Vliegen

Spanje, Arlanzón

Het was heerlijk wandelen vandaag in de bossen van Oca. Wel een berg over, maar dat ging best goed. Je moest alleen je mond dicht houden, want anders had je een gratis vliegenmaaltijd. Niet normaal zoveel vliegen die dansen rond de bezwete hoofden. En kwam je de bossen uit dan ging het weer wel.
Maar uiteindelijk zijn we toch in de albergue in Ages aangekomen. Wel na enig zoek-en vraagwerk, maar uiteindelijk was een inwoner bereid ons er naar toe te begeleiden. Hij had wel een grote scherpe bijl in zijn handen, dus voorzichtigheid was geboden.

Na gisteravond zag Rien het helemaal niet meer zitten voor vandaag. Om 19.00 uur al diep onder de wol, maar een prima nachtrust doet dan wonderen. En dan vanmorgen weer fris en monter met Marco en Jo op stap.
Om 05.00 uur begonnen de eersten al te rommelen en met felle lampen te zwaaien en om 06.00 uur was iedereen al vertrokken. Wij dus ook maar en voor het eerst liepen wij het eerste half uur in het donker met het lichtbundeltje van een zaklampje. Op zoek naar ontbijt. Dat na een een uurtje lopen gevonden in een albergue c.q. bar. Dat ging er goed in. Na nog een uurtje lopen koffie genuttigd en toen begonnen aan de lange klim van de Monte de Oca, samen met de vliegen.

Opvallend hoe goed Marco naar boven ging. Hij moest regelmatig wachten op de twee oudjes, maar vond dat geen probleem. Hij heeft het hier uitstekend naar zijn zin en toont geen enkele klacht. Op tijd zijn natje en zijn droogje en je hoort hem niet.

In Tosantos heeft het vannacht wel geregend, maar dat hebben wij ook maar van horen zeggen. Zo diep waren wij vertrokken. En niet onbelangrijk: geen snurkers op de zaal met 18 personen.

De Monte de Oca was vroeger een gevaarlijke klim vanwege struikrovers, die het hadden voorzien op de pelgrims. Daarom ging men toen alleen in groepsverband naar boven, gewapend met stokken om de bandieten van zich af te slaan. Nu lopen er zoveel pelgrims naar boven, dat eventuele bandieten moeten uitkijken om niet in elkaar geramd te worden. Want er lopen echt potige pelgrims richting Santiago.

In deze albergue kunnen we niet eten, noch ontbijten, maar we hebben voor Jo en Rien een bekend plekje gevonden om onze magen te vullen. Dat hebben we ook gisteren gedaan in de albergue in Tosantos. Soep, Marco en Rien drie gehaktballen en Jo varkenslapjes. Marco had het er onderweg nog over hoe lekker die gehaktballen waren. Rien en Marco hadden nog een toetje na met veel slagroom, wat Jo spijt gaf dat zij dat niet had besteld i.p.v. yoghurt.
En onderweg (het kan niet missen) werden we voorbij gestoken door een Amerikaans echtpaar, die de tweede dag in Orisson naast ons zaten tijdens de maaltijd.

En dan morgen naar Burgos. Een kamer geboekt voor drie personen. Tot dan met nieuwe avonturen. We vermaken ons prima op deze wandeling, ondanks de verkoudheid van Rien, maar Marco en Jo slepen hem er wel doorheen.

Menigeen ging zelf op pad,
daar hij thuis geen vrede had.
Eeuwig heimwee spoort hem,
laat ook hem het Woord verstaan.

Fijn tehoren dat jullie elkaar er steeds door heen slepen en nu Marco die de oudjes op sleeptouw nam! Gehaktballen dik verdiend en dat lekkere toetje🍨

Monique en Richard 2023-09-11 20:30:04

Wat een goede nacht rust kan doen Rien weer helemaal fit Marco jammer dat je geen gehakt bal.voor onderweg kon mee nemen fijn door de bossen jammer van die vliegen en Jo jou ijsje met slagroom kom je zeker nog wel tegen He ga de mee een eindje lopen nog veel km 🥾🥾🥾🪰🪰🪰

Karin 2023-09-11 20:54:50

Super van jullie dat het zo goed gaat, en die Marco klasse hoor maar dat zal wel door die gehaktballen komen 😂🤣

Toos D 2023-09-11 20:59:27

Leuk om te lezen zoals jullie elkaar er doorheen helpen. Zo kom je een heel eind. Buen Camino.

Elza 2023-09-11 21:36:11

Hee Jo Rien en Marco, ik zit een stukje voor jullie in Burgos nu. Maar ik mis jullie gezelligheid. Leuk jullie verhalen te lezen. Dan ben ik er toch nog een beetje bij, alle goeds voor jullie zo leuk jullie te ontmoeten ❤️

Chantell 2023-09-11 21:41:59

Jammer van je verkoudheid Rien. Dat heeft toch invloed bij het lopen. Fijn dat het met de knie van Jo goed gaat. En dat Marco het lopen heel goed af gaat. Weer mooie foto's te zien gekregen en mooie verhalen gelezen. Succes met de verdere wandelingen

Ludo en Carla 2023-09-11 22:13:09

Hoi Jo en Rien en Marco, Zo Rien verkouden dat kun je nu niet gebruiken zeg. Fijn dat jo het goed doet met haar nieuwe knie. Zo te lezen gaat het Marco goed af. fijn om te horen dat het wandelen goed af gaat. wederom zeer mooie foto`s zeg. prachtig . Fijne wandeling morgen groeten van ons. Jan en Elianne

Elianne en Jan 2023-09-11 22:33:31

Wederom weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Veel wandelplezier. Groetjes, Ria Robbesom

Ria Robbesom 2023-09-12 07:16:40

Heb van josca jullie reis verhalen gekregen vindt t heel interessant om mee te kijken wat jullie allemaal meemaken jullie zullen mij zo niet kennen ik ben van de sport school van de copd zit weleens koffie te drinken met jo en josca goede reis verder

Thea van zundert 2023-09-12 12:41:01

Hallo luitjes. Weer een mooi verslag. Jullie genieten wel van het wandelen. Zien weer veel onderweg. Op naar de volgende dag. Anneke B.

Anneke B. 2023-09-12 15:26:06

Blijft toch een hele prestatie om elke dag een reisverslag te maken met de bijbehorende foto's. Petje af. Rien: wijntje extra, verkoudheid zo verdwenen. Jo en Marco moeten Rien wel een beetje in de gaten houden, maar bij hun is hij in goede handen. Nog veel wandelplezier en geniet er vooral van. Groetjes Elly en Ad

Ad van Opstal 2023-09-12 15:46:31

Petje af voor jullie drietjes , succes verder , ik duim voor jullie verdere wandeling

Petra 2023-09-12 17:41:55

Top zoals jullie door alles heen slaan. Beterschap voor Rieni

Jeanneke 2023-09-12 18:05:31

Wat een mooie natuurfoto's maken jullie. Wel een mooi stuk van Spanje. Succes verder met jullie tocht.

Carla Spierings 2023-09-12 19:41:04

Weer een mooie wandeling aan de lijst toegevoegd en daarna lekker geslapen. Fantastisch. Groetjes Annemarie en Martin.