Nieuw

Spanje, Santas Martas

Voor vandaag stonden er 18 kilometers op het programma. Het traject was totaal nieuw voor ons. Noch Rien in 2018 noch Rien en Jo samen in 2021 hebben deze wandeling gelopen . Bij het plaatsje Calzada del Coto kun je kiezen uit de zuidelijke route of de noordelijke route. Tot nu toe hebben we steeds de drukkere zuidelijke route langs de weg genomen, nu de noordelijke route "via Trajana". De Romeinse weg van Astorga tot Bordeaux in Frankrijk. Hieraan zijn we gisteren begonnen met de eerste 8 kms. Vandaag het restant van de 26 kilometers lange via Trajana, dus hebben we uiteindelijk maar een klein stukje van deze weg (nou ja:weg) gelopen. Door deze variant te kiezen hebben we vandaag volkomen geisoleerd van de rest gelopen met slecht een gelegenheid voor een rust zonder horeca en verder alleen rustmogelijkheden op rotsblokken. En echt de gehele dag helemaal alleen gelopen. Just the two of us. Vlak voordat we onze eindbestemming bereikten haalde een Nederlandse jongen ons in en even later nog enkele gasten. Met de Nederlandse jongen konden we even buurten, maar zijn benen waren zo lang, dat we hem al snel moesten laten gaan.

Deze variant is niet de gemakkelijkste. Buiten de eenzaamheid, heb je te maken met veel keien op de weg, die het lopen niet bepaald eenvoudig maken. Toch hebben we beslist geen spijt hiervoor te hebben gekozen.

Gisteren verbleven we in een van de mooiste herbergen onderweg met prima gastheer en gastvrouw. Bovendien ook lekker gegeten daar en niet onbelangrijk, heerlijk geslapen met tweeen op een kamer. In de herberg waren slechts enkele gasten. Een Canadees koppel, een Amerikaans koppel, een Duits koppel en nog een gast wiens herkomst ons niet bekend is. Een stille Willy.
Vannacht en gisteravond heeft het wel geregend, maar vanmorgen was het weer droog en konden we met een dun jasje aan op pad. Lunchen konden we pas na 14.00 uur, omdat er onderweg geen horeca was. Dus de magen hier in Reliegos gevuld met enkele kroketten. Je leest het goed, ook hier zijn kroketten te koop. En nu wachten op een vegetarische maaltijd vanavond hier in de albergue om 19.00 uur.

Gisteren zijn we door Sahagun gelopen. Deze plaats ligt ongeveer halverwege de camino Frances. Bij de plaatselijke VVV kun je een bewijs krijgen (kopen), dat je de helft van de route hebt gelopen. Tot nu hebben we dat niet gedaan, dus dit jaar maar een keer wel gedaan. Dus we zijn nu over de helft, hoera.

Morgen wandelen we door de stad van de muilezels (Mansilla de las Mulas) om vlak voor Leon te gaan overnachten. Dit betekent dat we zaterdag a.s. Leon gaan doorkruisen. Morgen net als vandaag 18 kilometers voor de boeg.

Pilgrim, how is your journey
on the road you chose,
to find out why the winds die
and where the stories go.

Enya.

Jullie wandeling wordt steeds mooier maar ook een stuk moeilijker. Jullie zijn al over de helft en dat is geweldig. De foto's zijn fantastisch. Ga zo door. Groetjes Annemarie en Martin

Martin. 2022-04-28 19:36:04

Zo wordt elke camino weer vernieuwend en uitdagend. Knap van jullie hoor om andere route te nemen.

Marca 2022-04-28 19:40:37

Just the tho of us daar is een liedje van👍🚶‍♀️🚶‍♂️ja zo zie je overal zijn stille Willie en heel knap dat jullie op de helft zijn..👍📸mooie foto.s weer hoor...en fijn dat je een keer samen in een kamer hebt geslapen...ja je bent pelgrim elke dag is anders....elke dag gebeurt er wel iets...🌞ik hoop dat jullie nog vele mooie paden krijgen..elk padje is anders🚶‍♂️🚶‍♀️nog veel mooie loop uren...met het🌞erbij...hasta manana💖

Paulien de Bruijn 2022-04-28 19:55:04

Vandaag is het een kort berichtje Mooi verhaal en een mooie weg weer heel iets anders Fijne avond en morgen weer mooie kilometers

Karin 2022-04-28 21:17:06

Hallo Rien en Jo, Als ik het allemaal zo lees wordt de wandeling wel steeds moeilijker en anders. Mooi dat jullie goed zijn afgestemd op elkaar. En jullie zijn nu op de helft dat is helemaal geweldig. Maak er mooie wandelingen van ze worden steeds mooier. Groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan 2022-04-28 23:07:26

Geweldig knap dat jullie over de helft zijn. De accommodatie zag er goed uit en weer mooie foto's. Voor vandaag veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-04-29 06:42:30

Heerlijk ff helemaal alleen op de wereld! Dat is zeker niet iets om spijt van te hebben Waren de kroketten lekker? Geen Van Dobben denk ik zo😂 Hier nog altijd lekker weer. De tuin komt tot leven het zaaigoed komt al op. Al met al niks te klagen . Geweldig dat jullie over de helft zijn! Petje af hoor. Hele mooie dag vandaag en alle goeds

Jaqui 2022-04-29 06:56:30

mooi dat jullie een alternatieve weg hebben gekozen. zwaar maar toch de moeite waard. kunnen jullie daar ook weer over mee praten. de helft zit er op. stapje voor stapje naar het einddoel. succes

corrie groenhuis 2022-04-29 10:54:00

Hi, zo te lezen gaat de tocht voorspoedig, houden zo, veel succes verder. Groetjes