Filosoferen

Spanje, Portomarín

Gezien de reacties, die wij vanmorgen aantroffen op onze tablet, is het verslag toch nog verzonden gisteravond. Rien had nog net even een oog half open om op de uploadknop te drukken, voordat Klaas Vaak toesloeg.
Na een heerlijke nachtrust en een uitgebreid ontbijt vanmorgen zijn we door de zoon van de eigenaar netjes teruggebracht naar de plek waar we gisteren zijn opgepikt. Uiteindelijk zijn de kosten iets hoger uitgevallen dan we gewend zijn, maar wie maalt daarom, nadat alles zo netjes voor ons werd geregeld. Enig nadeel was, dat we laat aan tafel zaten. De ervaring van Jo is, dat zij dan geen honger meer heeft. Marco had zalm besteld, maar na een paar graatjes had hij er al genoeg van. Dus ook de honger van Marco was over. Uiteindelijk mogen daar ook wel enkele kilootjes af aan het einde van de rit.

Nadat we zijn afgezet door de zoon was de wandeling naar de brug van Portomarin. Hier in het stadje rondgedoold met koffie bij een bakker. Ondanks het gebak dat er lekker uitzag, hebben we het bij de koffie gehouden. Helaas was de kathedraal nog gesloten, zodat alleen nog maar een foto kon worden genomen van de buitenkant. Het is helaas een van lelijkste foto's geworden, omdat de kathedraal nu eenmaal zo lelijk is aan de buitenzijde.
Portomarin was eens een dorp, dat door het water werd verzwolgen. Het was destijds een van de welvarendste en rijkste dorpen van Galicië. Alleen de twee kerken werden in de jaren 60 van de vorige eeuw steen voor steen afgebroken en op de nieuwe hoogte weer opgebouwd.
Wel even een pinautomaat opgezocht.

De wandeling vandaag ging geleidelijk omhoog. Soms steilere, maar verder goed te doen. Marco ging als een speer en moest regelmatig op de oudjes wachten. Uiteindelijk toch aangekomen in een gat, genaamd Ventas de Naron. Er staan enkele huizen voor 20 inwoners met twee albergues. Wij denken dat iedere inwoner leeft voor en van de pelgrims. Verder is hier helemaal niets, maar dan ook helemaal niets te beleven.
Het wandelen vandaag ging prima. Niemand vermoeid en lekker genoten van de zon in ons overhemdje en genoten van de omgeving.
Geen regen.

Helaas zijn er nog enkele foto's van gisteren bij geslopen. We hebben namelijk de paal met 100 kms te gaan gisteren al gepasseerd. We zitten nu op ongeveer 80 kms van Santiago. Ook de oude eik met de oude man ernaast is van gisteren, evenals het portret in Sarria.

Toen wij op onze kamer kwamen werden we al gelijk in het Nederlands aangesproken door een koppel uit Australië. Wij hebben hen in een eerder stadium ontmoet. De man heeft een hartkwaal, maar is er achter gekomen dat als hij langzaam loopt weinig hinder ondervindt.
Gisteren hadden we nog contact met een Duitse dame, die vanmorgen heel teleurgesteld was met de 24e plaats voor Duitsland. Natuurlijk kon Rien het niet nalaten om te vertellen dat wij (Nederland) het songfestival hebben gewonnen. Hoera, jammer dat wij het niet hebben kunnen volgen. Maar ja, we zijn pelgrims.

Onderweg nog gefilosofeerd over wat nu de echte pelgrims zijn. Uiteraard doet iedereen het op zijn manier en brengt de huidige tijd met zich mee, dat de echte pelgrims iets uit het verleden zijn. Alle afbeeldingen tonen een man met lange jas, een stok en een knapzak.
Nu zie je heel veel kleine rugzakjes of soms helemaal geen. Rugzakken vervoer is nu big business en ook taxi's rijden af en aan. Kerken worden nauwelijks bezocht (deels ook omdat ze zijn gesloten) en de enige inspiratiebron wordt door de jeugd nog gevonden in oordoppen en handy.
Zijn wij dan een uitstervend ras, die alles nog op de rug dragen, overdag geen telefoon of muziek en genieten van de omgeving en van elkaar?
Misschien is dat zo en zijn wij blij tot deze catagorie te horen.

