Asfalt en wijnstokken

Spanje, Cacabelos

Ponferrada, de laatste grotere stad voordat we Santiago bereiken. Ook een mooie stad met tal van bezienswaardigheden. Een van de mooiste is het Castillo del Temple, ofwel het kasteel van de Tempeliers. Het is een complex van ca 8000 m2. Omstreeks 1200 vonden Tempeliers (een soort ridders) in een eik een beeld van Maria met kind, dat daar was verstopt voor de vijand. Toen de eik zou worden omgehakt, zou het kindeke Jezus hebben geschreeuwd. Sinds 1958 is de Nostra Senora de la Encina de beschermheilige van de regio Bierzo, waarin wij nu zijn. Helaas zat er een bezoek aan het kasteel niet in. We hebben wel het mooie centrum van Ponferrada bezocht en ook daar lekker gegeten.
Een pelgrim menu van 10 euro. Marco: spaghetti, varkensvlees en ijs na. Jo: soep, kip en ijs na. Rien: salade, kip en ijs na.

In datzelfde centrum kwamen we ook twee Nederlandse dames tegen, die ook getuige zijn geweest van Rien zijn kennismaking met het asfalt. Sindsdien zijn we deze dames diverse malen tegen gekomen en steeds wordt naar de toestand van Rien gevraagd. Nu, met Rien gaat het goed. Je moet hem nog steeds niet aankijken zonder in lachen uit te barsten. Een hele magere ingevallen wang en een heel dikke wang. En dames, je hoeft niet meer naar de plastische chirurg voor botax in de lipjes. Ga maar net als Rien op het asfalt liggen. Een stuk goedkoper.

De slaapgelegenheid, die wij hadden uitgezocht in Ponferrada was minder geslaagd. We hadden wel een kamer met 4 bedden, maar wel eentje met een deur. Zoals alle kamers met 4 bedden een deur hadden. En U voelt hem al aankomen. Wij sloten de deur zoals het hoort net als onze Spanjaard, maar de overige deuren werden met een klap dicht gedaan. Als je dan net weer bent ingedut, hoor je weer opnieuw een knal. Zodoende weinig nachtrust vannacht. Zeker als Marco op het moment dat we weer net waren ingeslapen, luid lag te snurken. Hij had er geen last van. Wij wel.

Dus we waren blij dat het vandaag een vlakke etappe was met 16 kms.
Wel warm, tegen de 30 graden. Tot Camponaraya hebben we constant op asfalt gelopen. In Camponaraya hebben we onze lunch gekocht in een supermarktje en deze opgepeuzeld op een bankje in een parkje. Op deze etappe waren ook veel punten waar je water kon tappen. Drinkwater wel te verstaan.
Na Camponaraya verlieten we het asfalt om door de velden met wijnstokken door te lopen. Dit tot Cacabelos, de plaats waar we nu zijn. Hier een fijne slaapplaats gevonden waar we ook kunnen eten vanavond. Wederom een kamer voor 4 personen, die wij delen met een Engelse jongedame. Hiermee hebben we nog nauwelijks kennis kunnen maken, omdat ze gelijk in haar slaapzak ligt gerold en niet meer aanspreekbaar is.

En dan morgen. Onze langste etappe van 19 kms naar Trabadelo. Tot Villafranca del Bierzo door de wijngaarden. Daarna de laatste 9 km langs de weg, maar wel gescheiden over een fiets/voetpad. Hier en daar licht stijgend en dalend.

Maar eerst een happie eten hier en daarna hopelijk een goede nachtrust.

Gisteren is geweest.
Vandaag leef ik.
Morgen is toekomst.

Ik geniet van jullie dagelijkse blogjes!

