Eenzaam, maar niet alleen

Spanje, Lorca

Met schone schoentjes en netjes ingevet weer op pad vanmorgen. Niet al te vroeg, want ontbijten kon je pas na 08.00 uur. En deze jongen gaat niet op stap zonder ontbijt. Het was niet druk aan de ontbijttafel, want de meesten waren al vertrokken. De eerste klom voor 05.00 uur al uit bed. Een Amerikaan, zo'n macho-mannetje met het hoogste woord. Hij zat gisterenavond uitgebreid te vertellen, dat hij bij de Secret Service heeft gewerkt en special gard is geweest van bijna alle recente presidenten van Amerika. Hij vond Reagan de sympathiekste, maar volgens mij was hij toen nog niet uit de luiers. Als het waar is ben ik de special gard van ons eigen Maxima.

Het wandelen ging lekker vandaag. De meesten liepen te puffen van de hitte. Nou, ik niet. Voor mij kan het niet warm genoeg zijn. Op dit moment ben ik vel over been. Ik schrok toen ik vanmorgen in de spiegel keek. Ik moet als ik thuis kom weer flink gaan bunkeren. Ik verbruik onderweg heel veel calorieën en eet me te barsten. B.v. Gisteravond als voorgerecht een vol bord spaghetti, waarvan ik thuis al meer dan genoeg aan zou hebben. Daarna nog een bord met frites en 5 flinke gehaktballen. Mijn God, wat heb ik die gemist. En tot slot nog een appel taartje met slagroom. Jennifer lustte haar taartje niet, dus die heb ik ook maar opgegeten. Zonde om weg te gooien. Onderweg pak ik bij elke pauze ook iets. Zo eet ik per dag een heel stokbrood weg met kaas of ham. Ze hebben hier heerlijke schapenkaas. Ik krijg er geen genoeg van.

De gehele dag alleen gelopen met af en toe onderweg een praatje. Wat wel opviel is dat zodra ik ergens zat de vraag kreeg of het wel goed met mij ging. Zo slecht zie ik er volgens mij toch ook weer niet uit.

En wat denk je: zit ik in de refuge van Lorca, komen Nienke en Jennifer (ik noem ze mijn Caminodochters) weer binnenvallen. Deze keer slapen we niet op dezelfde zaal. Zij hebben voor 15 euro de man een kamer voor hun tweeën. Ik slaap met 10 mannen voor tien euro op een kamer. Wel een schitterende kamer, maar het zal vannacht de nodige herrie geven. Dus de oordopjes weer maar in. Afgelopen nacht hebben ze goed geholpen.

Onderweg had ik het even niet best, toen ik Jo en Marco aan de lijn had.
Op dat moment mis je toch je wandelmaatje en voel je jezelf best eenzaam. Maar ja, het feit is er nu eenmaal en er niets aan te veranderen. Ik ben wel blij dat het met Jo een stuk beter gaat en kijk er naar uit haar in Santiago te zien. Marco vroeg mij of ik al paella heb gegeten. Dat was nog niet het geval. Marco: vanavond staat er paella op het menu.

Volgens het boekje zou het vandaag een saaie wandeling langs de snelweg worden. Nou, mooi niet. We zijn de snelweg twee keer onderdoor gegaan en verder hebben we wel parallel met de weg gelopen, maar geen last van gehad. Het wordt eentonig, maar vandaag was het wederom een schitterende wandelroute met een prachtige omgeving. Door het heuvelachtig terrein heb je prachtige vergezichten en schitterende dorpjes tegen de berghellingen aan gelegen. Een van deze dorpjes deed me denken aan de Mont San Michel, maar dan zonder water. Genoeg gemijmerd. Eerst kijken of de paella smaakt en dan of we goed kunnen slapen met al dat manvolk.
Maar dat lezen jullie morgen dan wel weer.

Gezegend bent U pelgrim, als U niet het meest bezorgd bent over of U op Uw bestemming aankomt, maar of U er zult aankomen met anderen.

Een van de zaligsprekingen van de Pelgrim.

Hoi Rien wat ben je toch een kanjer 👍 een geweldige echte pelgrim alles op eigen kracht Petje af 🧙‍♂️ Gr H&A

Hans & Addy 2018-05-06 18:11:51

was de paella lekker? ik hoop dat hij je gesmaakt heeft. wat kun jij een bende calorieen wegwerken zeg! maar je zult ze wel nodig hebben als je zoveel loopt. al met al gaat het je voor de wind. fijn ook dat de route zo mooi is, dat wandelt toch aangenamer. hoop dat de oordopjes helpen en je een ongestoorde nachtrust hebt. veel wandelplezier morgen

jaqui 2018-05-06 18:12:20

weer een mooi verslag ,hier is het ook stralend weer En wat mag je trots op zelf zijn je zet toch maar om je ene voet voor de ander en je komt waar je wezen moet Weer een rustige avond en morgen weer gezond op 👣☀️🌹

Karin 2018-05-06 18:13:37

Hoi. Lekker blijven bunkeren Rien, het zal wel nodig zijn om al die kilometers te lopen. Het gaat nog steeds goed, lees ik. Volhouden zo! Je bent een kanjer, hoor! Groetjes

Ans de Kroon. 2018-05-06 18:23:29

Wat een genot dat het goed gaat ik doe het niet na de foto"s zijn ook mooi om te kijken wat een uitzicht groetjes

Limburg 2018-05-06 18:29:45

Wat is het leven mooi als dromen worden gerealiseerd, ga zo door Rien er komt nog zo veel moois. Buon Camino. Harrie Mannien.

Harrie Mannien 2018-05-06 19:13:23

Toevalig vanmorgen hadden we het er over en was het lekker.

Marco 2018-05-06 19:34:04

Zou misschien ook moeten gaan lopen om wat pondjes kwijt te raken maar voorlopig hou ik het maar bij fietsen ,ik snap dat het soms niet meevalt alleen.Maar dat komt weer goed.Geniet van de mooie ervaringen.Ben trots op je liefs

Corry kleemans 2018-05-06 20:32:33

Hoi Rien Santiago komt steeds dichter bij en dan gaat je droom uitkomen. Gewoon je eigen goed verzorgen onderweg en op tijd je rust pakken. Een kilootje meer of minder als je Santiago binnen loopt dat maak niet uit, als je de kathedraal maar ziet Er zijn niet veel wandelaars die het je nadoen. Petje af. Succes verder. Groeten Ad

rienenjosantiagodeel2 2018-05-06 21:49:57

Hoi Rien, Santiago komt zo wel dichter bij zodat je wat je wilde bereiken toch uitkomen. De paella heeft vast wel goed gesmaakt denk ik zo. Een lekker lang verhaal gelezen. succes verder morgen, het ga je goed. gr. Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-06 22:26:22

Ga zo door! Je bent echt een kanjer!!!

Christe Goorden 2018-05-07 09:04:46

Wij zijn blij dat je lekker wandelt, maar dat je zou afvallen is geen vraag maar een weten. Het aantal calorieën dat je eet is zeer zeker niet voldoende voor wat je verbruikt. Slaap goed en wees op tijd weer monter. Tot morgen.