100 km

Spanje, Galicia

Je zou mij nu moeten zien zitten. Heerlijk onderuitgezakt in een leunstoel, genietend van het prachtige uitzicht. Wat ben ik blij dat ik hier ben blijven plakken en niet ben doorgelopen naar Portomarin.
Iedereen loopt naar Portomarin (ongeveer 5 km hier vandaan), kennelijk vanwege de naamsbekendheid. Er zijn daar vele refugio's, maar ik heb het niet zo op die grotere plaatsen. Mij te druk. Nee, dan de rust hier in dit plaatsje, Marcadoiro. Je hoeft niet te zoeken, want je vindt het nergens op een kaart, tenzij deze zeer gedetailleerd is. Mijn uitzicht bestaat uit een weiland met koeien, bossen en landschap. Wacht, ik maak even een foto vanuit mijn luie stoel.

Vanmorgen vol goede moed vertrokken vanuit La Mamede richting Sarria. Het ontbijt was zeer karig. Vier dunne sneetjes brood met alleen maar honing. Een kop thee en een glas melk, dat was alles. Desondanks toch goede zin, want de lucht was open en het zag er goed uit. Onderweg in het bloesje gelopen bij zonnig weer en aangenaam temperatuurtje van circa 20 graden. Vandaag ook kunnen genieten van de mooie uitzichten en dat was al weer een paar dagen geleden. Wel enkele pukkeltjes beklommen, maar dat ging lekker.
Vannacht goed geslapen met een Chinees boven mij, een Fransman naast me, daar weer boven een Amerikaan en verderop een Canadees en een Duitser. U ziet, internationaler kan het niet en toch worden er hele gesprekken gevoerd.

In Sarria aangekomen was het schrikken. Eerst even mijn maag gevuld met Tortilla en toen het stadje in. Het lijkt Nijmegen wel tijdens de vierdaagse. Hele bus- en treinladingen met pelgrims worden er gedropt. Al dan niet met rugzak, want rugzakken transport is erg in hier. Voor 5 of 6 euro wordt je rugzak van de ene plaats naar de andere gebracht. Je moet wel aangeven waar je naartoe loopt en ook verplicht daar naar toe te gaan. Sarria uit lopen was echt file lopen. Later viel het weer wel mee, want je hebt onderweg zoveel mogelijkheden voor koffie of eten, dat de groep wandelaars steeds dunner wordt.

In Sarria is ook een bus met visueel gehandicapten en hun begeleiders gelost. In deze groep ben ik verzeild geraakt en met verschillende mensen gesproken. Zij lopen inderdaad in groepsverband naar Santiago, steeds twee aan twee. Een Engelsman vond, dat niet hij gehandicapt was, maar zijn begeleidster. Hij had het vreselijk naar zijn zin en genoot met volle teugen van de fluitende vogels, die extra hun best leken te doen. Ook genoot hij van de geurende bloemen en pas gemaaid gras of gezaagde bomen. Heerlijk om deze mensen te zien genieten. Een speciale Engelse organisatie heeft deze pelgrimage voor deze mensen verzorgd. In tegenstelling hiermee het verhaal van een groep Amerikaanse jongeren in een volksbusje. Zij rijden van plaats naar plaats, halen daar een stempel op en rijden weer naar de volgende plaats. Met hun credential, die je hier in elke herberg aan kunt schaffen, pikken zij ook nog de goedkope slaapplaatsen in. Gelukkig in refugio's, die ik juist probeer te vermijden.

Over stempelen gesproken: In een schitterend oud kerkje zat een oud baasje te wachten met zijn stempel en stempel kussentje. Iedereen kreeg een stempel van hem, maar er stond wel een mandje naast om te doneren. Was trouwens aardig gevuld. Ik vroeg of ik een foto van hem mocht maken, maar dat vond hij niet goed.

Onderweg kwam ik Mario uit Breda weer tegen en ook een paal waarop staat aangegeven, dat we nog 100 kilometer hebben te gaan naar Santiago.

