In de wolken

Spanje, Roncevalles

In de wolken: Letterlijk en figuurlijk.
Letterlijk omdat we de gehele dag in een bewolkte omgeving hebben gelopen. Van de bergen was niet veel te zien. Vaak mist, maar geen regen.
Figuurlijk, omdat we zonder veel problemen de Pyreneeen zijn door gekomen. Om circa 13.30 uur bereikten we de top van de col Depoeder op ruim 1400 meter. De hoogste col, die we over moesten. Toen de lange afdaling naar het klooster van Roncevalles, waar we hartelijk werden ontvangen door Nederlandse vrijwilligers. Ons bedje opgezocht om even plat te gaan en heerlijk gedoucht.
En nu het verslag maken. We werden vanmorgen wakker na een een nacht, waarin wij vele uurtjes plat zijn gegaan, maar niet altijd vast hebben geslapen. Een van onze slaapgenoten lag nogal te woelen in haar slaapzak, waardoor het slapen nogal tegenviel. We vroegen ons af waarom zij in een slaapzak lag. Wij hebben bijna de gehele nacht bloot gelegen.

Enfin, vanmorgen een ontbijtje genoten met een soepkom met koffie erbij en toen op pad. Maar niet nadat de eigenaar van de refuge hoogstpersoonlijk afscheid kwam nemen. Hij kan maar niet vergeten hoe dankbaar ik was, toen ik mijn bril ergens onderweg had laten liggen en hij mij persoonlijk naar die plek toebracht. En natuurlijk ook weer terug naar de refuge. Ik had toen echt de puf niet om de bril te voet te gaan halen.
Ook nog even samen met hem op de foto en toen op pad. De eerste kilometers vlogen voorbij en pas gepauzeerd bij het beeld van la Vierge de Biakorri.
Verder ging het ook ook lekker, alleen tijdens de afdaling sloop bij Rien de vermoeidheid er in en moesten we een extra pauze inlassen.

Nog een opvallend gebeuren gisteravond tijdens het eten: we werden gevraagd om ons voor stellen en aan te geven wat het doel van onze camino is. En dat alle 36 gasten. We kregen de meest verrassende verhalen te horen. Rien dacht dat hij de oudste was van het gezelschap. Niet dus. Een Amerikaan was boven hem met zijn 81 jaren. Hij liep de camino samen met zijn zoon. Ook hij is inmiddels gearriveerd in Roncevalles.

Tijdens het overschrijden van de Spaanse grens, hebben we een potje met as uitgestrooid van een dierbare kaartvriend, die helaas is overleden. Zijn vrouw heeft dat verzoek aan ons gedaan, en wij hebben graag gehoor gegeven aan haar verzoek. We hebben ook nog een steentje van hem bij ons en krijgt waarschijnlijk zijn bestemming bij het Cruz de Ferro.

We weten dat we morgenvroeg om 06.00 uur worden gewekt, dus kunnen vroeg op pad.
De reservering is rond in Zubiri. Een wandeling van 21 kilometers, maar verder bergafwaarts en redelijk vlak. Maar nu eerst een hapje eten en daarna naar de pelgrimsmis hier in het klooster.

Eenvoud is je levenspad bewandelen met precies genoeg bagage.

Charles Dudley Warner.

Petje af hoor. Ik kon jullie niet bijhouden. Chappeau

Willem. Medepelgrim 2021-09-09 18:28:21

Mooie foto's en leuke sfeer zo met z'n allen aan tafel! Veel wandelplezier samen en succes ! Groeten uit Ommen

Monique 2021-09-09 18:47:03

Succes verder Rien en Jo. Petje af hoor voor jullie. Ik doe het jullie niet na. Groetjes en wandelse 👋👋👋🍀

Ans 2021-09-09 18:59:14

Respect voor jullie Elke reis begint met het zetten van de eerste stap.. Goede voortzetting!

Jaqui 2021-09-09 19:05:46

Het begin is gemaakt. Goed gewandeld, een leuke avond met z, n allen en morgenvroeg, lekker vroeg uit de veren om weer kilometers te maken. Wat wil je nog meer. Succes. Groeten Ad

Ad van Opstal 2021-09-09 19:11:00

Wij genieten van de sfeervolle foto's en het mooie reisverslag! Ga zo door! Slaap lekker voor straks en voor morgen een goede start.

Martin en Annemarie 2021-09-09 19:39:32

De kop is er af jullie zijn gestart Met een fijn gevoel naar Zubiri Bij de familie Roncal? Geniet met volle teugen. H Manniën.

harrie manniën 2021-09-09 19:42:51

Jullie zijn goed bezig, geniet van elke meter die jullie lopen. Door de foto's lijkt het net of je erbij bent. 👏👏

Marca 2021-09-09 19:45:27

Succesvolle 1e dag biedt perspectief voor de volgende 53………..houden zo.

Ivonne N. 2021-09-09 20:01:53

Wow Rien en Jo voor dat potje dierbare as van mijn man , 1000 maal dank , wij zijn samen wel zo.n 25 keer in spanje geweest , nee niet de Camino , maar lux aan het strand , hel veel respect voor jullie dat je al weer zo ver bent gekomen , en het ziet er erg gezellig uit met z.n allen aan tafel , voor morgen , Bon Camino ,Liefs van mij en bedankt fijne nacht

Paulien 2021-09-09 20:04:25

Wat een kanjers zijn jullie en gewoon lekker doorgaan hè toi toi

Toos dingenouts 2021-09-09 21:36:21

Fijn dat je een goede start hebt gemaakt ,net als weer vanouds veel loopplezier maar dat zal wel lukken.liefs

Corry Kleemans 2021-09-10 11:04:07

Ik heb heel veel respect voor jullie knap hoor Een nieuwe dag een nieuwe uitdaging Veel loop plezier vandaag Gr Lenie van Elteren👏🙋🏻

Lenie van Elteren 2021-09-10 11:37:28

Het begin is gemaakt.

Van Steensel Jeannine en Jan 2021-09-10 14:10:01

Fantastisch! Wat een sfeer! Niet gemakkelijk, maar een beetje jaloers op jullie ben ik wel! Hou vol en mooi vervolg!

Jo Kempe 2021-09-10 16:00:29

Gelukkig niet zo warm als gisteren en genoeg rust op zijn tijd Wat lief dat julle as uitstrooien wel speciaal Jullie komen er wel

Karin 2021-09-10 19:35:26

Hallo Rien en Jo, Fijn dat jullie op die manier mensen/vrienden helpen om iets te doen voor hen. wat Speciaal. Gr Elianne en jan