Einde wandelen

Spanje, Fisterra

Je kunt op verschillende manieren worden gewekt. Je wekker kan aflopen, je wordt wakker om een pipi te doen, je wordt gewekt door een zoen van je geliefde, je wordt wakker van vogeltjes die hun ochtendwijsje fluiten, je wordt wakker doordat andere pelgrims vroeg hun bed uitkruipen, maar op deze camino werd Rien voor het eerst gewekt door kwetterende zeemeeuwen. Niet onlogisch als je vlak bij de zee slaapt. Opnieuw met tweeen op een kamer, dus voor de rest heerlijk geslapen. We zijn echt luxe-pelgrims geworden.
Ook vannacht zijn we weer met tweeen op een kamer in een hotel hier in het plaatsje Finisterre. Finisterre ligt niet op het eindpunt van onze camino. Dat eindpunt ligt 3 kilometer verderop. Om in het plaatsje Finisterre te komen moesten we vandaag 12,5 kms overbruggen. We dachten, dat wordt een makkie. Niet dus. Er moesten diverse pukkels worden beklommen. Wie de route heeft bedacht wilde de pelgrims nog eens extra testen op hun motivatie en uithoudingsvermogen. Nou, die test hebben wij grandioos doorstaan. Buiten die lastige 12,5 kms zijn wij ook nog eens heen en weer gelopen naar het echte "einde van de wereld". En inderdaad, op dat punt waan je jezelf echt op het einde van de wereld. Niets dan zee om je heen. Velen laten hun schoenen hier achter. Wij echter niet, want we moesten ook nog drie kilometer terug en dat doe je niet op je sokken.

Maar nu zit het lopen er echt op. We hebben 779 kilometers naar Santiago gelopen. Tel daar ook nog eens de 87 kilometers naar Finisterre bij op, dan kom je op een totaal van 866 kilometers. Mooi toch.

We hebben gekeken hoe we het beste naar Muxia kunnen morgen. Er gaat een bus om 11.30 uur. Dat heeft men hier in het hotel nog eens bevestigd. Op 50 meter lopen hier vandaan is de opstapplaats, dus dat is geen probleem.

Pelgrims die naar Finisterre lopen krijgen een bewijs, dat ze dat hebben gedaan. Ze moeten wel een stempelkaart overleggen met stempels die je onderweg ophaalt op aangewezen plaatsen. Dat hebben wij netjes gedaan, dus hebben wij ook zo'n bewijs in de vorm van een oorkonde.

Kaap Finisterre is vanwege zijn ligging en geschiedenis op de lijst van cultureel erfgoed geplaatst. Echter de Kaap Finisterre wordt ook wel "Costa da Morte" genoemd. Oftewel "doodskust". Ontelbare schepen zijn hier gezonken. De meest recente en ergste ramp veroorzaakte in 2002 de ondergang van de olietanker "Prestige". 70.000 ton zware olie kwam hier in zee terecht en vervuilden de diepten. Tienduizenden zeevogels verloren het leven. Voor Galicia, dat erg van visvangst en mosselteelt afhankelijk is, was dit zowel een ecologische als economische een ramp, die zij maar moeizaam te boven zijn gekomen. Gelukkig gaat het nu een stuk beter hier en laat dergelijke rampen verder maar achterwege.

Omdat het hier wemelt van de restaurantjes zal het zoeken naar eten geen probleem geven. Rien heeft ergens heerlijke mosselen gezien, dus dat zal het wel gaan worden.

En natuurlijk kom je hier weer tal van bekenden tegen, maar dat gaat een gewoonte worden. Dat zal in Muxia ook weer wel zo zijn. En nu op naar de mosselen.

Proficiat kanjers πŸ€— prachtige Camino hebben jullie gelopen zonder problemen dit pakken ze niet meer af ! Goede reis terug naar NL we zien jullie daar weer ! Gr Hans&Addy

Hans&Addy 2022-05-21 19:12:39

Goed gedaan PelgrimmetjesπŸ‘πŸ‘πŸŒΉProficiat..met deze mooie Camino...en wat zullen jullie trots zijn...πŸ…πŸ†πŸšΆβ€β™€οΈπŸšΆβ€β™‚οΈmooie verhalen.....ik zal het missen maar zie jullie terug in Etten Leur...jullie zien er goed uit lekker bruin...πŸŒΉπŸŒΉπŸ‘welkom thuis in Etten...LeurπŸ«•eet smakelijk voor vanavondπŸ’–

Paulien de Bruijn 2022-05-21 19:22:22

Van harte gefeliciteerd met deze uitdaging. Kun je trots op zijn. Wij wensen jullie een behouden thuiskomst en weer welkom boven de Hema. Rien en Jo petje af en tot ziens. Groetjes ook van mijn vrouw.

