Jacotrans

Spanje, Ventosa

Eigenlijk zijn de dagen steeds hetzelfde. Maar toch ook weer niet. s'Morgens worden we wakker zonder wekker. We zetten de wekker wel op 07.00 uur, want we willen niet te laat gaan lopen en bovendien moet onze tas voor het transportbedrijf Jacotrans om 08.00 uur gereed staan. Dit bedrijf vervoert een deel van onze bagage van de ene slaapplaats naar de andere. Zij doen dit voor 5 euro per dag per tas. Veel pelgrims, vooral spanjaarden, maken hiervan gebruik. Het scheelt een hoop sjouwwerk voor deze twee oudjes. Hierdoor kunnen we de afstanden die we dagelijks overbruggen, gemakkelijk volbrengen zonder echt hondsmoe in de albergues aan te komen.
Natuurlijk zijn ook wij blij als we op de plaats van bestemming zijn, maar na een warme douche en even de beentjes omhoog zijn we snel weer opgeknapt. Een biertje en een een colaaltje helpen hier ook uitstekend bij.
Na het inpakken alles nog eens goed controleren of er niets achterblijft en dan op pad. Soms nog ter plaatse een ontbijt, maar vaak elders in het stadje of dorp. Koffie of thee, jus d'orange, en toast met jam is meestal het ontbijt. Dan op weg om ergens een bak koffie te scoren. Meestal lukt dat wel, maar bijvoorbeeld vandaag, kwamen we op een plaats, waar we vorig jaar wel koffie konden drinken, maar nu is deze tent gesloten. Er stonden wel een paar ganzen voor de deur te paraderen, maar die konden ons niet van koffie voorzien. Dus vanmiddag maar koffie met de lunch samen.
En dan verder op weg naar de vooraf geboekte albergue. Inchecken, naar de slaapplaats om de spullen te herbergen, douchen een biertje of cola en het stadje of dorp bekijken.
Avondeten, koffie en als het mogelijk is, zoals vandaag, de avondmis bijwonen. Dan slapen tot de volgende ochtend met of zonder gesnurk.
En dan begint de volgende dag met hetzelfde ritueel. Zo hebben wij inmiddels al 180 kilometers afgelegd en hebben we het gevoel dat het steeds gemakkelijker gaat. Dus de volgende 700 kms zouden geen probleem moeten zijn.
Zeker niet als het weer zo blijft, zoals het nu is. Vandaag wel bewolkt, geen zon, maar droog wederom. Overdag nog geen regen gehad. Vanochtend was het wel fris, dus vandaag de jasjes aan moeten houden.
Vandaag nog maar eens 20 km gelopen van Logrogno naar Ventosa, waar we nu zijn. In deze prima albergue hebben we vorig jaar ook geslapen en was de keuze voor ons dus niet moeilijk. Alleen nu is het veel drukker dan vorig jaar. En weer veel bekenden. Maar dat voorlopig wel zo blijven, want ook zij moeten vooruit boeken i.v.m. de Paasdagen.
Er zijn namelijk veel Spanjaarden onderweg, die deze dagen gebruiken om hun vakantie door te brengen.

De overgang van de grote stad Logrogno naar het dorpje Ventosa is wel groot. In Logrogno zijn de pelgrims kennelijk niet zo interessant, want je hoort nauwelijks een buen camino. Kom je in dit dorp wordt je door iedereen enthousiast begroet. Ventosa lijkt door God zomaar te zijn neergeplant in deze streek. Er is niets te beleven. Toch zijn er verschillende albergues, dus dit sterkt ons in het gevoel, dat een groot deel van de gemeenschap leeft van de pelgrims.

Morgen op Goede Vrijdag naar Azofra. Dus tot morgen.

Na een zeer rustig sjoelmiddagje zit ik nu te genieten van jullie mooie verhaal weer . Fijn dat alles zo goed gaat en het weer prima is . Ik wens jullie fijne paasdagen , geniet ervan !

Petra 2022-04-14 18:06:23

Alweer een pracht verhaal van twee dinars, petje af geniet van de tocht en het mooie weer. Heel slim om je bagage te laten vervoeren we blijven geen 20 meer👍☀️👏👏

Frans Witteveen 2022-04-14 18:10:47

Ik zie dat het jullie goed gaat veel wandel plezier

Marco 2022-04-14 18:14:53

Een biertje of een cola-tje en mooi weer wat wil je nog meer. Prettige Paasdagen.

Jan Bulkmans 2022-04-14 19:07:50

Maar goed dat het maar 8weken duurt 🤣☕️anders word het ook een sleur🌞wat knap al zoveel gelopen en zo makkelijk🙏en super dat alles goed gaat...wij gaan ook een mooi 🐣🐤paasweekend tegemoet...prachtig weer🌞🍺heer lijk van mijn tuin genieten...dit lange natte voorjaar achter ons latend📸mooie foto.s zo lopen wij een stukje met jullie mee buen camino💖hasta manna.

Paulien de Bruijn 2022-04-14 19:14:40

Jullie maken er weer een prachtig verslag van, Het boeit ons zeer Eet goed en slaap lekker. Groeten van Annemarie een Martin.

Martin. 2022-04-14 19:46:52

Het was hier vanmorgen erg mistig en in de loop prachtig zonnetje .toen was het van dat knipper weer warm koud .en zo iets bij jullie Wat een mooi standbeeld van de wandelaars en een rijke kerk prachtig Een eekhoorn ganzen jullie bleven nog genoeg Morgen weer een dag van den de ene voet voor de anderen voet en ik loop

Karin 2022-04-14 19:54:25

Mooi beeld en leuke verslagen. Blijf zo genieten en mooie wandelkilometers maken.

Marca 2022-04-14 20:07:45

Stik jaloers op jullie , ik loop hem ook stiekem met jullie mee .👍👍

Toos D 2022-04-14 21:10:25

Wat gaat de tijd snel alweer 12 dagen onderweg en dat het jullie nog goed af gaat. Verslag en foto's waren weer prachig. Prettige paasdagen. Groetjes, Ria

Ria 2022-04-15 07:24:51

Ik hoop dat jullie mooie paasdagen hebben, hier is het in ieder geval mooi weer fijne dagen

Corry Kleemans 2022-04-15 09:18:01

Nog heel veel loop plezier en fijne paasdagen gr uit Etten leur

Riet kobussen 2022-04-15 15:27:46

Hallo Rien en Jo, Wat een mooi verslag weer. voorzien van mooie foto`s. de tijd vliegt wel voor uit zeg jullie zijn al weer 12 dagen onderweg. Blijf genieten van elkaar en zeker van de omgeving. veel wandel plezier. Groeten Elianne en Jan