Warmste dag

Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Na een uitstekende nachtrust vanmorgen op ons gemakkie vertrokken uit Azofra. Maar eerst in het uitstekende restaurant daar ons ontbijtje genuttigd. Het avondeten daar was van goede kwaliteit met fijne tafelgenoten. Jo salade vooraf, Rien pasta. Daarna de man twee cordon bleu's met wat frites erbij en tot slot een caramelpuddinkie met slagroom.
Als afsluiting Jo koffie Americain en Rien koffie con leche. Ja U leest het goed, Rien is overgestapt omdat hij de koffie met warm geklopte melk gewoon lekker vindt. Jo houdt niet zo van dat geschuim.
De tafelgenoten bestonden uit drie Duitse dames, twee Canadezen, een Amerikaan en een Kroatisch meisje. Dus zeer gemeleerd. Oorspronkelijk zaten we met z'n tweetjes aan tafel, maar we kregen het dringende verzoek aan te schuiven. Lekker gekeuveld over van alles en nog wat.

Je zult het niet geloven, maar om 20.00 uur lagen wij in bed en sliepen niet lang daarna tot vanmorgen 07.00 uur. Toen liep onze wekker af. Hier waren wij aan toe.

Vanmorgen even getwijfeld of de jas aan moest, maar die kon snel weer uit. Ook gelijk de pijpjes maar afgerist en lekker voor de eerste keer de beentjes bloot. Heerlijk. Het blijft fantastisch wandelweer met een temperatuur van 22 graden. Beter kan niet. Slechts 15 kms gelopen en het fraaie stadje Santo Domingo de la Calzada bezocht. Natuurlijk eerst even een terrasje gepikt en tevens een flink aangeklede hamburger gegeten. Daarna de Kathedraal bezocht, waar de bewuste Santa Domingo ligt begraven. Ook de kippen in de kerk gezien, die bijdragen aan de legende, die hierover bestaat.
Om kennis te nemen van deze legende verwijzen wij jullie naar onze reisbeschrijving deel 4, want toen waren wij ook hier.

We zijn aangekomen in de prachtige albergue van Santa Domingo. Hier staan maar liefst 229 bedden, want SDDLC is een geliefde rustplaats voor pelgrims. En volgens ons zit het ook aardig vol.

Onderweg kort na Azofra wijst het stenen Cruz de los Peregrinos uit de 16 e eeuw ons de weg. Het kruis diende vroeger ook als schandpaal. Santo Domingo de Viloria was een belangrijke grondlegger van de Camino Frances, de route die wij nu lopen. Aan deze kluizenaar hebben wij de slaapplaatsen, de wegwijzers en alles wat een pelgrim nodig heeft te danken.

Morgen wacht een langere etappe van 23,5 km naar Belorado. Dus vanavond op tijd naar bed, want morgen moeten we weer vroeg op.

Corrie, bedankt voor je prachtige pelgrimsgedachte en alle volgers wensen wij hele fijne Paasdagen. Hier staan in verschillende plaatsen processies op het programma, maar wij weten niet of we daar iets van meekrijgen. Wij houden U op de hoogte.

Pelgrimsgebed.

Vader God, U kent onze namen
Ons innerlijk en ons uiterlijk,
Onze voorspraak en ons klein verdriet,
Ons houvast aan alles, wat schiet.
U kent onze angsten en onze hoop,
het pad dat wij bewandelen,
dat pad heeft U al lang voorbereid.
Elke zwerver komt weer thuis
en alle pelgrims keren weer naar huis toe.

wat een mooi gebed Rien , maar het is wel zo , ik lees het al jullie lijden niks 🥪aan geklede hamburgers...jullie moeten er wel voor lopen natuurlijk 🚶‍♂️🚶‍♀️elke dag is anders , hier is het ook mooi paasweer🐣🐤leven ook buiten , 🐝🌷🍺bloemetjes bijtjes koud pilsje op z'n tijd...voor morgen een mooie paas zondag🙏geniet er van...tot morgen🌞💖

Paulien de Bruijn 2022-04-16 19:17:50

Hallo Rien en jo. Jullie ook een fijne Pasen, geniet van de tochten. Dan genieten wij van jullie mooie verslagen en de prachtige foto,s nou hou vol. Groetjes Ad en Bep van der velden

Ad en Bep van der velden 2022-04-16 19:39:32

Martin 2022-04-16 19:44:30

Ik was met mijn reactie bezig toen de computer weer roet in het eten gooide. Jullie foto van de kerk is geweldig. We bekijken dat met veel Interesse.. En zorg dat jullie voor morgen weer helemaal helder zijn. Succes gewenst van Annemarie en Martin.

Martin 2022-04-16 19:49:28

Fijne paasdagen en een prettige wandeldag

Corry Kleemans 2022-04-16 20:09:45

Wat fijn dat jullie zo genieten! Ook dat is pelgrimeren Hier ook heerlijk lenteweer met zon! Dat is zo heerlijk Tuin maar weer eens geschoffeld want t onkruid groeit harder dan het ingezaaide gras😂 Ik wens jullie Gezegende Paasdagen toe en een behouden reis

Jaqui 2022-04-16 20:20:28

Wat boffen jullie met het weer je krijgt wat je verdiend En prachtige kerk met kippen iedereen is wekom in het huis van god jullie al vast zalig Pasen en goede nacht

Karin 2022-04-16 21:18:53

Heerlijk als het weer meewerkt en dan ook nog kan genieten van een terrasje met....... Prachtig verslag en foto's en niet te vergeten het gebed, gelukkig keren jullie weer naar huis terug. Mooie Paasdagen en veel wandelplezier. Groetjes Ria

Ria 2022-04-17 07:48:28

Mooi gebed ,wat fijn dat jullie zo kunnen wandelen en ook nog volop vrienden maken .nog een fijne wandeling 🧑‍🦯👩‍🦯🙋‍♀️

Toos voetee 2022-04-17 08:47:14

Fijne Paasdagen toegewenst.

Van Steensel Jeannine en Jan 2022-04-17 09:50:14

Hallo Rien en jo, Wat een mooi Pelgrim gebed. Ook mooie foto`s van de kerk en landschap. Fijn dat jullie echt kunnen genieten van het geen wat je ziet en veel vrienden maakt op deze manier. Fijne Paasdagen en mooi wandel weer. groeten Elianne en Jan