De laatste loodjes

Spanje, Ponferrada

Het zit er op. Nadat we de laatste 16 km hebben gelopen, zijn we uiteindelijk aangekomen in Ponferrada in een schitterende albergue. Alles ademt nieuw en vanwege Corona mogen er maar vier personen op een kamer van zeven. Eigen WC en eigen douche op elke kamer. Dus heerlijk gedoucht en dan de stad in om te kijken hoe we morgen in Santiago de Compostela kunnen komen. Bij de receptie een plattegrond meegekregen en oei, dat was schrikken. Naar het station mistens een half uur voor deze vermoeide beentjes en het busstation nog veel verder. Toch maar gedaan en bij het station was er geen optie. Of een trein om 06.15 uur of een trein om 19.05 uur.
Dus op naar het busstation en daar een bus kunnen regelen voor morgenochtend 08.30 uur. Omdat het zo'n verschrikkelijk eind lopen is, gaan we morgenochtend toch maar een taxi laten komen.

Het wordt ook tijd dat we stoppen met wandelen. Na de overtocht over de overigens prachtige bergen van Leon. Een verschrikkelijke afdaling vol keien heeft bij ons de nodige moeite gekost om in Molinaseca aan te komen. Hier geluncht, ook deze keer bij de carrillonklanken van het Lourdeslied. Net als twee jaar geleden. Ook de weg naar Ponferrada was niet bijster interessant. Maar de oversteek over de Montes de Leon was geweldig, ondanks de miserabele afdaling.

De laatste twee dagen hebben we geen klagen over de albergues. Het eten gisteren was prima, evenals het ontbijt. Hier in deze albergue is geen eten en ontbijt mogelijk, maar we hebben hier in Ponferrada genoeg gelegenheden om onze magen te vullen.

Morgen gaan we om 08.30 uur met de bus naar Santiago de Compostela. We komen daar omstreeks 12.30 uur aan, terwijl de albergue, die we daar hebben geboekt pas om 15.00 uur opengaat. Maar we gaan ons daar wel vermaken.

Vanavond heeft Jo de wandelkleren ingepakt, want we gaan in onze "nette kleren" de terugreis aanvaarden. Voor de rest valt er niet veel te melden en bovendien verlangt Rien, net als Jo, naar zijn bedje. Morgenochtend om 06.30 uur loopt de wekker weer af.
Onze kamergenoten, een Hongaars meisje en een Italiaan, hebben daar geen problemen mee.
Tot morgen in Santiago de Compostela.

Goede en veilige terug reis hoor. Tot ziens in Etten Leur

Kees Buijnsters 2021-10-09 21:40:22

Weer een mooie top prestatie achter de rug , dat hebben jullie goed gedaan samen 👍👍 💐💐 Morgen ook van genieten ! En dan weer huiswaarts ! Groetjes en gauw tot ziens !👫

Toon en Marijo 2021-10-09 21:58:30

Opdracht vol bracht morgen het eind doel in zicht Dan eige huis familie en ja eige bed Oost west thuis best

Karin 2021-10-09 22:02:21

Goede terugreis en behouden aankomst in Etten-Leur 👋👋👋 Groetjes

Ans 2021-10-09 22:03:20

Respect voor jullie! Het zit er bijna op Geniet van alles!

Jaqui 2021-10-09 22:35:12

Mooi deze prestatie ,geniet van de laste dag en een fijne terug reis naar Etten-Leur. Groetjes

Truus en Wil Frijters 2021-10-09 23:06:23

Dus morgen de laatste etappe voor jullie. Wij hopen dat jullie dan met een blij gemoed mogen terugkijken op wat jullie bereikt hebben het was weer fantastisch wat we hebben mogen meebeleven. Groetjes van Annemarie en Martin.

Martin 2021-10-10 00:32:38

neem wat foto,s in jullie nette kleren die willen we ook wel eens zien. nog een fijne dag in Santiago de C. Een hele goede terugreis en tot gauw

corrie gr. 2021-10-10 07:12:59

Nog een lange dag voor jullie🚌✈👌maar dat komt goed🚶‍♀️🚶‍♂️👌weer erg knap hé die Camino is niet altijd makkelijk als ik de verhalen hoor van jullie slaapplaatsen😴😴nog een fijne dag in de santiago✈fijne vliegreis...dan zullen jullie wel naar je bedje verlangen in etten:leur...we horen jullie nog💖

Paulien 2021-10-10 13:23:02

Hoi Rien en Jo, na het lezen van jullie reis is het een vermoeiende dag geweest. natuurlijk komt het einde in zicht. wel geweldig dat jullie dit hebben mogen doen. tot morgen. groeten Elianne en jan