ons vandaag al het goede doen dat U wilt, dat wij doen.
En laat alles vandaag lopen, zoals U wilt dat het loopt.

Wederom een mooi verslag. Voorzichtig morgen in het donker!

Gerda 2021-09-12 16:40:33

Pamplona was idd een puinhoop om te boeken. Ik boek nu 5 dagen vooruit. Dat gaat goed. Mijn 'tolk' is Google translate. Werkt goed. Ik schrijf in het Nederlands. Plak de vertaling in de mail. Als er antwoord komt zet ik dat weer in Google translate. Misschien hebben jullie er wat aan?

Willem 2021-09-12 16:42:33

Leuk en aangenaam verslag. We wandelen in gedachten met jullie mee. De Alto de Perdon wordt weer een verrassing. Tot mails. H Mannien.

Harrie Manniën 2021-09-12 16:50:34

Mooie verslagen hoor, geniet van deze uitdagende tocht.

Marca 2021-09-12 16:53:34

Lekker doorgaan zo Niet te veel eten bewaar nog iets voor ons

Levien en Nel 2021-09-12 17:01:31

Hallo mensen, goed bezig zie ik, ik wil wel mee maar heb er nog even geen tijd voor. Laat de verhalen en foto's maar komen. Veel succes nog, groeten uit Ommen.

Richard 2021-09-12 17:15:57

He ga de mee een eindje open Heeel veel Fijn dat goed gaat en weer pracht verlag Fijne avond

Karin 2021-09-12 17:37:55

Hoi mooie pelgrims blijf het toch heel erg stoer vinden , om weer de Santiago, te gaan lopen , en alweer veel meegemaakt hier en daar, wat een mooie foto.s, Wij lopen gewoon elke dag met jullie mee ,voorzichtig morgen een start in het donker , Bon Camino , Hasta Manana .

Paulien 2021-09-12 18:28:58

Heel veel succes morgen!

Jaqui 2021-09-12 18:39:21

Gaat prima zo. Gaat morgen vast wel lukken op De Alto de Perdon. Je krachten goed verdelen. Ook goed van jullie dat jullie de dorpen en de omgeving verkennen. Succes de komende dagen, we blijven jullie het volgen. Groetjes Elly en Ad

Ad van Opstal 2021-09-12 18:58:03

Hoi Rien en Jo, Het blijkt om te boeken voor een slaapplek toch soms moeilijk kan zijn als ik de verhalen zo lees. jullie blijven wel heel sportief bezig. jullie krachten goed verdelen en neem op tijd ook ff rust want 22 km is best veel. vooral als je moet klimmen. We blijven jullie volgen. Succes de komende dagen. Groetjes van Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2021-09-12 19:12:43

Het is weer een prachtig verslag geworden, met een humoristische noot! maar zo kennen we jullie wel. We genieten van de foto's. Wij wensen jullie God's beste zegen bij deze indrukwekkende pelgrimstocht. Dag Jo en Rien.

Martin en Annemarie 2021-09-13 08:54:37

Inderdaad een goed idee om Google translate te gebruiken. Geniet weer van deze mooie dag. Elke dag is weer anders. Ik kijk er elke dag naar uit om jullie verslag te lezen.

ida.verduin@ quicknet.nl 2021-09-13 11:21:12

Wat een mooi verhaal weer en zeker mooien foto 's

Doortje uit limburg 2021-09-13 11:30:40

Dag Jo en Rien,wat leuk weer een verslag van je te lezen,krijjg echt weer de kriebels wij Marijke en ik willen hem graag ook weer lopen.We moeten wel opschieten want we worden steeds ouder.Ik wens een fijne camino. Groet Bertie

Bertie veel samen gelopen in 2017 2021-09-13 15:46:01

Het zal dus een pittig dagje zijn met zoveel kilometer voor de boeg! Maar daar schrikken jullie niet voor terug! Als ik zo jullie maaltijden lees dan ben ik bang dat er wel heel wat kippen het loodje leggen! Dus...ook minder gekakel! Goede reis en geniet er van!