Livre d'or

Frankrijk, Osserain-Rivareyte

Het hotel van gisteravond blijkt toch een rijk verleden te hebben. De gastheer heeft uitgelegd, dat hier erg belangrijke mensen hebben geslapen. Ik pas dus goed in dat rijtje. Ha, ha. Acheraf gezien is het toch een mooi gebouw, dus geen klachten.

Met z'n vieren gezellig gegeten in het restaurant 100 meter verderop.
Maar goed ook, want het regende pijpenstelen. Desondanks smaakte het pelgrims menu uitstekend. Vooraf quiche lorraine, gevolgd door een flink stuk zalm met een heerlijke saus daarbij en tot slot een poire belle helene. Afgesloten met koffie. En dat alles voor slechts veertien euro met ook nog wijn daarbij. Kortom lekker gebunkerd voor het slapen gaan. Wat ik niet snap is dat mijn broekriem en buikriem van mijn rugzak steeds strakker moet. Ik moet toch veel calorieën verbruiken met de dagelijkse wandelingen. Ik hoop dat ik nog herkenbaar ben als ik thuis kom.

Vandaag 25 kms gewandeld, hetgeen niet licht was. Door de regen gisteravond en vannacht zijn de vele paadjes, die we vandaag hadden, veranderd in modderpaden. Vaak erg steil naar boven en naar beneden.
Desondanks niet moe aangekomen in tegenstelling tot de beide dames.
Vooral Carole had het erg zwaar met haar karretje. Maar ja, zij kiest ervoor om met dat ding rond te gaan sjouwen. Voor toekomstige pelgrims, die het camino pad willen gaan lopen, doe dit nooit met een karretje. Neem liever een onderbroek en een hemd minder mee, dan met zo'n onding te gaan lopen modderen.
Wat blijft van vandaag is een schitterende wandeling met prachtige vergezichten. Dit ondanks de regen die we hebben mogen ontvangen. Niet de gehele dag, maar steeds enkele buien.

In elke refuge of gite ligt een livre d'or. Dit houdt in dat de pelgrims hun bevindingen daarin kunnen noteren. Meestal doen ze dat ook, al valt het op dat bij slechte refuges het commentaar steeds positief blijft. Nou, niet bij deze jongen. Als het slecht is meldt ik dat ook..
Wat leuk is, dat je steeds de bekende namen tegenkomt. Zo heeft bij voorbeeld onze Belgische hardloper al 14 dagen voorsprong op mij. Kom ik ook steeds de naam Merel en onze Ameriaanse Italiaan tegen die destijds voor ons heeft gekookt.
Ik schrijf ook steeds in zo'n boek en wordt dan soms ingehaald door snelle lopers, die vragen of ik Rien van Halteren ben. Leuk dat men mijn verhaaltjes leest.

Inmiddels is het al redelijk laat geworden, dus voor vandaag stop ik er mee.

A Demain. ultreia.

Rien leuk om weer zo'n mooi verslag te lezen ,fijn dat het goed gaat ondanks de modderpaadjes ! een goed restaurant bezocht gisteravond , de franse keuken is zo slecht nog niet ! misschien 2 maaltijden bestellen om te voorkomen dat je je broek kwijt raakt ! groetjes Toon en Marijo

Toon en Marijo 2018-04-29 21:52:36

Hoi Rien. Leuke belevenis weer, jammer van het weer, maar ja. Hoort erbij, he! welterusten voor straks en morgen fris en monter op. Groetjes

Ans de Kroon 2018-04-29 21:56:53

Hoi Rien. Pssst. die bermbloemetjes hebben de naam van dagkoekoeksbloem, het is maar een weet.wandel lekker door. Buon Camino. Harrie en Rina Mannien.

Harrie Mannien 2018-04-29 22:45:15

Hoi Rien, Leuk dat je weer van alles hebt beleeft. hopelijk heb je morgen goed weer. Wel goed blijven eten en drinken wat dat heeft je lichaam wel nodig. Het zijn weer fantastische foto`s die je gemaakt hebt. slaap lekker en tot morgen groeten Elianne en Jan.

Elianne en Jan koetsenruijter 2018-04-29 22:45:26

nou Rien misschien moet je onderweg toch meer eten anders blijft er niks over van je...... jammer van de regen. ook hier niks 23 graden maar wel veel regen. grijze dag. komende dagen koud en regen, hoop dat jullie weer beter is zeker in de bergen. in ieder geval blijven genieten en schrijven. want: wie schrijft die blijft......

jaqui 2018-04-30 06:04:16

Hallo Rien Als ik de schrijf heb jij de eerste km al weer gelopen wat een leuke foto met Jacobus Veel mooie kilometers 👣👣👣

Karin 2018-04-30 09:17:53

Hallo Rien. Heb er even uitgelegen met het lezen van je verslagen omdat ik je website niet meer wist Prachtig om alsnog je verhalen te lezen en knap dat je toch zonder Jo verder gaat. Wel heel erg jammer natuurlijk. Ga zo door en geniet er van....TOPPIE!!

Chtistel Goorden 2018-04-30 13:39:05

Rien het gaat hartstikke goed. Je zet er flink de pas in en dat doet je lichamelijk heel goed. Je verbrand veel meer calorieën. Houden zo want een beetje minder gewicht doet je makkelijker gaan. tot morgen.