Galicië

Spanje, La Laguna

Verrassend hoe een dag van een pelgrim kan verlopen. Je komt aan in een gat van niks. Je schrijft je voor een paar euro in, in de plaatselijke en enige overnachtingsmogelijkheid en je hebt een geweldig adres. Heerlijk geslapen na een heerlijke maaltijd. Macaroni met veel groenten en vlees vooraf. Daarna forel, ja heus, met amandelen. Frites op z'n Hollands gebakken en echt waar, doperwtjes erbij. Daarna ijs met slagroom. Alles weggespoeld met een halve liter rode wijn. En dat allemaal in de plaatselijke bar met een heel vriendelijke bediening en ook nog goede wifi. En dat voor 10 euro. Ik vroeg ook nog koffie en die hoefde ik niet te betalen.
Nadeel was wel dat er verder niets te beleven viel in dit dorp. Uiteindelijk lag ik om 20.00 uur in bed en heb verder weinig gemerkt van andere gasten. Dus een lange en heerlijke nachtrust.

Tegen mijn gewoontes in geen ontbijt in het dorp, want dat was pas mogelijk om 08.00 uur. En omdat ik om 07.00 uur als laatste uit de refugio wegging, heb ik eerst naar Trabadelo moeten lopen voor een ontbijt.
Toekomstige pelgrims: doe Pereje aan. Het kost bijna niks en je hebt een authentieke slaapplaats met een goede plaatselijke bar.

Omdat ik al zo vroeg op pad was en ook nog veel zin had om te lopen, was ik al vroeg in La Faba, wat eigenlijk mijn doel was. Hier is een adres van het Duitse genootschap, waarbij je gratis kunt slapen als je een lied of gedicht van een Zwabische dichter of dichteres kunt citeren. Het schijnt een heel leuk adres te zijn. Nu ken ik niets van Zwabische dichters, dus voor niets slapen zat er toch niet in. Uiteindelijk toch maar verder gelopen en er 21 kilometer van gemaakt.

Nu ligt Pereje op 542 meter hoogte en La Laguna op 1100 meter hoogte, dus heb ik aardig wat moeten klimmen. Maar dat ging mij goed af en ik was om 14.00 uur hier in deze mooie herberg. Tijd genoeg om mijn kleertjes te laten wassen en ook mezelf eens een goede beurt te geven. Dat was nodig na al dat geķlauter. Het is weer wel een boerengat, want je hoort alleen maar koeien loeien en het gesnurk van vermoeide pelgrims, die toch een middagdutje nodig hebben. Mij niet gezien. Ik slaap s' avonds en s' nachts wel.

Ik was precies op tijd hier. Terwijl ik mijn plaats kreeg toegewezen, begon het te regenen. Inmiddels is het weer wel droog, maar omdat we ook op grotere hoogte zitten, koelt het toch aardig af.

Un canto a Galicia, hey
Terra do meu pai
Mina terra nai.

Julio Iglesias heeft deze streek zo mooi bezongen. Hij zal hier ook wel ergens vandaan komen, neem ik aan. Een Fries gaat toch ook niet over Brabant zingen. Nu is deze streek ook heel mooi met prachtige landschappen en vergezichten. Het doet een beetje Oostenrijks aan alleen zijn de bergen niet zo hoog. Maar het is wel een van de armste regio's van Spanje. Het vindt zijn bestaan in de landbouw en visserij en heeft een aparte taal, verwant met het Portugees. Santiago de Compostela is de hoofdstad van Galicië. De bevolking is erg verbonden met het Keltische erfgoed, zoals blijkt uit het feit dat de doedelzak erg populair is en dat de bevolking ook gelooft in het bestaan van heksen.
Misschien kom ik er vannacht nog wel een tegen. Ik hoop dat ze niet al te lelijk is.

Morgen wacht de rest van de klim en een lange moeilijke afdaling, maar dat zien we morgen dan wel weer.

Hasta manana.

Hoi Rien, Ja als je vroeg opstaat ben je ook soms vlug op de plaats van bestemming. Je hebt ook zeer goed gegeten geen KIP. Ook deze keer een heel mooi stukje geschiedenis. Je zit nu wel in de bergen met het klimmen en dalen. Santiago Compostela komt steeds dichter bij. Succes met de daling morgen Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-05-28 17:27:54

Goed bezig. Wat een prestatie ben je aan het neer zetten! Koen gaat vanavond aan zijn wandeling beginnen, geen 2600 kilometer, maar 20 km verdeelt over 4 dagen. Ach je moet ergens beginnen toch....... Groetjes van ons allemaal. Op naar de eindstreep!

John Ingrid en Koen 2018-05-28 17:42:47

Je hebt een goede slaapplaats gevonden en een luiddruchtige omgeving. Maak er morgen wat van en zien we jouw bericht weer tegemoet. En dichter op je eindbestemming.

Annemarie+ Martin 2018-05-28 17:50:32

Wat heerlijk zo lekkere maaltijd dus ze kunnen het wel Weer mooie geschiedenis en wie weet zie nog een heks Je heb wel een mooi schoonheid slaapje gehad als je met kippen op stok ga

Karin 2018-05-28 18:13:19

Geweldig! Je bent al in de goeie provincie beland. En wat fijn van dat slaapadres. Er zijn wel grote verschillen merk ik. Maar ja, dit was een goeie dus. Hier is het snikheet, echt niet lekker meer. Je kunt enkel je heel rustig houden en met je voeten in een bak water gaan zitten. Laat staan lopen...... Maar oké het is wel zonnig weer. Hoop dat je een fijne avond en goede nachtrust hebt. Tot morgen

Jaqui 2018-05-28 18:30:06

Hoi rien Wat knap van jou nog even volhouden en de finish is bijna al in zicht.je hebt een top presentatie neer gezet en dit kan niemand je meer afnemen, nog heel veel wandelplezier👍👍👍👍👍👍

Tonnie van gastel 2018-05-28 18:30:16

Gaat goed hè Nog veel fijne kilometers!😥😥😥

Corry Kleemans 2018-05-28 20:06:15

Ja die halve liter rode wijn , doet het hem he Rien , hoop niet dat je daar door heksen gaat zien , ja jou prestatie is natuurlijk super , het gaat je zo goed af , en een foto van jou zou ook wel weer leuk zijn , kunnen we zien hoe bruin je bent geworden , ja ik wens je de laatste kilometers heel veel plezier mooie plekjes , lekkere wijntjes , dat verdien je ook toch , xx groetjes van mij , Hasta Manana

Paulien de Bruijn 2018-05-28 20:53:20

Haĺlo Rien. Je verslagen zijn meesterlijk. Je ziet en hoort gewoon datgene wat jij neerschrijft. Je hebt weer heel wat meegemaakt deze laatste tijd en veel zal in je herinneringen blijven. Nog even Rien en je bent er en dan kan je je meisje weer in je armen sluiten. Succes en zet hem op. Je bent een kanjer. Groetjes