Soixante dix

Frankrijk, Chapelle de Baloue

De Fransen hebben gevoel voor ouderdom. In plaats van een woord voor 70 zeggen ze: hij wordt 60 jaar +10. Klinkt gelijk een stuk jonger.
Nog sterker wordt het als je 80 jaar wordt. Zij zeggen dan: hij wordt quatre - vingt, ofwel 4x20 jaar. Dan blijf je jezelf toch jong voelen. Mij Rien geeft me het gevoel als ik 80 ben, dat ik er vier vriendinnen van 20 jaar op na mag houden. Laat ik maar snel 80 worden.
Voorlopig doe ik het met de 70 jaar die ik vanaf vandaag mag noemen.
Het Nederlandse veel gebruikte gezegde luidt: je voelt je zo oud als je jezelf voelt. Nu op dit moment voel ik me 70 jaar.
Allereerst omdat Jo mij vanmorgen feliciteerde, daarna omdat ik diverse app-jes heb mogen ontvangen met felicitaties. Helaas ben ik nog niet in de mogelijkheid om de felicitaties via pindat te mogen bekijken, omdat er vanwege werkzaamheden hier in het dorp geen wifi beschikbaar is. Ik hoop dat ik ze morgen kan lezen.

Dan is er nog een reden dat ik me 70 jaar en niet jonger voel. Vandaag hebben wij ruim 25 kilometer gelopen in een Oostenrijks landschap. Ontzettend veel bergop en bergaf, over modderpaden en keislagpaadjes plus daarbij de afgelopen nacht niet al te best geslapen.
Hadden we kunnen verwachten op een camping. Niet iedereen gaat vroeg en rustig naar bed. Dus kwamen wij best moe in ons nieuw onderkomen aan. Onze gastvrouw belde onderweg al, of we gingen komen, want het was inmiddels bijna 18.00 uur. En om 19.00 uur had ze ons diner klaar. Maar we hebben het gered.
Een prima en gastvrij verblijf met alles er op en er aan. Het diner was voortreffelijk en tevens heeft ze onderdak geregeld voor morgen. Niet alleen voor ons, maar ook voor Carol, onze medegaste. Kortom wij gaan ons hier thuis voelen. Als verrassing had ze voor Rien ook nog een taartje met een kaarsje om uit te blazen. Hiervoor had Rien nog genoeg lucht.

Jo heeft gisteravond het boekje van het Spaanse gedeelte van de Camino liggen bekijken en is een beetje geschrokken van de hoogteverschillen en de afstanden, die staan aangegeven. Dus kwam zij met het idee om in La Souterraine de trein naar Perigueux te nemen en vandaar de route op te pakken waar Rien is gestopt. Voor Jo is de route toch niet compleet en Rien volbrengt dan alsnog de volledige Camino. Een idee dat we in overweging nemen.

Vandaag was het heerlijk wandelweer. Droog met af en toe de zon en temperaturen oplopend naar boven de twintig graden.
De verwachtingen voor morgen zijn weer wat minder, maar dat zien we dan morgen wel weer.

A Demain.

wat weer fantasch verlag en ,mooie foto,s kijk weer uit naar de volgende dag

Karin 2018-04-03 16:29:22

Wij kunnen ons voorstellen dat die hoogteverschillen de knieen van jo kunnen benadelen. Nogmaals Hartelijk gefeliciteerd en we hopen dat het een hele fijne dag was. Wij zien verdere reportages tegemoet.

