Shoppen

Spanje, Santiago de Compostella

Het is nauwelijks voor te stellen, geen rugzak inpakken, geen wandelschoenen aan, geen afscheid nemen van andere pelgrims. We verkeren nu in een heel andere wereld. Hadden we tot nu toe geslapen in stapelbedden met snurkers op de zaal, nu slapen we met z'n drieën in een luxe hotelkamer. Bestond ons ontbijt uit koffie, sap en geroosterd brood met jam, nu krijgen we het meest luxe ontbijt voorgeschoteld met alles er op en er aan. Bestond ons bestaan tot nu toe uit wandelen, koffiestop zoeken, lunch stop zoeken en volgende slaapplaats zien te vinden, nu Santiago in lopen, de pelgrimsmis bijwonen, Jacobus omhelzen in de in de steigers staande kathedraal en shoppen, vooral veel shoppen.

De pelgrimsmis was in dit geval heel bijzonder. Omdat er geen wierookvat is om mee te zwaaien hebben ze er een heel andere invulling aan gegeven. Er was veel te doen met kinderen en mooie muziek. Er werd zelfs uitgenodigd tot handgeklap en dansende kinderen rond het altaar. Prachtig om te zien. Als klap op de vuurpijl werden er ook nog drie Nederlandse pelgrims aangekondigd, die gestart waren in Astorga. Dat waren wij. Het genootschap heeft hiervoor gezorgd.

Gisteren in de Nederlandse huiskamer ook nog Henk Kroes begroet. Henk was voorzitter van de Friese Elfstedentocht. Wij denken dat hij door gebrek aan ijs aan het wandelen is geslagen. Hij heeft gelopen van Leon naar Oviedo en van daaruit de Camino Primitivo. Schijnt heel mooi te zijn.
De Nederlandse huiskamer is een ontmoetingsplek hier in Santiago voor Nederlandse pelgrims. Hier kun je bij vrijwilligers van het genootschap je verhaal kwijt bij een Hollandse bak koffie. Die vrijwilligers zijn hier steeds 14 dagen en worden dan afgelost door andere vrijwilligers.

Lopen we gisteravond in het centrum te slenteren, worden we weer aangesproken door de Nederlandse zusjes. Zij waren ook gisteren aangekomen en zaten lekker te eten. Wij aangeschoven en zijn ook maar een hapje gaan eten. Dat smaakte overigens best. Ham met meloen, Kip Cordon Blue en taart en ijs na. Helaas moesten de zusjes op tijd weg om hun Compostela nog op te halen. Zijn gezellige dames om mee te kletsen.
Na een kop koffie gisterenavond op tijd naar bed om zowat de klok rond te slapen. Vooral Marco bleek de slaap hard nodig te hebben.
Vanmorgen toch maar om half negen naar beneden voor het ontbijt. Als we zo' n ontbijt nog twee morgens gaan eten, zijn de kilo's, die we er van af gelopen hebben, er zo weer aan.
Daarna even naar het station gelopen om te kijken hoever we dinsdagmorgen moeten lopen naar de trein. Dat valt reuze mee. We zitten er vlakbij. Toen naar Jacobus voor de omhelzing en gelijk ook de twee Japanse dames omhelst, die we zowat elke dag tegen het lijf lopen.
In de kathedraal enkele kaarsjes opgestoken voor een goede vriendin in Waalwijk en ook eentje voor al onze dierbaren. En dat zijn er heel veel, gezien de vele, vele reacties, die wij krijgen op onze verslagen. We worden hier helemaal warm van. Hiervoor bedankt, lieve mensen.

Omdat we eigenlijk zo'n beetje uitgewinkeld zijn in Santiago, hebben we besloten om morgen met de bus naar Finisterra te gaan om daar onze Camino bij KM 0 af te sluiten.

At the end of a storm
there is a golden sky
and the sweet silver song
of a lark.

Wat mooi dat jullie in het zonnetje zijn gezet wel verdiend .jullie blijven genieten van alles om je heen en hebben jullie weer prachtige mensen ontmoet geniet van jullie avond

Karin 2019-05-26 21:18:25

Hallo! Wat leuk, dat jullie genoemd zijn tijdens de mis. Doet je toch goed, denk ik. Geniet nog even van alles. Groetjes en straks heerlijk slapen 👋👋👋

Ans de Kroon 2019-05-26 21:43:12

Jullie maken er een fantastische afsluiting van proficiat. Slaap weer lekker nu in een goed bed , en binnenkort een mooie reis naar huis terug.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-26 22:27:24

Bedankt jullie voor de prachtige reisverslagen we hebben ze met genoegen gelezen ! Tot ziens bij De Feeter ! Goede reis terug naar NL.

Hans&Addy 2019-05-26 22:33:14

Jammer dat het boek uit is , ik heb genoten van jullie wandel verhalen in gedachten mee gelopen. Geniet nog van de laatste dagen , en welkom terug in Etten Leur

Toos D 2019-05-27 00:18:17

Wat een mooi verslag hebben jullie gemaakt. Jullie zijn kanjers nog lekker genieten en dan terug naar Nederland.

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-27 04:27:49

Wat geweldig dat jullie vernoemd zijn zeg. Dat mag ook wel na alle tegenslagen! Dik verdiend. Dank voor de kaarsjes, dat doet heel goed. Ga jij je nu inschrijven voor de Elfstedentocht Rien? Wie weet krijg je een keer te horen: iT giet oan!...... Jo wat heerlijk dat je nu zonder rugzak kunt shoppen, heerlijk! En Marco kan lekker ff bijpitten nu. Geniet er van. Hier een lenteregentje maar redelijke temperatuur. Het wordt een weekje koeler en dan schijnt er een hittegolf te komen.... Ik ben er klaar voor! Fijne dag vandaag in Santiago en dan voor dinsdag een hele goede reis en behouden thuiskomst. 💋

Jaqui 2019-05-27 06:49:43

Dank je wel voor je leuke verhalen en foto's geniet nog maar van je tijd daar en goeie reis naar huis

Corry kleemans 2019-05-27 08:01:15

Een mooie afsluiting van een prachtig avontuur! Voor morgen wens ik jullie een hele goeie reis terug naar huis. Heel veel groeten vanuit Italië.

Ida Verduin Boone 2019-05-27 08:04:07

Geniet nog maar even van de tijd gaat zo vlug wand voor je weet ben je zo weer in Nederland groetjes van mij

Doortje uit limburg 2019-05-27 08:06:16

Doet wel wat als je daar je naam hoort vernoemen! Een bijzonder mooie afsluiting!

Toos Romme 2019-05-27 09:17:34

Wat een mooi verhaal , en volgens mij hebben jullie het erg fijn nu , en verdiend ook , en ook nog eens benoemd worden super , wens jullie een goeie reis naar huis terug ,ik zal het missen , de foto.s verhalen van ver , mooi hoor ook wel weer leuk om jullie weer gezond en wel in het echt te zien een fijne avond liefs van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-27 20:20:28

Hoi Jo en Rien en Marco, Geweldige prestatie hebben jullie geleverd. wat een super mooi verhaal. Ook dat jullie naam werd genoemd dat doet jullie wel wat denk ik zo. Jo dat je nu zonder je rugzak kunt shoppen. en Marco wat een prestatie heb jij geleverd. Ook zeer goed voor je ouders gezorgd. Geniet van jullie terug reis. Tot gauw. heel veel groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2019-05-27 21:54:16

fijn dat jullie nu nog zo mogen nagenieten , en nog wat tijd hebben voor zoveel leuke dingen te doen ! groetjes Toon enMarijo