De klim naar O'Cebreiro

Spanje, Vega de Valcarce

Althans een gedeelte hiervan. De totale klim vanaf Ruitelan is ruim 10 kilometer. Hiervan hebben wij er nu bijna vijf achter de kiezen en zijn beland in La Faba. We hebben er even over nagedacht om nog een kleine 3 km verder te klimmen, maar Rien heeft daarvan afgezien. Dit ondanks het feit dat wij om 13.30 uur al ter plaatse waren. Maar genoeg is genoeg. Ook de warmte speelt een grote rol en de rest van de klim kan morgenochtend bij aangenamere temperaturen plaats vinden.
Vandaag wederom de 30 graden bereikt en 13 km gelopen.

We zijn aangekomen in een kleine Albergue, die nergens in enig boekje staat aangegeven. Maar reclamebordjes onderweg, die naar de albergue verwijzen doen de rest. Het grote voordeel van deze kleine albergue is, dat wij een kamer voor drie personen hebben en dat is nou net wat wij een keer goed kunnen gebruiken. Bovendien kunnen wij hier eten en ontbijten, dus wat wil je nog meer.
Voor Marco misschien niet zo leuk om de tijd tot de maaltijd door te brengen, maar ook bij hem speelt de warmte een rol. En we zijn zuinig op onszelf.

Omdat Rien gisteren tegenover de twee Nederlandse zusjes, die bij ons op de kamer lagen, zijn mond heeft voorbij gepraat zit hij nu met de gebakken peren. Hij vertelde, dat hij het zich liet welgevallen, dat de rugzak steeds werd aangereikt door zijn twee hulpjes. Het gevolg is wel dat hij het nu zelf kan doen. Dat lukt overigens goed. Nergens geen last meer van.
Marco heeft verteld, dat hij het nog steeds fijn vindt, dat hij is meegegaan. Dit tijdens het klimmen naar La Faba, dus dat zit wel snor.
Jo heeft geen enkele moeite om mee naar boven te klauteren, zolang het in haar tempo gaat. Kortom: met deze drie pelgrims gaat het uitstekend. Ook omdat het weer fantastisch meewerkt.

Vanaf Trabadelo liep onze route langs de weg, maar ook langs het slingerende riviertje de Valcarce. Op weg naar Ruitelan kom je door veel kleine plaatsjes, dus voldoende gelegenheid om op een terrasje genieten van de koffie. In Las Herrerias hebben we de lunch gebruikt, zodat de buikjes goed gevuld waren om de klim verder aan te kunnen.

In het plaatsje Portela de Valvarce was een kerkje open. Dit zijn we nog niet vaak tegen gekomen. Dus een mooie gelegenheid om een kaarsje aan te steken voor onze vrienden in Waalwijk, die op dit moment veel zorgen hebben.

In La Faba staat een Iglesia (kerk), die door het Duitse genootschap in 2004 is gerestaureerd. Bij de kerk is een refugio, die door het Duits genootschap wordt gerund. Opmerkelijk is, dat als je een gedicht of lied van een Zwabische dichter of dichteres kunt reciteren, je hier gratis mag slapen. Maar gezien onze ervaringen in Ponferrada in de refugio aldaar, hebben we besloten om daar geen gebruik van te maken.

En dan morgen. Morgen beloofd een speciale dag te worden, omdat we morgen de provincie Galicië ingaan en het plaatsje O'Cebreiro aandoen.
Maar dat is voor morgen.

Waar is de universiteit voor moed?
Echte moed leer je door te doen
waarin je gelooft!

Hallo. Je stukje weer met veel plezier gelezen. Je hebt duidelijk talent hiervoor. Zo beeldend, dat ik het voor me zie. Bravo hoor Rien! Fijn om te lezen, dat alles zo goed gaat. Vannacht lekker slapen en morgen weer op naar de volgende afstand. Kanjers hoor, jullie alle 3. Groetjes 👋👋👋

Ans de Kroon 2019-05-15 17:49:56

Een makkie voor jullie als ik dat zo lees , en het warme weer er bij geen stukken of ongemakken geweldig geniet er van dat doe ik ook van jullie dagelijks verhaaltje . Houd de moed er in . Groet

Toos D 2019-05-15 18:18:19

Ja kanjers dat zijn jullie drietjes zeker , en Rien met veel aandacht en plezier je stukje gelezen , je waant jezelf waar jullie nu zijn , helaas zien wij alleen d plaatjes die erg mooi zijn , gelukkig dat je arm nu ook weer beter is , en Jo het ook zo goed doet , gewoon lekker je tempo je komt er toch wel , ja Marko jonge vent moet goed komen toch? En nog maar 190 km , eitje voor jullie , een fijne nacht en morgen weer fit de rugzak om wel zelf doen nu he , Ha..Ha ,Asta mannana , Buen Camino . Ambrazos van mij .

