De zee

Spanje, Cee

Vandaag hebben we de zee al gezien. Aanvankelijk vanuit de verte, maar nu we in de hotelkamer zitten is de zee heel dichtbij. We zijn gearriveerd in Cee, een plaatsje aan het water op 15 kilometer van ons uiteindelijk doel: Finisterra. Dat doel gaan we morgen bereiken en dat gaat tevens een einde maken aan ons wandelen. Want vanaf zondag gaan we met de bus naar Muxia om daar een nacht te blijven. Op maandag gaan we dan met de bus terug naar Santiago de Compostela om dinsdagmiddag om 17.50 uur in het vliegtuig te stappen naar Amsterdam. Vluchtnummer VY8378 van Vueling.
Een ding is zeker: we gaan het wandelen missen.

Vandaag hebben we 16,5 km gelopen in ideale omstandigheden. Wel warm, maar er stond een lekker windje vanuit de zee, dat zeer aangenaam aanvoelde. Bovendien was de wandeling vandaag zeker de mooiste van alle dagen vanuit Santiago. Het enige wat ontbrak is horeca onderweg. Maar dat is niet ongewoon op weg naar Finisterra. Na het ontbijt vanmorgen hadden we na een half uur lopen nog een cafe om koffie te drinken, maar dat was het dan ook wel tot Cee. Maar we waren gewaarschuwd, dat er de laatste 15 km niets te verkrijgen was, dus vanuit de start maar een bocadilla, bananen en drinken meegenomen. Deze smaakten goed onderweg in de bossen aan de kant van de weg. We moesten elkaar wel overeind helpen bij het weer weggaan, maar het lukte.

Op weg naar hier liepen we langs de Ermita Senora de las Nieves. Hier hebben we een boodschap achtergelaten om Onze Lieve Vrouw van Nieves te bedanken voor het welslagen van onze Camino. De waterbron bij de kapel zou goed zijn voor zogende vrouwen en moederdieren. Op 8 september is er een bedevaart ter ere van de Emerita. Even later kom je langs de bron van de Emerita de San Pedro Martir. Het water van deze bron zou goed zijn tegen reuma, pijnlijke voeten en wratten. Wat geprobeert, maar de reuma (artrose) is nog niet echt over. Misschien komt het nog. Van de rest hebben we geen last.

Gisteravond hebben we in de herberg gegeten samen met een Duits meisje, dat we al veel eerder hadden gezien. In het begin leek ze heel verlegen, maar gisteravond begon ze toch te vertellen. Verder zat er nog een Duits koppel aan tafel. Salade, kip en ijs voor Jo. Soep, vis en ijs voor Rien.

Morgen gaan we de kustlijn volgen, dus de geur van zee zal wel de gehele dag in onze neuzen blijven. Het wordt wel weer warm, maar als we dan ook van de zeewind kunnen genieten, kan onze dag niet meer stuk.

Zojuist hebben we nog even het stadje Cee bekeken en in een sportzaak open schoenen voor Jo gekocht. Tevens in het restaurant voor vanavond 19.00 uur gekeken wat er te eten valt. Genoeg dus. Dan is het nu wachten tot 19.00 uur om onze knorrende magen weer te vullen.

Dat is heel mooi: bijna bij jullie doel En wat heerlijk om bij mooi weer met de zeewind mee te lopen. Geluksvogels! Het zal vast heel mooi zijn Finisterra Ik herinner me nog de prachtige westkust van Ierland: de stranden,de zee, de wind en heel heel ver weg moet dan ergens Amerika liggen. Een onvergetelijke ervaring zo aan het einde van de wereld te staan Geniet er van en een behouden reis terug naar huis!

Jaqui 2022-05-20 18:01:20

Morgen de laatste officiële wandelkilometers van deze pelgrimage. Knap hoor en dan inderdaad zul je het missen maar terugkijken op een pracht prestatie

Marca 2022-05-20 19:13:39

Ja mooi hoor🚶‍♂️🚶‍♀️nog 1 dag en dan afkicken..jullie kunnen op een mooie Camino terugkijken.. en er komen nog meer jaren he🤣📸en spannend voor morgen daar zijn jullie nooit geweest...ja er is een tiet van komen en en tiet van gaan...volgende wk vrijdag staat er een etentje in het voor uitzicht bij de linde...heb de plantjes voor het laatst verzorgt...☘️🍀voor morgen een fijne loopdag geniet ervan tot volgende wk💖

Paulien de Bruijn 2022-05-20 19:32:59

Wat een prachtige omgeving en met zeelucht in jullie neuzen jammer dat het water uit de bron zijn werk niet heeft gedaan .misschien komt dat nog .morgen de laaste kilometer van jullie prachtige reis en weer een mooi boek over deze reis Als jullie thuis zitten denk ik dat jullie weer snel.mooie wandelingen gaan maken

Karin 2022-05-20 21:06:45

Geniet van de laatste wandelkilometers/loodjes🥾🥾 naar Finisterra☀️😎 Jullie hebben een top-prestatie geleverd👌🏻👌🏻 Wij kijken er naar uit om jullie weer te zien❣️ Maar het gewone leventje thuis zal voor jullie best eventjes wennen zijn❣️ Tot gauw, liefs Ingrid 😘

Ingrid 2022-05-20 21:50:15

Jullie gaan er dus nog mooie dagen van maken en dat vinden wij zeer mooi. Jo en Rien jullie hebben ons weer een mooie wandeltocht voorgeschoteld. Daar blijven we jullie dankbaar voor. Annemarie en Martin.

Martin. 2022-05-20 22:48:50

Genoten van het verslag en foto's. Geniet nog van jullie laatste wandeldag, heerlijk langs de kustlijn. Groetjes Ria

Ria 2022-05-21 07:04:55

Hallo Jo en Rien, Ja jullie kunnen mooi terug kijken op een prachtige Camino. We kijken er naar uit om jullie weer terug te zien. Nog een dag lopen nou dan zit het er op. nog een fijne wandeling. Groeten Elianne en jan.

Elianne en Jan 2022-05-21 12:06:07

Mooie prestatie om op terug te kijken Een goede terugreis gr

Kees Buijnsters 2022-05-21 14:35:23

Zo gaat hij .zo gaat hij beter .dat was de laaste kilometer en een mooi bewijs er van wat moet ik zeggen TOPPERS KANJERS en je schoenen versleten Maar je heb gedaan samen en van morgen gewekt door een zeemeeuw je kon de zee al ruiken .en daar staan jullie dan op het eindpunt Rien ik ben jaloers lekker mosselen Een mooie terug reis