Duits

Spanje, O Barreiro

We zijn in een Duitse herberg beland. En dan is alles ook Duits. De punctlichkeit, alles Spic en Span, het bier en men spreekt zelfs Duits. Een makkie dus voor ons met onze jarenlange Oostenrijkse ervaring. Alleen het eten is nog even afwachten of er ook schnitzels op het menu staan. We zijn toch nog echt in Spanje. Ondanks dat we in Noord-Spanje zitten, doet het weer toch zuiders aan, dus lekker warm met na de middag temperaturen van tegen de dertig graden. En vandaag ook weer droog. Pas zondag a.s. verwachten ze hier regen. We gaan het zien. Onze pelgrimstocht kan in ieder geval qua weer niet meer stuk.

In Ferreiros is een drama gebeurd bij een Nederlands gezin, dat daar woont. Wij zijn in een later stadium langs deze woning gelopen. Twee gezinsleden hebben hier zelfmoord gepleegd en de zoon was op de vlucht, maar is inmiddels gevonden. Wij hebben toen de politiehelikopter rond zien cirkelen op zoek naar de zoon.

Vandaag hebben we heel rustig gelopen en weer tal van mooie plekjes terug in onze herinnering gestopt. Plekjes, die wij nog van drie en vier jaar geleden herkenden. En ook deze trip weer tal van bekende gezichten gezien. Maar vaak gebeurd het andersom. Men begroet ons, omdat wij, denken wij, heel erg herkenbaar zijn met onze Jacobussen om de nek en onze grijze koppen. Met veel bewondering voor dat ouder stel uit Holland.
Veelal moeten wij nadenken, wie was dat ook weer en waar kennen wij die van.

Zitten we hier op het terras in de herberg, maken we gelijk met een stel, dat een compleet andere route heeft gelopen. In Melide komen die route en die van ons samen en meteen staan we bij hun in de belangstelling. Dat gaat wat worden maandag a.s. in Santiago.

Onderweg heeft Rien nog een lelijke flater begaan. Komen we in een dorpje, zitten er twee Nederlandse dames op een bankje. Gelijk het gesprek aanknopen natuurlijk en weetjewatjes uitwisselen. Later als we verder lopen vragen we ons af, wat hun relatie is. We besluiten, dat het moeder en dochter moet zijn.
Komen we ze weer tegen bij een koffiestop, worden de leeftijden uitgewisseld. Wij 74 en 72 jaar. Zij 34 en 36 jaren oud. Rien flapt eruit, dat we dachten, dat het moeder en dochter waren. Stom natuurlijk en beslist geen compliment voor de 36-jarige.

En nu roept het eten, dus het verslag moet maar even wachten. Tot straks.

Zo hier zijn we weer. Het eten zit er in. Ook op zijn Duits: veel en lekker. Zoveel, dat Jo nadat zij de helft van de pasta aan Rien heeft gegeven, de rest nog niet op kon. Dit een vol bord salade voor, waarvan zij de tomaten en de olijven ook nog aan Rien heeft gegeven. Dus de buik van Rien zit overvol. Het resultaat van al die eetpartijen zien we wel bij thuiskomst op de weegschaal.

Nur bei Gott wird meine Seele still.
Von Ihm kommt meine Hoffnung.

Deze gedachte hebben we meegekregen tijdens de pelgrimsmis in Palas de Rei, die we gisteravond hebben bijgewoond en waar wij twee Hollanders een persoonlijk woord meekregen van de priester: "goedenavond".

Heerlijk die Rien! Die scoort punten!!!!!!!! Ook hier mooi weer vandaag met de nodige wind maar het weekend belooft zomers warm te worden Jullie gaan echt als een speer en je ruikt de ‘stal’ kennelijk al Ben heel benieuwd of jullie in Finistere gaan belanden Ga met God en alle goeds

Jaqui 2022-05-13 21:42:40

Het waren mooie kilometers zo te zien en te leveb ,maar wel heftig van dat nederlands gezin en politie helikopter in de lucht En leeftijd schatten is moelijk ,als ik met mij vriedin op stap zijn is het vaak leuk moeder en dochter op stap en zij is gewoon 8 maanden ouder dus ik heb een oude kop en zij niet ,jammer dat de duits stukje vlees uitblijft ,maar de buikjes zullen wel vol zitten En in dromenland

Karin 2022-05-13 23:23:07

Wederom een fantastisch verslag. Wij genieten er elke keer weer van. Ook de plaatjes zijn weer prima gemaakt. Wij groeten jullie weer vanuit Holland. Annemarie en Martin.

Martin 2022-05-14 00:30:00

Wat een mooi verslag, zo beleef je nog eens wat. Met de weergoden mee op naar juliie eindbestemming , wat een prachtig resultaat. Respect voor jullie. Veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-05-14 07:27:32

Hallo Rien en Jo, Dat was weer een heel mooi verslag zo te lezen. Jullie maken echt wat mee leeftijd schatten is blijkbaar Moeilijk Rien. Het weer zit jullie ook mee zo te zien en te lezen. Nou hier ook mag wel een bui regen komen hoor. Wel heel heftig zo`n Nederlands gezin. En de helikopter zoekend naar de zoon. Wandel ze de laatste loodjes. Gr Elianne en Jan