Ida Verduin Boone 2019-05-13 17:27:36

Klappende deuren en snurken zijn als je wilt slapen niet ideaal maar toch na alles wat ik heb gezien en gelezen hebben jullie een prachtige tocht.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-13 17:58:10

Wat een goed nieuws. Fijn dat het gesmeerd gaat allemaal. Houden zo! Hier zijn we opgeschrikt door een vreselijk ongeluk. Klusploeg van de parochie kwam de feesttent afbreken. Op de terugweg kreeg de chauffeur een totale black out, voet bleef op gaspedaal hangen en met vaart van 110 knallen ze tegen de boom. Passagiers beiden ernstig gewond op intensive care, waarvan 1 echt kritiek. Het zijn ook goede kennissen van ons. Dit hakt er stevig in. Graag een kaarsje ergens voor een goede afloop, waarvoor bij voorbaat dank. Koester elke dag en elk moment, het leven is zo kwetsbaar. Alle goeds. X

Jaqui 2019-05-13 18:01:00

Weer een dag van enkele kilometers volbracht Ik hoop dat je vannacht beter slaapt Weer heel veel succes morgen 💪🏼🙋🏻

Lenie van Elteren 2019-05-13 18:14:48

Klinkt goed (behalve de klapperende deuren rn t gesnurk dan 😜) hou vol en geniet!!

Gridje 2019-05-13 18:17:44

Hallo, deze keer geen struikelingen, maar snurken en klappende deuren. Weer eens wat anders. Hou vol alle 3. Het gaat goed. Jullie komen nog steeds vooruit en zien ook mooie dingen. Groetjes

Ans de Kroon 2019-05-13 18:52:33

Weer een mooi verslag en Rien krijgt nu wel extra belangstelling en Jo gaat het goed met lopen en heeft Marco.het ook.na zijn zin Goede nacht alvast en morgen weer gezond op

Karin 2019-05-13 19:06:23

Goed bezig hoor met die warmte. Blijf ervan genieten om onderweg te zijn en het te kunnen delen met jullie 3-en en mede pelgrimgangers

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-13 19:14:21

Het gaat lekker goed met jullie mooi weer en goed te eten en alleen de wijn is nog niet in de fles doortje

Doortje uit limburg 2019-05-13 19:14:37

Hoezo aandacht , ik heb vanmiddag gekaart en natuurlijk was Rien het gesprek van de middag , fijn dat nu alles naar wens gaat mooie temperaturen ,jullie zijn zwart als je terug komt in nederland , veel vitamine D. Ja dat snurken , en deuren klappen , die mensen hebben geen fatsoen , je leeft met nog meer mensen , op zo.n slaapplek , mooi verslag , en mooie plaatjes weer hoor , voor vannacht weinig gesnurk en geklap met duren , voor morgen weer en mooie dag , liefs voor jullie drietjes xxx Bon Camino.

Paulien de Bruijn 2019-05-13 19:20:13

Dag Rien Jo en zoon. Nog ff en dan Santiago.No hele mooie wandelingen.Marijke en ik lopen nu het Kustpap.

Bertie 2019-05-13 19:28:17

Succes morgen, maar zal wel lukken, jullie zijn al een beetje warm gedraaid.....

John 2019-05-13 19:33:07

Weer een stukje dichter bij het einddoel en het gaat goed zo te lezen.Ik vertrek morgen naar Duitsland een paar dagen genieten en hopen op mooi weer.🍽🥂🍹

Corry kleemans 2019-05-13 19:38:21

wat een doorzetters zijn jullie wat is dat genieten van het reisverslag ,Rien is je gezicht al weer opgeknapt hopelijk wel nou nog vele wandeluurtjes tot morgen

Toos Smits 2019-05-13 19:50:52

Makkie morgen, gaat vast lukken. Hoe gaat het met de blessure? Groeten ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-13 20:39:39

Het is uitermate plezierig om jullie verslagen te lezen Jullie doen het geweldig en ik zou zeggen ga zo voort Groetjes vanuit een fris Etten-Leur

Henk Smits 2019-05-13 22:32:32

Wat zijn de verslagen weer mooi om te lezen. jullie doen het geweldig. ga zo door zou ik zeggen. gr Elianne en Jan.