Complimenten

Spanje, Ventas de Narón

Mijn complimenten aan Elias Valina. U zult hem niet hebben gekend, maar hij was een pionier van de moderne Camiño. Hij heeft de gele pijlen bedacht, die de route perfect aangeven. Ik heb op de gehele route in Spanje mijn GPS niet nodig gehad. Tevens ben ik ook nergens verkeerd gelopen. Mijn boekje "Spaanse St. Jacobsroute" heb ik alleen nodig gehad voor de slaapplaatsen. Tevens heb ik het gebruikt om te kijken naar de hoogteverschillen, maar dat merk je uiteraard vanzelf wel.

Vandaag eerst anderhalf uur naar beneden gelopen om in Portomarin aan te komen. Daarna ging het alleen maar omhoog naar Ventas de Naron, de plaats waar ik nu ben. Nou ja, plaats: het is een gat van niks, maar wel met twee herbergen. In de mooiste ben ik nu. Casa Molar.
Klein maar fijn.

De weg naar Portomarin was heel mooi met leuke wandelpaadjes. Daarna werd het minder leuk met een pad bijna constant langs de weg en steeds naar boven. Uiteindelijk hier aangeland na 18 kilometers te hebben gelopen.
Vanmiddag geluncht met twee Nederlandse fietsers uit Zwolle in een bar restaurant, waar net weer een bus met toeristen pelgrims was aangeland. Allemaal een stempel, een happie eten en dan de bus weer in. Op naar de volgende stempel plaats. Waarschijnlijk hun overnachtingsplaats. Nee, dan heb ik meer respect voor de groep visueel gehandicapten, die ik vandaag weer voorbij ben gelopen. Zij herkennen mij, zonder dat ze mij kunnen zien, aan mijn stem. Volgens mij zijn zij ook blij, omdat iemand ze aanspreekt zonder zielig te doen. Nou, ik vind het een wereldprestatie wat deze mensen en ook hun begeleiders doen. Vooral als je bedenkt dat deze wandelpaden vol met keien en gaten zijn, waar zij om en overheen moeten.

Vanmorgen vertrokken met kwakkelweer. Wel of geen regenkleding aan. Niemand wist het eigenlijk. Voor de zekerheid de regenkleding maar aangedaan, maar dat zul je altijd zien, dan stopt het met regenen.
Dus bij de eerstvolgende stop de regenkleding weer maar uit. En dan begint het weer te regenen. Dus regenkleding weer aan en dan alsof den duvel der mee speult, stopt het weer met regenen. Toen naar boven gekeken en Hem duidelijk gemaakt dat ik het niet langer pik, de regenkleding uit en na de middag begon de zon te schijnen. Een goed gesprek met Hem daar boven wilt wel eens helpen. Ik spreek Hem en Jacobus toch regelmatig aan. Ik ben er echt van overtuigd dat ik het ook aan hen heb te danken, dat ik er tot nu toe zonder pijn, blessures en blaren doorheen ben gekomen.

Vandaag de 80-km paal gepasseerd, dus met nog 4 dagen te lopen lig ik mooi op schema om woensdagmorgen in Santiago de Compostela aan te komen. Jo vertrekt morgenochtend samen met mijn zus en haar vriend richting Santiago. Het wordt spannend.

Jo, goede reis en doe voorzichtig. Niets overhaast doen, je hebt tijd genoeg. Corry en Marus, nogmaals bedankt dat jullie meekomen.

Tot woensdag en de overige volgers tot morgen.

Zet ‘m op Rien!! We missen je.....hopelijk tot volgende week zondag. Liefs Ingrid, John en Koen

Gridje 2018-06-01 17:35:44

Rien je begrijpt ondertussen hoe ze boven werken. Ze maken je het niet makkelijk. Maar regen of geen regen gewoon lekker doorwandelen, dan weet je zeker dat je in Compostella op tijd aan komt. Succes vanavond aan de maaltijd en slaapplaats. Tot morgen.

Annemarie+ Martin 2018-06-01 18:08:30

Hoi. Geweldige zus heb jij, die daar even paar dagen rijdt om jou op te halen en Jo jouw weer in de armen kan sluiten. Weer een geweldige prestatie vandaag. Constant berg op is zeer vermoeiend. Knap van je hoor. Je kunt nu echt de dagen aftellen. Nog even Rien en je bent er. succes en groetjes

Ans de Kroon 2018-06-01 18:39:52

Nog 4 nachtjes slapen Rien en 80 km lopen een eitje voor jou natuurlijk , wat een prachtige foto.s en plaatjes , ja degene die de stempel krijgen moeten zich schamen , nee geen echte pelgrims??? je hoeft nog maar 20km per dag te lopen voor je Jo en je zusje in de armen kan sluiten ,en wat knap Rien , en dan zonder pijntjes blaren etc.etc petje af hoor , en voor Jo een hele goede reis , je heeft een mooi doel je mannetje ophalen , veel plezier bij deze rit , groetjes van mij , tot morgen x

Paulien de Bruijn 2018-06-01 18:47:10

Rien De km paaltjes worden nu echt interessant: je krijgt er een kick en vleugels van. Het schrijven gaat je wel heel gemakkelijk af, wij hopen daar straks ook gebruik van te kunnen maken!! Groeten Ad

rienenjosantiagodeel2 2018-06-01 19:06:10

Ja rien het einde in zicht wat is het knap van je maar ik ben wel met je eens dat Jo toch nog een heeft gevonden om met ze te reizen naar je toe het was erg leuk om je te volgen en hoop je weer in Nederland te zien de groetjes tot kijks

Limburg 2018-06-01 19:24:54

Rien je bent er bijna en dat is een wereldprestatie blijf genieten van alles wat op je pad komt hoor. Hier fris en regenachtig en heel druk met de kleinkinderen. Bekaf ben ik. Voor jou nog een goede loopreis. Echt van de gekke dat je op een snelle manier je stempels kunt halen. Maar ja het is niet anders. Dat kan met de Elfstedentocht gelukkig niet. Adios amigo

Jaqui 2018-06-01 19:36:20

Spannend de laatste dagen Veel wandel plezier.

Theo van der Griend 2018-06-01 19:51:11

Hoi Rien, Wat een mooi verhaal heb je weer neer gezet. Af en toe moet daar boven even aan spreken voor goed weer zie je wel. Het helpt echt zie je wel. je bent er bijna. Het ga je goed. groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-06-01 20:03:19

We komen eraan hoor vroeg bedje uit maar dat is geen probleem voor mij liefs

Corry kleemans 2018-06-01 21:16:33

Ik ben aan het bij lezen ik misten je berichten ik dacht er klop iets niet kijken bij on gewenst kijken en ja je bent er nog En nog onderweg even de rest ook nog lezen