Eerlijk gezegd begin ik wel een beetje naar het einde te verlangen. Ik mis mijn familie en kennissen, dit ondanks de leuke kennissen en vrienden, die je hier ontmoet. Al worden er dat door de grote massa steeds minder en steeds oppervlakkiger. Maar ja, nog even volhouden Rien.

P.S. Koen: veel succes met jouw wandelvierdaagse vanavond. Ik hoop dat je wandelen net zo leuk gaat vinden als ik.

Where are you going to Pilgrim
Where the river carries the water of life.
Where are you going tot Pilgrim
Where the forest's shadow passes away.

Maire Brennan.

Top hoor Rien, nog maar 100 km. Diep respect voor je hoor. Wat een geweldig stekje heb je gevonden. Tjonge man nog n kleine week.....het gaat nu vlug hoor. Hier alles onder controle maar druk met de kinders. Gelukkig mooi weer. Morgen beginnen ze aan de tuinschermen. Over n paar weken t kippenhok nog en dan (hopelijk) rust. De eend broedt nog steeds. Gisteravond ff gekeken maar ze ging in de aanval. Hopelijk zijn de kleintjes er gauw. Goede avond en nacht.

Jaqui 2018-05-31 18:10:53

Mooi uitzicht van uit je stoel de andere foto,s zijn ook mooi Dat was we een karig ontbijt 4 sneetjes brood met honing en dat voor pelgrims En ik las met verbazing hoe veel verschillend Pelgrims er zijn Met een busje stempeltjes halen ,rugzakken die vervoerd worden , Je ben een wandelend voorbeeld Voor morgen weer mooie wandel kilometers

Karin 2018-05-31 18:23:22

Hoi Rien. Mooi uitzicht en fijne natuur om je heen, lees ik. Ook goede looptemperatuur. Nog 100 km lopen, voor jou een peulenschil, toch? Zeker, nu je weet dat Jo toch staat te wachten op je. Het zal een gesnotter geven, als ik je mailtjes mag geloven. veel groetjes uit een zeer warm Etten-Leur

Ans de Kroon 2018-05-31 19:01:25

Rien je hebt het toch maar weer bereikt. nog slechts een kleine afstand dat moet toch kunnen. Wij volgen je nog steeds met genoegen. Eet en slaap straks lekker en sta morgen weer monter op. Tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-05-31 19:57:40

Top hoor Rien! Nog maar 100 km?? Dat doe jij op je sloffen nogšŸ˜Wat fijn dat Jo jou toch kan binnenhalen...leg de zakdoeken maar klaaršŸ˜„šŸ˜£Maar wat zul je straks moeten afkicken na een periode van alleen maar met het lopen bezig zijn. Wij zijn vandaag maar doorgekacheld vlakbij Porto. De regen aan de baskische kust was heftig. Heel veel plezier de laatste 100 km ! Groeten van ons

Richard en Monique 2018-05-31 23:37:36

wat een prestatie en dan nog maar 100km. Jo was wel heel blij, gelukkig voor jullie . nu nog een paar dagen geniet ervan

nanny 2018-06-01 08:48:17

Rien de laatste 100km en dan Jo in je armen sluiten , volgens mij krijg je vleugeltjes bij deze gedachten , ga ervan genieten ! Groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2018-06-01 09:38:21

Rien, de laatste loodjes nog. Geweldig gedaan en er een prachtverhaal van gemaakt in vele opzichten. Je gaat het allemaal nog missen. Veel genot, plezier en goed weer de komende dagen.

John en Maria 2018-06-01 17:26:35

Hoi Rien, Ja de laatste lootjes nog, meestal de zwaarste eg men. Toch nog goed vol houden hoor Rien. Prachtige foto`s en die oude boom dat is vast een speciale boom lijkt mij hoe oud is die boom wel niet.? Geniet er van en tot morgen. Groeten Eianne en Jan