Eucalyptus dag

Spanje, Arzúa

Wat heerlijk dat Rien grote neusgaten heeft, waar veel heerlijke geuren van de Eucalyptus bossen door kunnen. En ze hebben opgestaan vandaag. Wat jammer dan, dat de neusgaten van Jo dicht zaten, vanwege een neus en keelverkoudheid. Marco heeft niet zo veel geroken, maar zijn reukorgaan is dan ook een stuk kleiner. De medicijnen, die Jo gisteren heeft gehaald in Melide helpen wel, maar dat gaat niet direct werken natuurlijk.

De wandeling vandaag was pittig met heel wat klimmetjes en dalen. Conditie van Rien is weer in orde. Jo had wat meer moeite vanwege haar luchtwegen, maar ging toch aardig mee. Marco kende ook vandaag geen enkel probleem. 15 kms gelopen in het overhemdje met volop zon bij een temperatuur van circa 25 graden. Heerlijk wandelweer als je daarbij bedenkt, dat we heel veel in de bossen hebben gelopen.

De nacht in Melide is in alle rust verlopen, alleen kreeg Rien in de loop van de nacht wel kou. Bleek dat een van de Oostenrijkers het raam helemaal had opengezet. Daar kwam Rien s' morgens pas achter. Maar eenmaal de loopkleertjes aan en de zon op de bol ben je al snel weer opgewarmd.

De wandeling vandaag ging door het plaatsje Castaneda, waar de ovens stonden om de kalkstenen te branden, die pelgrims meebrachten uit de kalk groeven van Triacastela. Dit voor de bouw van de kathedraal van Santiago de Compostela. De kalkovens zijn helaas verdwenen.
De kathedraal is er gelukkig in alle glorie, mede dank zij de pelgrims.

De plaats Arzua, waar we nu zijn, is bekend om zijn zachte kazen. Een van deze kazen is de tetilla (tepel), een kegelvormige kaas. Volgens het verhaal raakte profeet Daniel in vervoering van de blote boezem van een schoonheid. Beiden waren afgebeeld op een zuil in de kathedraal van Santiago. Daniel met een duidelijk glimlach om de lippen. Hierop lieten de kerkelijke autoriteiten de fraaie boezem bedekken, maar het volk pikte dat niet. Dus besloten de boeren bij wijze van protest hun kazen uit te rusten met een tepel (tetilla). En zo wordt de kaas hedentendage nog steeds zo genoemd.

Onderweg kom je wel vaak dezelfde pelgrims tegen. Zo ook een groep Italianen, die een gehandicapte man in een rolstoel van Sarria naar Santiago de Compostela brengen over dezelfde paden als wij lopen. Knap. Doet een klein beetje denken aan de film "I'll push you", alleen deed die vriend het in zijn eentje. Prachtige film trouwens. Verder veel schooljeugd uit Engeland en Spanje. Trouwens toch veel Engelsen dit jaar en weinig Duitsers. Opvallend veel Oostenrijkers.

Vanmiddag dachten we een bescheiden lunch te bestellen. Rien een kaasschotel, waarop 6 blokken plaatselijke kaas met een lading brood erbij. Jo een salade, waar ze niet overheen kon kijken en Marco een bocadillos, die niet op een bord kon. De helft is teruggegaan. We zijn wandelaars, geen bouwvakkers.

Morgen naar Santa Irene, een kleine herberg, waar we ondergetwijfeld weer bekenden gaan tegenkomen.

Tot slot een gebed, dat Marco heeft meegekregen in een kerkje in Boente:

Nimm, Herr, das Flehen, welches wir durch deinen Apostel Jakob an dich richten, an und lass die Wallfahrt an sein Grab, den Leuchtturm der christlichen Einheit, uns darauf vorbereiten, zusammen den Weg, der zu ewigen Ruhm fuhrt, zu gehen.

Weer een mooi verslag goed voor alle zintuigen lopen ruiken en kijken Fijne avond en goede nachtrust en morgen weer gezond op

Karin 2019-05-22 21:24:16

Wat een pech nou Jo weer verkouden , feitelijk moet die eucaliptus helpen zit ook in stoom badjes , nou ik hoop dat het bij die verkoudheid blijft , en Rien weer aansterken van zijn diaree , je zit daar toch niet op te wachten he , jullie zien er wel goed uit hoor lekker bruin , ja "I"ll push you prachtige film Rien. Mooi verslag ook weer , ik wens jullie een goede nacht , met geen problemen, Lekker fit aan de volgende dag van morgen ,slaap lekker ,groetjes van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-22 21:32:17

Het is voor jullie nog even doorzetten ondanks die opgekomen verkoudheid. Het gaat ontzettend goed en dat wordt gewaardeerd. Slaap st5raks goed en sta met een heldere glimlach weer op SUCCES !!!

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-22 21:50:05

Volgens mij lopen jullie voor op het schema. Het gaat goed. Nog 2 daagjes naar Santiago? Succes.

Jan Aartsen 2019-05-22 21:54:54

(Eindelijk) jullie blog gevonden dankzij Levien. Mooie tocht, mooie beschrijvingen. Veel plezier op jullie laatste etappes en alvast een mooie aankomst.

Hein Schouwenaars 2019-05-22 22:26:26

Wat een prachtverslag weer, het is bijna alsof je in een film met jullie meeloopt. Super. Had Jo niet wat eucalyptus onder haar neus kunnen plakken?😂 Hopelijk is die verkoudheid snel voorbij. Wat een lunch kregen jullie zeg, ze hadden geen doggybags......? En schitterend weer ook nog, jullie zijn gezegend hoor. Voor nu welterusten en straks gezond weer op. Lekker de kuiten smeren en op naar Santiago! 💋

Jaqui 2019-05-23 04:25:20

Wat een mooi verslag weer, goed bezig!!

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-23 05:15:10

Fijn dat jullie een geweldig weer om te lopen en met de verkoudheid komt ook weer goed geniet er maar van

Corry kleemans 2019-05-23 07:50:26

Hoi! Mooi beeldend verslag weer, bedankt hiervoor. Het gaat ondanks wat tegenslag nog steeds voorwaarts. Nog even en jullie zijn er. Succes 🤞👋

Ans de Kroon. 2019-05-23 10:43:53

Wat een behoorlijke pech Jo weer verkouden. Hopelijk houden jullie het vol tot het einde. weer zo`n mooi verslag Rien. Goed bezig. Groeten Elianne en Jan