Rail away

Spanje, León

Met de trein van Santiago de Compostela naar Leon is een belevenis op zich. Je waant je in het tv-programma Rail Away. Je rijdt constant door bossen, langs water, mooie dorpjes en berglandschap. Vaak enkel spoor en een trein, die zich slingert door het landschap. Je zit lekker comfortabel, alleen de hoceraprijzen zijn niet wat wij gewend zijn. Haast het dubbele wat wij tijdens het lopen in de kroeg hebben betaald.
Maar wie maalt daarom tijdens zo'n rit van ruim vijf uur.

Vanmorgen op tijd uit bed voor ons laatste ontbijt, wat een feest op zich is. Alles er op en er aan. Trouwens het gehele verblijf in dit hotel was zeer aangenaam. Een prima hotel voor een zeer aangename prijs.

En dan afscheid van Santiago en op naar het station. En daar weer een verassing. Onze Oostenrijkse dreadlock-boys stonden te wachten op vervoer naar Finisterra. Konden ze lang wachten, want er gaat geen trein, die kant in. Dus dropen ze af richting busstation na eerst nog eens uitbundig te hebben gewuifd. Lieve jongens, die er alleen wat hippie-achtig uitzien.

De trein rit alle drie wakker doorgebracht in tegenstelling tot veel andere reizigers. Wij hebben genoten van de omgeving. Anderen misschien van mooie dromen.

En dan Leon. Rien kende de stad al, maar is er vorig jaar alleen maar snel doorheen gelopen. Nu gaan we genieten van de stad. Allereerst onderdak gevonden bij een hostel, gerund door Juan, een erg amicale gast. Ook dat hebben we weer goed getroffen. Toevallig viert hij vandaag zijn 55e verjaardag.
Na installatie de pelgrimsmis bijgewoond in een kapel naast de kathedraal. Hierna een hapje gegeten in de enige tent hier in de stad, waar je niet tot 21.00 uur hoeft te wachten om aan te kunnen schuiven.
Ook dat hebben we geweten, want het was keidruk in de tent met pelgrims, die uiteraard op tijd naar bed willen. De ober moest gaan rennen om het bij te kunnen sloffen.

Marco uiteraard weer op tijd naar bed en Rien en Jo nog even de stad in voor een kop koffie. Krijg je daar een of andere deegstengel bij, waar ze hier gek op zijn. Wij dus niet.

Morgen gaan we eerst de kathedraal bezoeken en nog wat rondkuieren in de stad. En dan na de middag de trein naar Bilbao, waar we laat gaan aankomen. Dus als er morgen een verslag komt, dan wel erg laat.

A manana in Bilbao.

Verast nog een verslag van jullie terug reis jullie zijn flink gekleurd ,en nu genieten terwel je op je gat zit en verder niks hoeft te doen nog een fijne avond

Karin 2019-05-28 22:00:59

Hallo wat leuk dat jullie al zover zijn. vijf uur in de trein dat is heel wat. Maar nu maakt het allemaal niet meer uit. het is dus een hele belevenis als ik dit zo lees. fijn dat jullie er van kunnen genieten. Leon is een hele mooie stad. Als je in de kathedraal komt wil je dan een kaarsje op steken voor ons AUB? ik zal het wel onthouden!! Fijne reis terug. en tot morgen weer. dan lezen we verder hoe het gaat allemaal. Mooie foto`s zijn het die jullie keer op keer maken. Het ga jullie goed hopelijk gen tegen slagen meer. Gr Elianne en Jan (ik hoop alleen dat er morgen in Nederland geen stakingen meer zijn want vandaag reder er geen treinen.)

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-28 22:05:49

Lekker op de terugweg. Bijna weer thuis. Hopende dat de treinen weer rijden, anders.......nog stukje lopen? Bijna welkom thuis . Groetjes

Ans de Kroon 2019-05-28 23:10:13

Jullie gaan geweldig. Door mooie gebieden en inderdaad een beetje rail away. Maak er weer na een goede nachtrust een mooie dag van. En een hele mooie tocht naar Bilbao we zien het verslag wel tegemoet.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-28 23:18:21

Wat leuk: toch nog n verslag. Jullie hebben gelukkig geen last van een vervoersstaking! Hier was er sprake van een verkeersinfarct door de staking..... Het mooie weer reist met jullie mee deze kant op dus dat is mooi meegenomen. Vandaag zijn er 8 jonge eendjes uit het ei gekropen en nu scharrelen ze gezellig door de tuin. Zo schattig. Wat was er nou met die stengel bij de koffie? Erg vies of wat? Daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar... Goede reis morgen naar Bilbao na een, hopelijk goede, nachtrust. A manana💋

Jaqui 2019-05-29 01:53:51

Wat gaat het allemaal snel zo de reis ernaar toe en nu weer terug ik hoop dat jullie er genoten hebben van groetjes

Doortje uit limburg 2019-05-29 08:46:12

alles goed en heei veel gezien en genoten nu nog de laatste dagen en welkom thuis

lizaaarts en jos aarts 2019-05-29 09:35:07

Hoi Jo, Rien en Marco wij hebben de treinreis gemaakt van Leon naar Oviedo wat was dat geweldig heerlijk voor jullie om na de inspanningen nog extra te kunnen genieten groetjes

Henk Smits 2019-05-29 10:25:05

Fijn dat jullie ons nog op de hoogte houden. Leuk om jullie terugreis ook mee te maken. veel plezier nog. wacht op het vervolg. groetjes Corrie Groenhuis

corrie groenhuis 2019-05-29 11:58:14

Ha..Ha ,Rail Away, prachtig , hebben jullie geen extra trein nodig met jullie in kopen , fijn zeg zo beetje relax nog een paar dagen vakantie eraan plakken , en verdiend he , hoop de rit zo fijn blijft verlopen , en welkom thuis natuurlijk , ik zie jullie verslag morgen wel hoor , leuk om dat toch allemaal te lezen , het is net of we in jullie rugzak zitten , wij maken ook alles mee , worden mooi op de hoogte gehouden , nog een goeie reis liefs van mij xx