Santiago

Spanje, Teo

Als je voor de derde keer (en Jo vooŕ de tweede keer) in Santiago aankomt, ben je blij dat je enkele dagen geleden hebt besloten om nog door te lopen i.p.v. 3 dagen in Santiago blijven. Eigenlijk heb je het allemaal wel gezien. Onderweg hadden wij het er nog over: het verblijf in Lourdes is beter in te vullen dan in Santiago. Veel mensen op de been en veel souvenirwinkels, maar ook veel toeristen.

Vanmorgen een taxi laten komen om ons naar het busstation te brengen. Bij een benzinestation een stokbrood, enkele plakken ham en sinaasappelsap aangeschaft als ontbijt en daarna de bijna vier uur durende busreis naar Santiago. Hier aangekomen na een flinke wandeling en aardig wat zoekwerk de albergue gevonden om de nacht door te brengen. Gelukkig een kamer voor ons alleen, maar wel samen in een bed. Zelfs op een kussen. Dat gaat wat worden vannacht.
De albergue ging pas om drie uur open, dus in de stad een drankje gepakt en om drie uur ons geinstalleerd.

Terug in de stad stond het plein voor de kathedraal stampvol en stond er ook een enorme lange rij om de kathedraal in te komen. Dan morgenochtend maar de kathedraal in. Dus maar wat gewinkeld. Vooraf concludeerden wij dat we toch geen bekenden zouden ontmoeten en wie treffen we tot onze verbazing: Shirley uit Ierland samen met een caminovriendin uit de VS, Anna.
Shirley hebben we in het begin van de camino ontmoet en zij was o.a. getuige van het uitstrooien van de as van onze dierbare vriend op de Frans/Spaanse grens. We zijn haar uit het oog verloren in Granon, toen zij daar geen slaapplaats kon vinden. En nu treffen wij haar hier weer. Schijnbaar zijn wij vaak over de tong gegaan. Dat maken wij op uit de verhalen die zij vertelde. Samen op het terras nog wat gedronken en toen moesten Shirley en Anna hun compostela op gaan halen. Iets wat wij niet doen, want wij hebben niet de laatste 100 km gelopen. Bovendien hebben wij thuis beiden al compostelas.

Morgen staat dus een bezoek aan de kathedraal op het programma en 's middags met de bus naar het vliegveld. En dan terug naar Nederland, waar John ons op Schiphol komt afhalen.
Morgen nog een reisverslag en dan is ook deel vier van ons camino-avontuur ten einde.
Dus tot morgen.

Vanaf hier zal ik terugkeren
naar het gewone leven van alledag.
Niet gewoon meer na al wat ik ervaren heb
en als rijkdom opgeslagen
in de weg die ik zelf ben.

Ricky Rieter.
(Als boodschap meegekregen van Ludo en Kees).

Hoe wonderlijk is de Camino toch. Shirley liet via messenger weten dat ze jullie tegen was gekomen met een leuke foto van jullie drieën. Heel mooi. Goede reis terug morgen.

Willem 2021-10-10 20:59:18

Rien en Jo, het zit er op. Jullie hebben het uitstekend gedaan. Een hele goede reis terug naar huis. Groetjes

Ludo en Carla 2021-10-10 21:01:31

Ja prachtig,pelgrimmetjes,de verhalen elke dag ,en ja ze waren elke dag spannend,👌en respect voor jullie , het is niet niks ,elke dag je😴😴slaapplaats scoren , ☕🍰eten en drinken , niet altijd voor handen ,voor morgen nog een fijne dag , en slaap lekker , ja wel op een kussen , heel romantisch💖de verhalen hoor ik wel als jullie thuis zijn en uitgerust,💖

Paulien 2021-10-10 21:05:39

Goeie reis morgen en tot gauw❣😘

Gridje 2021-10-10 21:08:03

Knap gedaan weer Rien en Jo. Leuk het verhaal weer gevolgd te hebben. Goede terugreis.

Ina 2021-10-10 21:14:22

Enne.....mooie prestatie hoor, wij zijn trots op juliie!! XXX John, Ingrid en Koen 😘😘😘

Gridje 2021-10-10 21:22:44

Weer pracht verhaal en ja wat word het vanacht Met zijn tweeën op een kussen en samen in een bed ,schrijf je is dat zo smal Kan knus worden de laaste nacht in spanje Goede vlucht morgen

Karin 2021-10-10 21:31:31

Mooie reis verhalen en foto's , Rien rustig aan vanacht denk aan de buren en een goede terug reis morgen!!

ronald en yanjeroen 2021-10-10 21:39:11

Wij hebben genoten van jullie reisverslagen.Hannie en Piet

Piet 2021-10-10 21:40:03

We wensen jullie een mooie vlucht terug ✈️ Welkom in Etten Leur !

Hans&Addy 2021-10-10 22:01:13

Jullie hebben er weer een mooie reis van gemaakt. Dus hoe dan ook wij wachten met plezier op jullie laatste berichten. Groeten van Annemarie en Martin.

Martin. 2021-10-10 23:45:04

Een goede en veilige terugreis toegewenst. Tot gauw.

Marca 2021-10-11 06:07:22

Geniet nog van deze laatste dag en een hele goede reis terug! Dankjulliewel voor de prachtige verslagen. Volgend jaar ga ik

ida.verduin@ quicknet.nl 2021-10-11 07:25:32

Die kant weer op😊. Groetjes, Ida Verduin

ida.verduin@ quicknet.nl 2021-10-11 07:56:30

Dank voor jullie voor de fijne en leuke verhalen zodat wij ook mee konden lopen. Een goede vlucht naar huis en hoop jullie snel weer te zien.Ik ga vandaag een aantal dagen weg .liefs Corry

Corry Kleemans 2021-10-11 08:17:35

Van harte gefeliciteerd mvg Harrie en Rina Manniën.

Harrie Manniën 2021-10-11 10:11:35

Goede terug Reis wensen wij jullie.

Van Steensel Jeannine en Jan 2021-10-11 13:34:18

hoi Rien en Jo, Dank je wel voor de fijne verhalen van jullie reis verslag. inderdaad dat zal wat worden vannacht. maar goed wel allebei gelijk omdraaien want dan wordt het een probleem. In ieder geval slaap lekker en tot morgen. fijne terug reis en we horen elkaar daarna wel weer. groeten Elianne en jan.