Jan Bulkmans 2022-05-21 19:27:34

Van harte gefeliciteerd. Goede reis naar huis. We zien jullie weer wel in Etten-Leur. Groetjes

Ad van Opstal 2022-05-21 19:33:38

Proficiat met het behalen van de eindstreep. Petje af voor het aantal kilometers die jullie hebben gelopen. Goede reis terug naar huis. Groetjes

Ludo en Carla 2022-05-21 19:38:17

Aan alles komt een einde ook aan deze wandeling.Mijn petje af voor jullie ik doe het niet na ( nu zeker nietπŸ˜‚) Goede reis terug doe voorzichtig het is hier wel wat kouder als jullie aankomen dus jasjes bij de hand.gr tot volgende week.

Josca 2022-05-21 19:40:28

Hulde!!!! Geweldige prestatie hebben jullie geleverd. πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½πŸ‘πŸ½ Nu op naar de mosselen. Geniet er van want dat is dik verdiend En dan afkicken van het lopen Maar dat komt vast wel goed Fijne zondag!

Jaqui 2022-05-21 19:42:19

Gefeliciteerd met het behalen van het einddoel, en bedankt voor de reisverslagen en de mooie foto's.

Gerda 2022-05-21 19:47:42

Fijn dat jullie zo,n goede reis hebben gemaakt en volbracht. Hartstikke goed gedaan. een mooie reis om terug op te kijken. Rest nog een ding: veilig thuis komen. groetjes Corrie Groenhuis

corrie groenhuis 2022-05-21 19:48:09

Wat een mooie tocht hebben jullie volbracht. Dik verdiend applaus πŸ‘πŸ‘

Marca 2022-05-21 19:51:37

Goed gedaan gefeliciteerd met het mooie resultaat en geniet maar van de overwinning bedankt voor de verhalen en de foto’s groetjes Corry

Corry Kleemans 2022-05-21 20:00:10

Jo en Rien. Geweldig wat jullie hebben gepresteerd. En ons prachtige verslagen en foto's gepresenteerd. Bedankt. En een goede terug reis .groetjes

Ad en Bep van der velden 2022-05-21 20:21:23

Muchos FelicidadesπŸŽ‰πŸ₯ΎπŸ‘ŒπŸ»πŸ†πŸ˜˜

Gridje 2022-05-21 20:45:21

Hallo Rien en Jo, Proficiat met het behalen van jullie eind doel. Jullie kunnen trots zijn op het geen wat jullie hebben gepresteerd.πŸ™βœ‹ πŸ’•ik zal wel de mooie verhalen van jullie missen. het was een heel mooi verhaal en zeer mooie foto`s. Maar ik zie jullie weer gezond en wel in Etten - Leur. Veilige bus en vlieg reis naar huis. Smakelijk eten voor straks de mosselen. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan 2022-05-21 20:52:10

Jo en Rien , wat een top prestatie! Dat hebben jullie toch maar mooi volbracht ! Jullie hebben weer veel om op terug te kijken en na te genieten !, πŸ‘πŸ‘πŸ‘πŸΎπŸ₯‚ Groetjes Toon en Marjo

Toon en Marijo 2022-05-21 21:21:27

Gefeliciteerd met het uiteindelijk bereiken van jullie eindbestemming. Jullie hebben gedaan wat jullie je hebben voorgenomen. Een fantastisch beeld hebben jullie ons voor geschoteld. We spreken elkaar weer als jullie thuis zijn. Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-21 21:38:17

Het is jullie weer gelukt van harte proficiat

Hannie en Piet 2022-05-21 21:44:55

Van Harte gefeliciteerd met jullie prestatie. Pet je af. Goede terugreis naar Etten-Leur. Anneke beerens.

Anneke. Beerens 2022-05-21 21:55:03

Gefeliciteerd Jo en Rien. War hebben jullie een prachtige reis gehad, daar kunnen jullie mooi op terug kijken. Goede reis en gezond weer thuis! Groetjes Ria

Ria 2022-05-22 06:58:00

jo en rien gefeliciteerd met deze prestatie knap hoor!! dat hebben jullie heel goed gedaan .Hopelijk een goede reis terug en tot ziens weer in etten leur.

tonnie van gastel 2022-05-22 07:58:59

Van harte gefeliciteerd met zo'n prestatie,mochten jullie je gaan vervelen dan hebben we hier nog het pieterpadπŸ€£πŸ˜….groetjes van ons

Toos voetee 2022-05-22 08:37:37

Gefelicireerd!! Weer een geweldige ervaring om de kist met herinneringen mee aan te vullen!!