Dan wensen wij Anton, onze vriend, een mooie en gezegende bedevaart naar Lourdes toe.

De idealen, die mijn weg hebben verlicht
en mij keer op keer nieuwe moed hebben gegeven
om het leven opgewekt onder ogen te zien,
waren zachtmoedigheid, schoonheid en waarheid.

Albert Einstein.

Hallo, zo te lezen gaat het jullie goed en lukt het met dit tempo ook voor Jo om het zonder lichamelijke problemen vol te houden.Nog heel veel wandel plezier voor de laatste 80 km.GENIET ERVAN.😊🥾

Josca 2019-05-19 20:35:00

Hoi daar! Nog 80 km , dat moet kunnen, he! Zet hem op. Vanavond gaat er weer een kaarsje aan en zal jullie erbij bedenken. Het gaat nu lukken. Ik voel het. Groetjes 👍

Ans de Kroon 2019-05-19 20:51:39

Wow nog 80 km , wat zal ik deze verslagen weer missen , elke dag weer spannend wat jullie ,gezien , meegemaakt hebben , gefilosofeerd over alles en nog wat , en heerlijk met elkaar , ja inderdaad af en toe de mobiel uit , ik hoop dat deze 80 km net zo verlopen als die jullie al afgelegd hebben fijne nacht en tot het volgende verslag , wens jullie een fijne nacht en morgen weer fit op , groetjes xx

Paulien de Bruijn 2019-05-19 21:16:54

Einde in zicht nog km .nou daar moet ik niet aan denken maar jullie het maar Morgen weer mooi wandel kilometers

Karin 2019-05-19 21:19:55

Nog 80 km te gaan, geniet ervan!

Toos Romme 2019-05-19 21:27:19

Het gaat jullie heel goed af zo te lezen . De verslagen zijn mooi om te lezen en de foto`s zijn best mooi hoor Rien niets op aan te merken. op naar de volgende verslagen. wat zal ik dit missen zeg. Lekker slapen en morgen gezond en fit weer op. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-19 21:44:28

Weer een leuk verslag veel succes morgen

Corry kleemans 2019-05-19 21:53:30

Wij vinden jullie sterke prachtige mensen en zullen hopen dat de laatste 80 km ook zo rustig zullen verlopen. Wij hopen dat jullie goed gegeten hebben deze keer en dat het morgen weer een succes wordt.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-19 23:42:54

Jullie zijn kanjers !!! Doe zo voort 👏👍👏

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-20 04:24:11

Zo nog ‘maar’ 80 kilometer.......dat is te doen. Al zal ik de verslagen weer gaan missen..... Maar ja een kleinigheidje hou je altijd. Wat fijn dat het zo voorspoedig gaat. Anton krijgt het druk met kaarsjes aansteken in Lourdes. Hij vertrekt vanuit Maastricht met de ambulancebroeders. Vanavond om 7 uur. Dan wordt het hier erg stil n weekje. Toon Hermans zei eens: kuieren, dat is het verticale luieren. Nou dat geldt niet voor jullie, maar ja jullie kuieren dan ook niet echt. Blijf genieten van elke stap. Hou de zon in je gezicht, de wind in de rug en heb een ‘effen’ pad tot aan je reisdoel. Alle goeds 💋

Jaqui 2019-05-20 06:04:48

We zeggen wel nog maar 80 km maar jullie moeten het toch maar even doen mij lukt het niet meer veel plezier tot kijks

Doortje uit limburg 2019-05-20 07:18:22

veel plezier en tot kijk hou vol gr

Ria Frijters 2019-05-20 15:26:01

Eindelijk de mogelijkheid gehad om de verslagen ,die goed uitgediept zijn , te lezen . we zijn op vakantie in Frankrijk en hebben bijna geen wi fi ontvangst . We hebben genoten en wensen jullie alle 3 een behouden aankomst in Santiago de Compostela