Galicië

Spanje, Pedrafita do Cebreiro

Vanmorgen vertrokken met pikkels op de beentjes en billetjes. En ook hier weer aangekomen met pikkels op de beentjes en billetjes.
Na eventjes wandelen vanmorgen waren onze huidjes weer glad en kon af en toe een bleek zonnetje onze onderdanen verwarmen. Dit terwijl wij bergop liepen richting O'Cebreiro. Tijdens de twee uur durende klim konden we genieten van prachtige vergezichten. In O'Cebreiro werden we getrakteerd op enkele regendruppels ,maar niet de moeite om enige regenkleding aan te trekken.

O'Cebreiro is een van de bekendste pelgrim plaatsen op de camino Frances. Dit vanwege zijn autenthieke huisjes en wandelwegen. Het is eigenlijk een museumdorp, dat werd gestart in de 9e eeuw door benedictijner monniken om pelgrims te verzorgen. De kerk Santa Maria la Real is de oudste bewaard gebleven kerk aan de route. Het werd de plaats van het heilige wonder, dat zich omstreeks 1300 hier zou hebben afgespeeld. Volgende legende zou een vrome boer zich in een stormachtige nacht naar de mis in O'Cebreiro hebben geworsteld. Geringschattend had de niet al te vrome monnik gedacht: "Wat een domoor,om zulk hondenweer te trotseren alleen om een stuk brood en een beetje wijn te zien! " Op hetzelfde moment veranderden hostie en miswijn in echt vlees en bloed. Beiden zijn tentoongesteld in twee glazen fiolen. Kelk en hostie maken deel uit van het wapen van O'Cebreiro.

Tijdens de klim passeerden wij de grens van Leon y Castilla en Galicië.
O'Cebreiro is het eerste dorp dat je doorkruist in Galicië. Hier hebben we koffie gedronken, de kerk bezocht en het standbeeld van Elias Valina bewonderd. Die bewondering verdient Elias, omdat deze pastoor van O'Cebreiro de pionier was van de moderne Sint-Jacobsroute en van de gele pijlen. Medio jaren 1960 hield hij in heel Europa voordrachten over het belang van de camino en in 1984 markeerde hij voor het eerst met gele pijlen de route van Frankrijk tot aan Santiago. Wegaanduidingen die nu nog worden gebruikt.

Vannacht hebben we heerlijk geslapen met slechts ons drieën op de kamer. Dit staat in schril contrast met waar we vannacht gaan slapen. Hier staan 80 bedden dicht opeen. We zijn benieuwd. Vannacht slapen Jo en Rien voor het eerst weer eens samen in een bed. We zijn benieuwd.
Vanmorgen na het ontbijt om acht uur vertrokken en om 12.30 uur geluncht in Hospital. En nu beland in Fonfria. Ingeschreven, gedoucht, het gebruikelijke biertje, Radler en Cola. Daarna hebben Jo en Marco met de twee Nederlandse zusjes uit Roelofsarendsveen spelletjes Domino gespeeld. Rien weet niet of het helemaal eerlijk is gegaan, want hij is weer bezig met het verslag.

Met ons ging het vandaag zo goed, dat we het idee hadden om verder te lopen. Maar vanwege mist en kou hebben we daar toch van afgezien.
Morgen staat een korte etappe op de planning, maar als het weer en de beentjes meewerken, knopen we er misschien wel een stuk aan vast. Maar dat bekijken we morgen.

Onze weg is geen zacht gras.
Onze weg is een bergpad
met veel rotsen.
Maar hij loopt omhoog
voorwaarts naar de zon.

Wat fijn dat het zo gesmeerd loopt in Galicië . Respect voor jullie. Ik hoop dat de nacht brengt wat jullie er niet van verwachten (rust) en dat jullie morgen weer fris op pad kunnen gaan. Anton vertrekt maandag naar Lourdes en hij gaat daar voor jullie een kaars opsteken. Ik heb dan een weekje betrekkelijke rust.... Het ga jullie goed morgen. Buenas noches

Jaqui 2019-05-16 20:42:11

Het moet weer een prachtige tocht geweest zijn. De foto's laten zien dat jullie rustig aan op weg zijn naar het einddoel proficiat. Slaap lekker en we zien het morgen al weer.

Martin Albers Spierings. + Annemarie Kruger. 2019-05-16 20:46:59

Als je zulke verslagen schrijft, heb je toch geen tijd meer om te wandelen. Het gaat goed met jullie. Nog veel succes.

Jan Aartsen 2019-05-16 21:04:33

Wat een mooie plaatjes zeg , en de fitheid straalt van jullie af , nou Rien slapen vannacht met de handjes boven de dekens om morgen weer fit op pad te gaan , ik hoop voor jullie dat morgen het zonnetje weer schijnt dat is toch fijner als pikkels op je benen , Buenos Noches , Buen Camino ,liefs van mij xx

Paulien de Bruijn 2019-05-16 21:11:43

Wat heeft Rien zijn huiswerk gedaan om ons de geschiedenis te vertelen van jullie route en bezienswaardigheden en dan nog een van die prachtige plaatje er bij

Karin 2019-05-16 21:19:55

Hoi, Klinkt allemaal geweldig. Vanmiddag tijdens sjoelen nog over Jo gehad, of haar knieën het zullen houden. Ook jouw val is via het kaarten tot hier gekomen. Maar alles gaat nu fantastisch. Houden zo. Veel groetjes voor jullie en weer bedankt voor het mooie verslag en de foto,s. Zo leuk om dit te volgen, 👋👋👋

Ans de Kroon 2019-05-16 21:26:49

Geweldige tocht en die foto's super

Toos D. 2019-05-16 22:50:21

Elke dag kijk ik uit naar Rien zijn verslag en prachtige foto’s ,fijn dat het goed en lekker gaat met jullie .

Trees Nolta 2019-05-16 23:00:48

Elke dag weer leuk jullie enthousiasme te zien in het verslag ga zo door.

Massagepraktijk Vitaal Bewegen 2019-05-17 07:07:55

leuk om elke dag naar het verslag te lezen en dat het jullie goed gaat. geert en an.

a mulder 2019-05-17 11:15:37

Beste Rien Jo en Marco! Wat geweldig dat jullie dit doen samen. Prachtige plaatjes ! Hopelijk beter weer, dan tijdens jou camino Rien, in dit prachtige Galicie!

Richard en Monique 2019-05-17 12:07:32

Prachtig om te lezen dat jullie er zo van genieten!

Ida Verduin Boone 2019-05-17 17:42:17

Inderdaad Rien wat heb jij weer je huiswerk goed gemaakt. Geweldig doen jullie dit samen met z`n drieën. hopelijk morgen beter weer. Het verslag was weer super om te lezen. Het ga jullie goed. Groeten Elianne en Jan.