Annemarie + Martin 2018-04-03 16:33:32

Rien alsnog gefeliciteerd van ons ! weer een zware tocht achter de rug ! des te meer genieten als je dan hartelijk ontvangen wordt ! het voorstel is misschien nog niet zo gek voor Jo haar knieeen . uiteindelijk wil je na deze grote tocht ook nog van mooie wandelingen genieten !! groetjes Toon en Marijo πŸŒžπŸ‘

Toon en Marijo 2018-04-03 16:45:44

Hoi avonturiers , nog van harte gefeliciteerd met je 70 ste verjaardag. De ervaringen die jullie opdoen blijven levenslang in je gedachten,de route kan vreugdevol zijn en kun je genieten , er zijn ook dagen die je zult haten daar kom je niet onderuit, blijf in je zelf geloven, samen lopen samen denken samen zijn samen genieten samen pijn lijden . Deo Gratias H.Mannien

Harrie en Rina Mannien 2018-04-03 16:49:09

Rien, van harte gefeliciteerd jongen, een kroonjaar. en dat op de camino! ja ik kan Jo geen ongelijk geven met haar idee, denk er maar eens goed over na. hier begint de temperatuur te klimmen, het weekend beloofd zelfs zomers te worden. eindelijk! de magnolia staat ineens in bloei wat een geweldig gezicht is. ook de daslook staat op punt van bloeien. wat leuk dat je een taartje kreeg, toch een jarig-zijn gevoel onderweg. nog heel veel gezonde en harmonieuze jaren samen al of niet onderweg.

jaqui 2018-04-03 17:15:31

Rien, van harte gefeliciteerd met je 70e verjaardag. Jo, jij ook gefeliciteerd met je man. Velen ver onder de 70 doen het jullie niet na. Ondanks slechte dagen (het weer) moeten jullie genieten van de ervaring. Groetjes

Ludo en Kees 2018-04-03 17:20:04

Rien van harte gefeliciteerd. Een kroonjaar en dan straks in Santiago je pelgrimsdiploma, want dat jullie het halen daar geloof ik in ook al zijn het dan niet de hele 2600 km die afgelegd zijn. Nog veel wandelplezier en hopelijk eindelijk beter weer. Groeten

Ivonne N 2018-04-03 18:17:23

Hoi Rien en Jo Ge feliciteerd met je verjaardag Rien Jij ook gefeliciteerd Jo En hopelijk is het vandaag goed weer Groetjes Lenie v Elteren πŸ₯‚πŸ™‹πŸ»

Lenie van Elteren 2018-04-03 18:25:13

Beste Rien, hartelijk gefeliciteerd met je 70ste verjaardag. Wij wensen jouw en Jo een hele fijne dag. Veel wandelplezier, groeten Lia en Jan

Lia en Jan Rompa 2018-04-03 18:29:33

Hoi Rien ik ga toch nog een keer Feliciteren 70 jaar ach het doet geen pijn hoor , iets strammer in de ochtend maar mag geen naam hebben , o dat is super ja jij bent gestopt in Perigueux , mooie route misschien met de trein , en dan echt lopen , wat een mooie foto.s weer , bergje op en bergje af , en de temperatuur zal best wel beter zijn daar???? en Jo ook Gefeliciteerd met je mannetje ,x nou voor vannacht slaap lekker en morgen fit op , groetjes van mij,

Paulien de Bruijn 2018-04-03 18:46:42

Hieperdepiep, gefeliciteerd met je verjaardag. Een verjaardag die je nooit zal vergeten. Ook Jo van harte gefeliciteerd. Veel wandelplezier!

Adrienne huijbregts 2018-04-03 19:14:09

Rien alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Wat een mooi verslagen elke dag. Nog heel veel wandelplezier. Groetjes Wim en Mia Lamers

Wim en Mia Lamers 2018-04-03 19:15:30

Hoi Rien en Jo, Mooie verjaardag gehad hopelijk van wel. Gefeliciteerd met je 70 ste verjaardag. een verjaardag die ook niet zo gouw vergeet. Verder veel wandel plezier het ga jullie goed. Groeten Elianne en Jan

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-04-03 19:30:57

πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽˆπŸŽˆπŸŽˆπŸŽˆπŸŽˆπŸŽˆπŸŽπŸŽπŸŽπŸŽπŸŽ Van harte gefeliciteerd Rien!!