Naar Bilbao

Spanje, León

Inmiddels zijn we er achter wat de deegstengels in het Spaans heten. Het blijkt, dat wij die in Nederland ook kennen onder de naam "Churros".
Ook in Nederland zullen ze niet veel beter smaken dan hier. Hier geven ze er nog enige smaak aan door ze in de koffie te dopen of in de chocolade.

Vanmorgen hadden wij het geluk, dat we de rugzakken bij Juan, onze gastheer, mochten achterlaten. Zo konden we zonder bepakking de kathedraal bezoeken. Een indrukwekkend bouwwerk, oorspronkelijk gebouwd in de 13e eeuw. Ook de binnenkant is schitterend, met enorme glas-in-lood ramen. Tevens was er een portable guide met Nederlandse uitleg. Dank zij deze uitleg kwamen we meer te weten over de historie van dit imposante bouwwerk. Het is uiteraard ook een prestige object geworden, dat op instorten heeft gestaan door fouten van de architect. Door deskundig ingrijpen is dat voorkomen.

Na het bezichtigen van de kathedraal zijn we toch nog even het stadje in geweest en een plein bezocht, dat bij Rien dierbare herinneringen op riep.
Terug richting kathedraal hebben we warm gegeten, omdat die mogelijkheid er s'avonds niet zal zijn in de trein. Dan de rugzakken opgehaald en richting station. Onderweg drinken en eten ingeslagen voor het avondmaal in de trein. Door schade en schande wijs geworden zijn we nu een stuk voordeliger uit.

En op weg naar het station werden we ook nog aangesproken door twee Nederlandse mannen (vader en zoon), die vroegen of zij een interview mochten afnemen. Natuurlijk was dat geen belemmering en zij stelden volop vragen, waarbij vooral de beweegredenen van onze pelgrimage aan de orde kwamen. Ook over het geloof werden de nodige vragen gesteld. Natuurlijk vroegen wij waar we ons interview terug konden vinden. Het bleek dat dat mogelijk is via Facebook Biblbword?
En dan naar het station voor de trein naar Bilbao. Een ritje van bijna vijf uur. Omdat we op de heenreis de omgeving al hebben mogen bewonderen zal deze reis minder interessant worden en dat geeft Rien de tijd om het verslag te schrijven. Het wordt het voorlaatste verslag, want morgenavond zijn we thuis. En dat geeft de gelegenheid om onze "eindconclusies" te trekken.

Dus tot ziens in Etten-Leur.

Zo mensen het zit er bijna op nu. Ik zie dat Jo een nieuwe man heeft gevonden....... al lijkt het, ondanks zijn fraaie schoenen, wel een beetje een dooie diender. Hier is het een leven als een oordeel: RKC is gepromoveerd naar de eredivisie en wordt gehuldigd. Verder gaat het zijn gangetje: in de ziekenhuizen gaat het stilaan beter. Dank zij de kaarsjes! En ook onze zoon ziet weer een klein lichtpuntje. Dus nogmaals mijn hartelijke dank.🙏🏻 Voor jullie een behouden reis en wat zullen jullie blij zijn weer lekker in Etten Leur te zijn. Dank voor de mooie verslagen, het was weer genieten. Vaya con Dios💋

Jaqui 2019-05-29 22:18:39

Op de laatste foto zien jullie eruit alsof je een dagje vakantie hebben doorgebracht. We zien jullie binnenkort weer gezond en wel terug in Etten-Leur. Goede terugreis en gezond weer op.

Jan Rompa 2019-05-29 22:23:36

Leuke foto,s en mooi verslag . Ik ga het straks nog missen. Was gezellig elke avond even lezen. Fijne reis verder en fijne thuiskomst. 👋👋👋

Ans de Kroon 2019-05-29 22:23:49

Wat een prachtige kathedraal .en wat heb ik genoten van jullie verlagen en foto.s Jo en Marco en Rien een applaus voor jullie prestatie 😗😗😙

Karin 2019-05-29 22:27:14

Jullie hebben het fantastisch gedaan en kunnen er trots op zijn dat jullie de hele wandeling naar Santiago de Compostella hebben gemaakt. Wij zijn er door onze problemen gewoon niet aan toegekomen GEFELICITEERD. We hopen jullie weer te kunnen ontmoeten. Tot morgen.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-29 23:00:41

Goeie vlucht vandaag en alvast een welkom thuis!!Morgenavond vieren we samen jullie prestatie, dik verdiend❣️Tot dan 😘

Gridje 2019-05-30 08:25:18

Jo Rini en Marco Van harte gefeleciteerd met jullie prestatie. We hebben genoten van Rini''s reisverslagen. Nu weer maar genieten van jullie thuiskomst. Koen Ingrid en John zullen ook weer blij zijn dat jullie weer thuis zijn. groetjes.

Jo en Jenny 2019-05-30 09:35:11

Goeie vlucht naar huis goed gepresteerd alle drie hier wacht jullie een warm weekend en welkom thuis

Corry kleemans 2019-05-30 10:04:02

wat kunnen smaken toch verschillen. Ik ben dol op churros net een oliebol met fijne suiker. Een goede terugreis gewenst en tot gauw

corrie groenhuis 2019-05-30 12:15:44

Hoi Rien Jo enMarco Complimenten Ik vind het super wat jullie , Gedaan hebben 👌 Ik wens jullie een hele goede reis terug Gr Lenie van Elteren🙋🏻

Lenie van Elteren 2019-05-30 13:05:18

Hoi vriendjes , nou dat interview zal geen probleem zijn , na zoveel reizen op de camino , de camino de Compostella , loerdes , de Normandische kust , 3 boeken vol nu mooi hoor , en wat zijn jullie lekker bruin , mooie Cathedraal , ja Jacobus loopt in een rode draad door jullie leven , jacobus kwijt , o hoever ook hij word gewoon weer thuis bezorgd , ja jammer , ik las de verslagen , de foto,s met veel plezier , maar om jullie weer in het echt te zien en een potje kaarten in de linde is ook super hoor , petje af voor Rien , Jo , en Marco ,goede reis thuis , groetjes en liefs van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-30 15:16:05

nog even genieten ! morgen fijn weer thuis met veel mooie herinneringen ! groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2019-05-31 00:03:14

Zo dat zit er dan bijna weer op. En een interview dat is leuk. veel vertellen dus wat jullie hebben mee gemaakt. Dat is heel veel. goede reis verder naar huis. Gr Elianne en Jan