Vrienden en vriendinnen

Spanje, Azofra

In Azofra aangekomen komt een Duitse dame bij ons aan tafel aangeschoven, die wij onmiddellijk herkenden aan haar stemgeluid. Een stemgeluid, dat wij ook hoorden op de eerste avond aan tafel in Saint Jean Pied de Port. Zij moest toen een dag daar blijven omdat haar rugzak was kwijtgeraakt ergens op een vliegveld. Inmiddels heeft zij ons dus ingehaald en dat geeft aan dat wij het rustig aan doen omdat wij niet aan tijd zijn gebonden. Bijna iedereen die wij begroeten heeft wel een tijdslimiet. De een omdat de terugreis al is geboekt, de ander omdat een vriend op dinsdag in Burgos arriveert. Dus kom je elke dag weer nieuwe en dus soms ook oude vrienden en vriendinnen tegen. Want vrienden en vriendinnen worden ze allemaal op de camino. Bijna allemaal dan.
Vannacht in Ventosa lagen we dus met vriendinnen uit Zweden en Israel op een kamer komt er een Spaans echtpaar bij, die echt geen woord hebben gezegd. Alleen hij heeft de gehele nacht liggen hoesten, zodat we vanmorgen veel slaap te kort kwamen.
Vanmorgen was het hoesten over en onderweg liepen ze ons voorbij zonder een kuchje.
Zij zullen dus nooit vriend en vriendin van ons worden. Gelukkig in Azofra ook niet meer gezien.

Onderweg liepen we door Najera. Een langgerekt stadje, alwaar we onze lunch hebben gebruikt op een voor ons bekende plaats. Voordat we echter in Najera kwamen moesten we wel een pukkel over genaamd Alto de San Anton. Als je weet dat het hoogste punt in Nederland het drielandenpunt is op circa 350 meter hoogte en deze top ligt op 668 meter hoogte, geeft dat een indicatie hoe dat is voor bejaarde Nederlanders zoals wij.
Puffen dus. Voorbij Najera wachtte ons nog zo'n pukkel genaamd Alto de Najera. Dus de 15 km die we vandaag hebben gelopen is uiteindelijk genoeg voor ons, mede gezien de slechte nachtrust.

Wat wel fantastisch was, is het weer. Voor de middag nog chilly, maar na de middag konden de jasjes weer uit en konden we verder lekker bruin worden. Zeker op de hoogvlakte waar we nu zijn: de hoogvlakte van de Rioja Alta.

Gisteravond hebben we in Ventosa de heilige mis bijgewoond, wat voor ons een geweldige ervaring is geworden. We verstonden er geen klap van, maar er stond daar een vent te zingen, waar je koude rillingen van kreeg. Zo'n geweldig mooie stem, die je maar zelden hoort in een kerk. Na afloop van de mis werden Jezus op een draagbaar en Maria op een draagbaar de kerk uitgedragen onder gezang van enkele dames. Kippevel.

Morgen wacht ons weer een rustige dag van ongeveer 15 km. Maar voorlopig zijn we vandaag de 200 km-grens gepasseerd. Applaus voor onszelf.

Morgen naar Santa Domingo de la Calzada. Mooie namen hebben ze hier.

Tot morgen.

gefeliciteerd met je eerste 200 km ga zo door succes!!groetjes.

tonnie van gastel 2022-04-15 18:10:48

👏applaus van mij natuurlijk , wat super weer al die bulten over🌞🤣🍺dan heb je dat pintje wel verdiend...fijn zo mooie mis🙏zeker rond Pasen.. 200km...in nog geen 200 jaar...ik loop ook wat af hoor nu het mooi weer...de tuin op en neer...3hoog dus 6 trappen plantjes water geven bij vrienden🤣☘️🌿maar graag gedaan hoor ze waren weer blij. ..fijne avond wat hij ook moge brengen geniet ervan en tot morgen🌺💖

Paulien de Bruijn 2022-04-15 18:30:39

Was ik al een eind in het schrijven na jullie val de laptop uit ,dus dan maar overnieuw gefeliciteerd 👣👣200 km zit er op ik doe jullie niet na ja wel op de fiets ,fijn dat jullie zo genoten hebben van de kerkdienst de muziek ,en vandaag wil volbracht na een brake slaap vannacht misschien geen snukers er mensen die hoesten .die foto van die schuilhut lijkt wel bijenkorf Fijne avond

Karin 2022-04-15 20:13:34

Lieve mensen jullie doen het geweldig elke keer weer. Mooie foto's en een goed verslag, Succes morgen slaap lekker. Groeten van Annemarie en Martin.

Martin. 2022-04-15 22:28:45

Wat een presentatie, een dikke pluim voor jullie . Prachtige foto van de kerk, fijn dat jullie genoten hebben van de kerkdienst. Veel wandelplezier. Groetjes, Ria

Ria 2022-04-16 06:47:45

wat een geweldige ervaring weer en wat een goed verslag. fijn dat je oude en nieuwe vrienden hebt gemaakt. zo,n kerkdienst vooral in het buitenland blijft bijzonder. hier volgt een speciaal kerk liedje voor jullie; waarheen Pelgrim waarheen gaat gij hoofd omhoog en hand in hand wij gaan naar des Vadersroepstem in Godshuis in het Vaderland over bergen en door dalen gaan wij naar de blijde zalen over bergen en door dalen naar Gods huis in Vaderland Fijne Paasdagen groetjes Corrie

corrie groenhuis 2022-04-16 11:10:19

Hallo Jo en Rien, wat geweldig gefeliciteerd met het behalen van jullie 200 km grens. Een geweldig verslag moet ik wel zeggen. Hopelijk kunnen jullie weer goed slapen vannacht. Dat hebben jullie wel nodig. Groeten en wandel ze met veel plezier. Elianne en Jan