Klimmen naar Foncebadon

Spanje, Foncebadon

Gisteren in El Ganso zijn we in de Albergue Gabino verwelkomd door Aaron onze gastheer. Een sportief type, die op een eenwieler (fiets) naar Santiago is geweest. Laat ons maar lekker lopen. Overigens heeft zijn moeder gezorgd voor drie overheerlijke maaltijdsalades met aĺles erop en eraan. Smullen geblazen.
Door op tijd naar bed te gaan hebben we toch een behoorlijke nachtrust gehad. Dit ondanks het geknor van een van onze medepelgrims. Dit Deense varkentje presteerde het met zijn gesnurk om ons geregeld wakker te krijgen. Bovendien moest hij van te voren vaak naar buiten om aan een sigaret te lurken.

En dan vanmorgen op weg naar Foncebadon na een goed ontbijt bij de mamma van Aaron. Veel zon met een lekker wandeltemperatuurtje. Maar omdat we op circa 1000 meter hoogte begonnen en uiteindelijk naar 1439 meter zijn gestegen toch de gehele dag met jasje aan gelopen. We zijn nu in het hoogste dorp van de Camino. Foncebadon was voorheen een uitgestorven dorp, maar door de opkomst van de Camino nu een dorp met nauwelijks inwoners, maar een overvloed aan slaapplaatsen voor pelgrims.
Onderweg door het plaatsje Rabanal del Camino gelopen. Hier in een tuin koffie gedronken en in het bijbehorende winkeltje onze lunch voor de middag gekocht. In dit plaatsje het Monasterio de San Salvador Del Monte Irago aangedaan. In de naast gelegen kapel een kaarsje aangestoken op verzoek van een speciale vriendin voor een bruiloft. Daarna was het echt klimmen tussen prachtige bloemenstruiken door. Soms moesten we ons een weg banen tussen de struiken door. Kortom een schitterende wandeling.
Uiteindelijk dus in Foncebadon aangekomen, alwaar we de herberg met de mooie naam Albergue La Cruz de Fierra hebben uitgekozen om te overnachten. Heerlijk gedoucht en daarna even het dorpje in voor een terrasje. Tevens gekeken of aldaar een pelgrims menu te scoren is voor vanavond. Dat gaat dus helemaal goed komen.

En dan morgen eerst naar het Cruz de Ferro om daarna af te dalen naar ElAcebo ongeveer 4 uurtjes lopen. Omdat het hier en daar een vrij steile afdaling is mag Jo morgen voor het eerst de kniebraces aan.

Wandelen in het bos
over smalle paadjes,
zonnestralen schijnen
tussen de takken door.

Zo relaxed
alles zien en horen
geeft een gevoel van
verbinding met de natuur.

Al kuierend over s' Heeren wegen,
kwamen wij mooie dingen tegen,
de bloemen en de bomen.
Dit moet van een God komen.

Klinkt als een fijne dag geniet er van .ik geniet ondertussen van de zon in Kreta Maar ons weinig wandelen te heuvel achtig Petje af voor jullie

Karin 2019-05-10 17:31:56

Hoi, klinkt allemaal nog goed. Het weer werkt ook mee, gelukkig. Morgen een afdaling, funest voor de knieën. Sterkte Jo en .Rien en Marco natuurlijk ook. Zal duimen voor jullie 👍. Groetjes. Trouwens mooie natuurfoto,s 👋

Ans de Kroon 2019-05-10 17:32:05

Mooie voortzetting 🥾🥾👍

Addy 2019-05-10 17:37:54

Wat een mooien omgeving en een mooien natuur geniet er van en Jo rustig aan dat we kunnen zeggen drie keer is zeerecht groetjes

Doortje uit limburg 2019-05-10 17:51:37

Jullie zullen een stevige klim gehad hebben ik geef het je te doen. Maar weer een afdaling is vaak ingewikkelder dan een klim. Maar de wandeling moet fantastisch zijn geweest. gezien de foto's moet het prachtig zijn.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-10 17:53:31

Een prachtige omgeving. Succes morgen....

John 2019-05-10 18:36:09

Wat is nog mooier dan met z'n drietjes door de mooie natuur te wandelen , een terrasje te pikken en 's-avonds te genieten van een lekkere maaltijd. Dat is goed vol te houden. Er moet natuurlijk wel elke dag gewandeld worden ,elke dag is anders, maar dat hoort bij een Camino. Groetjes Ad

rienenjosantiagodeel2 2019-05-10 18:42:54

De weg is net zo belangrijk dan het doel! Geniet ervan jullie drieën!

Toos Romme 2019-05-10 18:52:16

Geweldige belevenis zo met z'n 3-en 👍

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-10 19:30:40

Hoi kanjers van de Camino , wat een mooie foto.s en leuk verslag weer , gaaf om elke dag m.n laptop te openen , en hoe jullie drietjes het maken , en inderdaad het mooiste is dat elke dag anders is , het eten de mensen , maar daar hebben we het al vaak over gehad , en ieder loopt voor z.n eigen doel , jong of oud , suc 6 morgen bij de afdaling , gewoon lekker rustig , je komt toch wel beneden hoor , nog fijne wandeling morgen ,en voor vannacht slaap lekker en morgen weer fit op , liefs en groetjes van mij.

Paulien de Bruijn 2019-05-10 21:59:34

Dank jullie wel lieverds voor de kaars. Het doet goed. Doe je voorzichtig morgen Jo!? Ook met je braces aan. Deze keer loop je m uit hoor denk er om Hier een mooie en emotionele dag gehad. Nu doodmoe in mijn bedje kleinzoon logeert ook een nachtje. Groot geluk. Pax et bonum

Jaqui 2019-05-10 22:35:35

hoi Jo en Rien en Marco, Wat goed van jullie en een heel mooi verslag om dit te lezen. Mooie foto`s er bij. het is een lust als in mijn laptop open doe en het verslag van jullie lees. iedere een ander en heel leuk verslag wat jullie hebben meegemaakt of hebben beleefd. Ga zo door en jullie lopen het deze keer wel helemaal uit met z`n drieën. slaap ze lekker vannacht en tot morgen. groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-10 23:16:44

Mooie foto's maar ik zou graag zien dat jij er ook op komt te staan!

Ida Verduin Boone 2019-05-11 18:04:05

Ziet er uit als een mooie wandeling gezien de foto's!

Monique en Richard 2019-05-11 19:08:47

Dat is genieten, met drietjes, prachtige omgeving, mooi weer, lekker eten , goed kunnen slapenetc. Hoop dat alle wandeldagen zo Fijn verlopen. Succes groetjes Els Oomen