Paulien de Bruijn 2019-05-15 18:33:06

Geweldig fijn dat jullie het goed hebben met z’n drietjes 👍 Ik geniet van de verhalen !

Hans&Addy 2019-05-15 18:53:17

Wat en toppers zijn jullie de eene voet voor de ander en genieten met zijn drieën En je heb groot gelijk om je grenzen zelf aan te geven morgen weer een dag Geniet van jullie avond

Karin 2019-05-15 18:59:11

Het was een genoegen om het gene je geschreven hebt te kunnen lezen. Jullie maken er wat van dat is prachtig. Ook je foto's zijn van formaat ga zo door Wij genieten en reizen van verre mee.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-15 19:29:45

Morgen het laatste stukje van de beklimming en dan zit er dat ook weer op. Je brengt het er beter af als Dumoulin, Tom is uit de Giro en jij zit nog in de course (met Marco en Jo natuurlijk) Groetjes Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-15 19:38:54

Verstandige beslissing om op tijd te stoppen. Herstellen en lekker genieten, morgen weer een dag. 👏👊👍

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-15 19:45:37

Verstandig om op tijd te stoppen want morgen komt er weer een dag. tijd om goed uit te ruisten. Leuk om alles zo te lezen dat het heel goed gaat met de drie Pelgrims. Geweldig. En wederom prachtige foto`s. Het ga jullie goed. slaap lekker vanavond en morgen gezond en wel weer op. gr Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-15 19:58:54

Het is verstandig om tijdig te stoppen zodat je je lichaam niet overbelast raakt. Jullie hebben nog km’s genoeg te gaan. Doe rustig aan zodat niemand met blessures komt. Gr. En nog vele mooie km’ s te gaan. Gr.

Jan rompa 2019-05-15 20:07:50

Wat fijn dat jullie het zo goed maken. Dat doet veel goed in deze donkere dagen. Dank je wel voor het kaarsje, dat is zo bemoedigend, echt. Vanmorgen bereikte ons het trieste nieuws dat een van onze vrienden het niet heeft gered. Hij is op reis naar O.L.Heer. De andere is nog altijd heel kritiek. De zorgen zijn nog niet over maar wij branden kaarsen en bidden dat hij bij ons mag blijven. Heerlijk zeg een ‘eigen’ kamer! Geen gezaag vannacht....... Geniet van elke stap op jullie reis en bedenk: een haas is snel maar een slak komt er ook! Oke het duurt wat langer maar dan zie je wel veel meer. Liefs en alle goeds 💋

Jaqui 2019-05-15 20:31:52

Leuk verslag broertje en fijn dat het goed gaat ik niet met Maris maar met zus van Maris ook erg leuk vandaag naar Traben Trarbach naar de wijnkelder dus dat komt goed🍷🍷

Corry kleemans 2019-05-16 07:29:54

Veel succes op de cebreiro en geniet van de tocht

Ivonne N 2019-05-16 08:06:23

fijn te horen dat het zo goed met jullie gaat , mooi weer en verder geen klachten ! dan is het genieten met z'n drieen . Rien dit is toch beter dan alleen op weg met ook nog veel regen ! groetjes uit een zonnig Etten- Leur

Toon en Marijo 2019-05-16 11:52:26

Ik geniet elke dag met jullie mee alleen ik op de bank met de benen omhoog maar ja als ik dat zie dat het goed gaat met jullie dat vind ik eerlijk nog beter groetjes tot ziens

Doortje uit limburg 2019-05-16 12:55:02

Heel fijn dat het zo goed gaat En warmte ook geen gebrek Dit komt goed🤞😴

Lenie van Elteren 2019-05-16 14:29:21

Rien wil je voor mij een Kaarsje aan steken Voor iemand die geopereerd moet worden denk er aan dat ik jou terug betaal BVD Gr Lenie🙋🏻

Lenie van Elteren 2019-05-16 14:32:19

Het ga je goed hoor ik ,en t is nog lekker warm ook . Steeds mooie foto' s.